Jump to content

Kjøp av BMW F11.


kabeldeigen
 Share

Recommended Posts

Hei godfolk..

Lyst å skifte ut e39 touringen min med noe nyere.

Driver å snuser rundt, og lurer på en BMW F11, 13 mod, bensin, M-sport.

Regner med noen her inne har både positive og negative opplevelser/erfaringer med denne type bil. Alt mottas med stor takk.

Hva skal man se etter, svakheter, hva som bør vært gjort/må gjøres osv...skrik ut...

God sommer

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Anbefaler en annen motor, rekkesekser som du finner i 530/535. 4 syliner-motoren jobber på altfor høyt turtall etter min smak, men dette er jo en smakssak.

Jeg har selv en 535i (f11). 2012, innkjøpt i 2017.

Sjekk innspørytingsdysene(en kjent svakhet). Jeg har byttet 3 + NOX-sensor allerede(garantisak).

Sjekk pakningen på samtlige dører(også en svakhet). Jeg har byttet begge bak.

Ellers har jeg byttet en støtdemper bak. Etter min mening noe tidlig, men delekvaliteten er jo langt dårligere på nyere BMW.

Minimalt med problemer ellers. En herlig bil å kjøre og bruk, men det må være nok størrelse på motoren og nok effekt.

Lykke til med biljakten

 

Link to comment
Share on other sites

Du finner og N53 rekkesekser i 2010-11 modell 528i. De har 258hk, mens N20 rekkefirer har 245hk.

Har og 523i, men den blir muligens litt svak igjen, samt de fleste til salgs her i landet er svært dårlig utstyrt (etter min mening).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke kommentere motorene og spesielt bensin ettersom jeg ikke har noen erfaring med bensin. Har selv en 2013 520dx og er foreløbig veldig fornøyd. Bakdelen med bensin kontra diesel er at F11 er en blytung bil som krever motor med dreimoment.

Det eneste jeg har irritert meg på er setejusteringene. Har standard sportsskinn. Men det å flytte setet fram og tilbake må gjøres via en hendel som er mot midten. Når høyderegulering og rygg-justering er elektrisk, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke fram og tilbake også gjøres elektrisk. Så når fruen har kjørt bilen og har setet helt fram, så går det ikke an å sette seg inn. Jeg må krype inn i bilen for å nå hendelen for å flytte setet bak.
På den gamle E46 Touring, så var hendelen for fram-tilbake på siden og lett tilgjengelig. Ingeniøren som designet setet må ha vært på fylla.
Så hvis mulig, så få tak i en med hel-elektriske seter med minne.
Luftbelgene bak er et problem. Og kjører man for lenge med lekk luftbelg, så ødelegges pumpen også.
Selve belgene finnes på eBay for en mye billigere penge og det tar 15 minutter å skrifte selv.

F10/F11 er en svært solid og godt sammenskrudd bil uten noen ulyder. Fantastisk fin å kjøre, men innbyr ikke til aktiv kjøring. Det sørger elektrisk servo for. Styringen er helt dødt i disse bilene.

Edited by Mons1
Link to comment
Share on other sites

Tenkte det samme ang 4 syl. kontra 6 syl. Har 6 syl i e39 min nå. Og denne lager litt bedre lyd en naboens f11 diesel utgave.  Tenk da en 4 syl.da 🙈.

Takker så mye for innspill, og tar gjerne imot mer ang denne type bil 👍

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt en 535ix og kan ihvertfall anbefale den! Sinnsykt flott motor fra fører perspektiv. Bruker relativt lite bensin mtp type motor og 4-trekk. Svært moment sterk, pen lyd, ganske pen gange, og flott effekt kurve.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...