Gå til innhold

BMW X1 E84 dørene låser og låser opp uvilkårlig


largo77
 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere.

På den for oss nye 2010 X1 har vi kommet opp i et problem som er litt ergerlig. Kona (som nå har lært hvordan man starter bilen) har meldt fra om at hun opplever at dørene låser og låser opp helt umotivert mens hun kjører. Det er ikke satt opp automatisk låsing av dører verken på profilen til hennes eller min nøkkel. Hun mener også at bilen ved ett tilfelle har låst seg opp etter å ha blitt låst og forlatt. Dette er jo ikke bra, men jeg har jo tatt litt rolig på dette helt til jeg i dag opplevde at bilen låste seg mens den stod og gikk og jeg var ute for å gjøre et kort ærend. Skjebnen ville ha det til at jeg var for å hente nøklene til bilen X1 tar over for, så jeg kom meg jo hjem etter andre nøkler, men dette er jo slett ikke bra.

Jeg har søkt på dette forumet, fant en syv år gammel post om låsing og opplåsing under kjøring hvor det ble pekt på rele til sentrallås. Jeg har også sett at noen andre steder har pekt på slitasje i ledninger gjennom dører. Skulle dette være problemet, tenker jeg at det skulle være mulig å fremprovosere feilen ved å lirke på førerdøra, så en relefeil er kanskje vel så plausibel. Spørsmålet er om det er andre som har opplevd lignende. Jeg har gått over fra en eldre SAAB, og der var jo en "fordel" at absolutt alle feil som kunne oppstå var svært godt dokumentert gjennom erfaringer hos andre SAAB-eiere. Denne dørlåsfeilen kan jeg ikke være alene om å ha, men det er av og til litt vanskelig å finne gode kilder til kunnskap og informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt likt problem på min 2010 E87, BMW byttet en modul som lå nede ved føttene på passasjersiden. Minnes å huske den kosta rundt 5000ish, byttet på garanti. Det var morsomt å kjøre rundt med, dørene låste seg opp og igjen hele tiden mens jeg kjørte😆 Fant et bilde av delen som vi byttet 

Screenshot_20200813-213736_Messenger.jpg

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Ja, fant ut av dette problemet. Det viste seg å være dørlåsen på førerdøren som var defekt. Den sendte signaler om å låse og å låse opp. Dette ble oppdaget ved diagnose på BMW-verksted. Merket forskjell i lyden på låsen når jeg fikk dette skiftet, så den var nok mett av dage.

Jeg var sikker på at det var denne footwell module, men dette viste seg heldigvis å være både en enklere og billigere reparasjon.

For øvrig har bilen vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...