Gå til innhold

BMW X1 Xdrive 1,8d E84 Diesel partikelfilter gul lampe


EHJ
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i går den fryktede gule lampen «Diesel partikkel filter» på min BMW. Frykter dette kan bli dyrt å skifte. Lampen kommer etter ca 10min kjøring og forsvinner om jeg restarter bilen og da tar det igjen ca 10-15min kjøring før den tennes i gjen.

Noen ideer hva jeg bør prøve før jeg går til skrittet om å skifte dette?

-Kan verksted presse frem regenerering?

-Kan noen tilsetninger på diesel tanken hjelpe?

-Er det vanskelig jobb å demontere/skifte selv? Evt om man kan rense filteret selv med spyling etc?

 

All hjelp taes imot med stor takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er bilen gått?
I mer enn 50% av tilfellene er det nok å "vaske" DPF. Man tar løs DPF og vasker den med høytrykksspyler innvendig. Evt i kombinasjon at sånn rensemiddel for DPF.

Det er to ting som tetter DPF. Først er det Sot som på langkjøring brennes bort med regenerering. På langkjøring så aktiveres glødepluggene og så tilsettes det diesel når eksosen presses ut av sylinderne. Dieselen antennes og brenner ut i eksosanlegget som hever temperaturen til 700-800 grader. Dette brenner sotet til aske.
Men asken forsvinner ikke. Etter noen år kan det bli så mye aske at det tetter igjen DPF.
Når ECU måler for står trykkforskjell før og etter DPF, så trigges varsellyset.

Men både sot og aske kan vaskes ut. Du sparer 15000kr på å gjør dette slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, EHJ skrev:

Takk for tilbakemelding! Bilen har gått 216.000km.

Har du evt en link på hvordan montere av dette filteret? Er dette vanskelig på desse bilene? 
 

 

Jeg har lest rykter om at på BMW så tennes lampen for DPF ved 200k km fordi BMW mener at DFP ikke kan leve lenger enn 200k km.

Dette er jo en E84 X1, så jeg har ikke noen erfaring med dette, men det er en fordel at du har tilgang til løftebukk, smøregrav eller lignende. Så er jo Google din venn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mons1 skrev:

Jeg har lest rykter om at på BMW så tennes lampen for DPF ved 200k km fordi BMW mener at DFP ikke kan leve lenger enn 200k km.

Dette er jo en E84 X1, så jeg har ikke noen erfaring med dette, men det er en fordel at du har tilgang til løftebukk, smøregrav eller lignende. Så er jo Google din venn :-)

Det tennes ingen lampe for DPF fordi det har nådd sin levetid beregnet av BMW, (ca 200000km) men det ligger en feilkode inne som ikke kan slettes (452A , som mange kjører rundt med uten problemer )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, 540is skrev:

Det tennes ingen lampe for DPF fordi det har nådd sin levetid beregnet av BMW, (ca 200000km) men det ligger en feilkode inne som ikke kan slettes (452A , som mange kjører rundt med uten problemer )

Jeg sier ikke at jeg vet, men jeg har hørt rykter. Jeg vet ikke om det er sant, men ettersom det er slik du beskriver, så er det sånn kvasi-riktig ettersom hvis du leser av feilkoder, så får du opp nettopp en feilkode. Og feilkoden kommer kanskje ikke fra at noe er feil, men at BMW har bestemt at da skal det være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Noen som vet om en plass hvor det beskrives hvordan man skyftet dette DPF(link?).Finner nytt for ca 6000kr på nettet. Om jeg klarer å gjøre dette selv så er det mye å spare i forhold til Bavaria som skulle ha 26.000kr for å skyfte dette😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, EHJ skrev:

Takk for tilbakemelding.

Noen som vet om en plass hvor det beskrives hvordan man skyftet dette DPF(link?).Finner nytt for ca 6000kr på nettet. Om jeg klarer å gjøre dette selv så er det mye å spare i forhold til Bavaria som skulle ha 26.000kr for å skyfte dette😅

Jeg har dessverre ikke sett noe om bytte av DPF på en E84. Jeg kjøpte servicemanual til min F11 på emanualonline.com
I denne finner jeg instruksjon for bytte at DPF, men det ser ut som X1 ikke supporteres av dem, dessverre?

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, EHJ skrev:

Takk for tilbakemelding.

Noen som vet om en plass hvor det beskrives hvordan man skyftet dette DPF(link?).Finner nytt for ca 6000kr på nettet. Om jeg klarer å gjøre dette selv så er det mye å spare i forhold til Bavaria som skulle ha 26.000kr for å skyfte dette😅

Har du gjort som otis sier oppe i tråden her?? Om det er noe feil med systemet så vil ikke bilen kjøre regenerering på det nye filteret heller, så om 50 mil har du igjen tett dpf. Få tatt en skikkelig diagnose på motoren og reparer om det er noe feil, muligens dpf kan reddes om alle parametre stemmer så bilen begynner å kjøre regenerering igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...