Gå til innhold

BMW X1 uten tilleggsvarmer

JoanE36
 Share

Anbefalte innlegg

IHR, IHKR and IHKA in the E8x, E9x

The heating and air conditioning systems are air-controlled heating and air conditioning systems. The IHKA has separate settings for the driver's side and passenger's side.

>E8x

The 1 Series is equipped as standard with the integrated heating control (IHR). The integrated automatic heating/air-conditioning system (IHKA) is available as optional equipment (option 534).

• From 12/2004, the integrated heating / air-conditioning control (IHKR) is available as optional equipment for all four-cylinder models (option 530).

The integrated heating / air-conditioning regulation (IKHR) is the standard equipment for the six-cylinder models.

Kilde; https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e84-x1-sdrive-20d-sav/wiring-functional-info/body/heating-air-conditioning-functions/electric-auxiliary-heating/25K67rA

Endret av Otis
La til info/kommentar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Option 530 og 534 viser vel kun til om bilen har aircondition og automatisk aircondition, ikke PTC tileggsvamer. Derav standard på R6 motorer og tilvalg på R4. 

Om man klikker seg inn på IHR, som basicly er "vripanel" som styrer varme (standardpanel uten AC), så finner man "10. Electric Axuillary Heater". 

1YBKSHM

Item Explanation Item Explanation
1 Junction box electronics (JBE) with power distribution box 2 Seat-heating electronics
3 Electric auxiliary coolant pump 4 Seat heating (front passenger seat)
5 Seat heating (driver's seat) 6 A/C compressor (IHKR only)
7 Alternator 8 Digital Engine Electronics (DME) or Digital Diesel Electronics (DDE)
9 Radiator fan 10 Electric auxiliary heater
11 Air distribution flap motor 12 Fresh air / recirculated air flap motor
13 Mixing flap drive 14 Blower with blower output stage
15 Activation panel/control unit of the IHR/IHKR 16 Microswitch
17 Evaporator temperature sensor (IHKR only) 18 Ventilation temperature sensor
19 Footwell temperature sensor 20 Centre console switch cluster with buttons for seat heating
21 Refrigerant pressure sensor (IHKR only)    
BSD Bit-serial data interface Body CAN Body CAN
LIN bus Local interconnect network bus PT-CAN Drivetrain CAN

Videre kom aldri E8x serien med R6 diesel, kun bensin, og som nevnt tidligere av @Sand1 er det kun diesel som er levert med slikt. Ergo spiller det ingen rolle om det er R4 eller R6, så lenge det er diesel, er bilen utstyrt med PTC varmer. 

Det er iallefall min konklusjon :)

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig mange gode innspill og hjelp i denne tråden! 
Jeg har også sjekket opp en del i form av å kontakte diverse BMW forhandlere i Norge, samt funnet prislister fra 2010 og 2013 på BMW X1. Min konklusjon må også være at PTC varmer / auxiliar heater er standard på alle biler med dieselmotor. Forhandlerne visste "overraskende" lite om dette, men etter å ha fått gravd litt var deres konklusjon også at dette var standard på "nyere" BMWer med dieselmotor. I prislisten fra 2010 og 2013 finner jeg heller ingen tilvalg/opsjon for å legge dette til som ekstrautstyr. Dermed vil jeg tro at dette er standard på BMW med dieselmotor. 

Jeg fant heller ingen pakker eller ekstrautstyr for dieselvarmer i prislistene. Syntes dette var litt merkelig, men det er mulig at dette blir ettermontert på verkstedene i Norge før bilen leveres ut til kunde. Da finner man sikkert opsjonen om dieselvarmer i tilbehørsprislisten som omfavner f.eks ekstra innvendige matter, tilhengerfeste, lasteutstyr osv (alt som blir montert på verkstedet i Norge). Så slik sett forstår jeg nå hvorfor det er så få BMW X1 (Norsk solgte) som ikke har dieselvarmer/tilleggsvarmer, så lenge det ikke fremkommer i prislistene. 

Jeg skal se på bilen i dag igjen, og jeg tror jeg har forstått ca hvor plasseringen av PTC/auxiliary heater er plassert. Så jeg skal dobbeltsjekke det før det eventuelt blir kjøp :) 

Igjen, tusen takk for all hjelp i denne tråden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...