Jump to content

X1 E84 2.0D starter ikke, gul motorlampe


largo77
 Share

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt denne bilen, og sendte kona på tur med den i dag. Hun har kjørt 50 mil men er nu strandet i Trondheim. Bilen vil ikke starte. Gul motorlampe, som hun sier indikerer noe med avgassverdier ifølge den svenske håndbok. Er det noen som kan si noe meget kjapt rundt dette? Situasjonen er jo litt ugrei i og med at dagens bestemmelsessted var Oppdal, så alle råd og tips tas godt imot. 

Link to comment
Share on other sites

At bilen ikke vil starte blir litt for generelt.

Hva er det som skjer og ikke skjer når hun prøver å starte? Klikkelyder? Går starter rundt?

Kan det være brukerfeil? At girspaken ikke står i park for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Skjer ingenting annet enn at motorlampa forblir på. Ingen klikk, ingenting. Jeg har observert et forsøk på start via FaceTime og kunne ikke se at hun gjorde noe galt. Er det en sikring som kan nappes og settes inn igjen for å evt nullstille en feilmelding, et gammelt trick fra et annet bilmerke jeg kjenner bedre til?

Edited by largo77
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, largo77 skrev:

Skjer ingenting annet enn at motorlampa forblir på. Ingen klikk, ingenting. Jeg har observert et forsøk på start via FaceTime og kunne ikke se at hun gjorde noe galt. Er det en sikring som kan nappes og settes inn igjen for å evt nullstille en feilmelding, et gammelt trick fra et annet bilmerke jeg kjenner bedre til?

Ingen klikk? Så releet for starteren slår ikke inn?
Her er det mye som som være problemet. I hovedsak er det Strøm-problemer. Er spenningen for lav, så vil ikke startmotoren bli aktivert. Det kan også være noe Startsperre som ikke deaktiveres.
Og som noen nevner, så skjer dette også hvis automatkassen ikke står i Park og man trår på bremsen.
Evt er det manuell, så må cluchen trås inn.

Jeg tipper uansett på et strømproblem. Varsellampene tennes uansett når tenningen settes på, men vil slukkes når motor har startet. Her er det vare å kontakte NAF, Viking, Falken osv.

Link to comment
Share on other sites

Bra det ordnet seg👍

Når  jeg først leste tråden tenkte jeg: Stakkars mann - her er det enten registerhavari eller dieselpumpehavari. Så bra det ikke var det. Men du kan jo samtidig benytte anledning til å vurdere om du burde hatt maskinskadeforsikring om bilen fortsatt har en kilometerstand som gjør dette tilgjengelig. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert saken, og det øker i aktualitet når jeg hører hva dette her kan koste. Er jo en gammel SAAB-eier, og der var det stort sett rimelig enkelt å løse de fleste mekaniske problemer, men jeg tror jeg skal ta det til ny vurdering for å være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...