Gå til innhold

F11: Transport mode ON


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Har nylig fått min F11 tilbake fra BMW-verksted. De har skiftet ut hele AdBlue-systemet inkl. katalysator og begge NOx-sensorer.

Jeg ble gjort oppmerksom på at høyre luftbelg bak var lekk. Dette viste jeg fra før og hadde planer om å skiften den selv. Hadde belg liggende.

De mente også at kompressor måtte skiftes da den ikke slipper ut luft. Dette er et kjent problem. Det er et kammer med tørr-stoff som skal sørge for at luften er tørr, men over tid går tørr-stoffet i metning og fungerer ikke lenger. Ventilen som skal slippe ut luft har metall i seg som ruster og plutselig sitter ventilen fast og vil ikke lenger fungere. Har burde BMW selge selve ventilen i løsvekt for det er helt uhørt å kjøpe en hel kompressor til 12000kr bare fordi denne utskiftbare ventilen til 100kr er defekt. Tørrstoffet kan enkelt reaktiveres i microbølgeovnen.

Jeg har bestilt en ny OEM-komressor for Tyskland for 3000kr. Men dette er ikke noe problem. Problemet er at den luftbelgen som ble bemerket som lekk ville ikke fylles med luft. Bilen løftet seg ikke nå i dag dagen etterpå jeg fikk bilen fra verkstedet. Valgte å bare skifte belgen for å få det gjort. Tar bare 30 minutt for en amatør som meg. Da ny belg var montert, så ville ikke kompressoren starte.
Koblet til INSTA+ og leste av at Transport Mode Activated. Jeg deaktiverte Transport Mode og da fungerte kompressoren igjen og bilen løftet seg opp.

Spørsmålet er: Hvorfor er Transport Mode aktivert? Skjer dette automatisk eller har BMW gjort dette?

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2020 den 20.27, Otis skrev:

Såvidt jeg vet fra E chassis, så må dette slås på. Og man gjør det for å spare batteri/ting under transport.

Prøvde å Google litt om dette og ja det virker som det er en innstilling som skal spare strøm og batteri under lengre transport. Altså noe som må aktiveres manuelt.
Jeg mistenker at BMW aktiverte dette for å deaktivere luftkompressoren og "kanskje" tvinge meg å returnere bilen med flatt luftbelg for å skifte den hos dem. Men det skal dem bli blå for, for belgen har jeg skiftet selv og Transport Mode har jeg deaktivert selv for å få igang kompressoren.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mons1 skrev:

Prøvde å Google litt om dette og ja det virker som det er en innstilling som skal spare strøm og batteri under lengre transport. Altså noe som må aktiveres manuelt.
Jeg mistenker at BMW aktiverte dette for å deaktivere luftkompressoren og "kanskje" tvinge meg å returnere bilen med flatt luftbelg for å skifte den hos dem. Men det skal dem bli blå for, for belgen har jeg skiftet selv og Transport Mode har jeg deaktivert selv for å få igang kompressoren.

Det er vel heller for å spare deg for unødige utgifter ved att kompressoren ikke skal brenne opp når den prøver å fylle en lekk luftbelg...

Edit: Og/eller for sikkerhets skyld er det like greit att det er deaktivert når det er lekkasje.

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, 540is skrev:

Det er vel heller for å spare deg for unødige utgifter ved att kompressoren ikke skal brenne opp når den prøver å fylle en lekk luftbelg...

Edit: Og/eller for sikkerhets skyld er det like greit att det er deaktivert når det er lekkasje.

Belgen var ikke så lekk. Bilen synker over natta, men er blåst opp på 1 minutt når jeg starter bilen. Å la en kunde bli kjørende med flatt luftbelt er faktisk trafikkfarlig. Skal man spare på kompressoren eller skal man gjøre seg skyldig i en trafikkulykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...