Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

X5 prosjektet mitt ble ikke noe av og jeg lukter nå på en e60 med n52-motor. Servo er dæv. Eier sa den hadde laget en del lyd den siste tiden før den takket for seg. Tenker derfor pumpe. 

Åssen er det å bytte servopumpe på n52? Skjønt det er en drittjobb på m54-bilene

Skrevet

Hæ? Drittjobb å bytte hydraulisk pumpe? Er det ikke å ta av multireima, koble fra et par slanger og skru pumpen vekk fra braketten?

Skrevet
7 minutter siden, E.C. skrev:

Hæ? Drittjobb å bytte hydraulisk pumpe? Er det ikke å ta av multireima, koble fra et par slanger og skru pumpen vekk fra braketten?

5 skiftenøkler og 4 timer jobb, ifølge pelican. Det er dog for m54. N52 virker lettere 

Skrevet

Jeg sjekka Pelican og det var like mye jobb som jeg trodde det var. Har byttet oljefilterhuspakning på M54 på E39 og det er sånn ca. det samme du må gjøre for å dra ut pumpen, minus det å koble av slanger selvsagt. Hydro-styring servotronic eller hva det enn heter endrer ikke så mye på framgangsmåten. Burde være overkommelig å gjøre selv.

Skrevet
22 timer siden, E.C. skrev:

Jeg sjekka Pelican og det var like mye jobb som jeg trodde det var. Har byttet oljefilterhuspakning på M54 på E39 og det er sånn ca. det samme du må gjøre for å dra ut pumpen, minus det å koble av slanger selvsagt. Hydro-styring servotronic eller hva det enn heter endrer ikke så mye på framgangsmåten. Burde være overkommelig å gjøre selv.

Bra. Jeg kjøpte bilen nemlig 🤦

Skrevet
23 timer siden, E.C. skrev:

Hæ? Drittjobb å bytte hydraulisk pumpe? Er det ikke å ta av multireima, koble fra et par slanger og skru pumpen vekk fra braketten?

Noen tanker om å tømme for olje? 

Skrevet

Renner ut når du tar av slangene, bare fang opp i en bøtte/oljekar, sånn sett kan det være lettere om bilen står på ramper/bukker. Du ser nok hva som er mest praktisk selv. 

Skrevet

Slanger om de svetter, slangeklemmer som blir dårlige og fører til lekkasjer. Du kan jo ta reservoaret allikevel, det sitter vel et filter der. Evt. rense den litt.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Pumpen er løst. Men er denne klemmen bare en vanlig slangeklemme? Altså, bare å dra av og erstatte? Vet det er banjobolt på den andre. 

Noe poeng med en oljeoppsuger, eller skal jeg bruke et kar og satse på at ikke blir så mye søl? 

20200819_211507.jpg

Skrevet

Er vel banjobolt på siden med trykk, dette er returen fra beholder uten trykk, så her duger det med en vanlig klemme. Et kar og noen filler så er du i boks. Du kan jo tette slangen med fingeren når du tar av og tømme oljen i f.eks. en flaske.

Skrevet

Fått av alle bolter og slanger, bortsett fra det jeg ventet skulle være en banjobolt på undersiden. 

Det er det ikke, det er den mutteren nederst i høyre hjørne her. Men hos meg virker den å sitte fast, den vrir seg med ledningen når jeg skrur. Er det noe jeg kan gjøre for å få den til å slippe taket? 

 

lg_1eb324d3-5bd3-4472-8005-de1dc792e513.jpg

  • Mariuse34 changed the title to Død servopumpe e60 - mutter løsner ikke?
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Otis skrev:

Varme

For å presifisere, så løsner bolten fra pumpen, men den snur ikke rundt sin egen akse på slangen, som gjør at slangen vrir seg med bolten.

Ang varme: Type varmepistol eller mer drastisk? 

Endret av Mariuse34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...