GÃ¥ til innhold

E39 520i automatkasse girer ikke


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei 🙂 Lenge siden sist.

Om noen kan hjelpe meg å diagnosere ei automatkasse på en E39 520i jeg har? Er en 97 mod med 202.000 km på klokka.

Den girer ned når jeg akselerer, men den vil ikke gire opp igjen. Må dra den over i manuell og gire den opp selv. Girkassen har også en fæl vibrasjon i 5. gir under pådrag. I tillegg så girer ikke kassa særlig pent. Er det noen kjente issues her som jeg kan ta tak i?

Marcus

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute å testa litt mer. Den girer fra 1 - 2 - 3, men den vil ikke inn i 4 før jeg når 5.000 rpm. Når den da går inn 4 går den rett i 5 også. Kassen girer greit andre veien.

Kommer en moderat vibrasjon i kassen i 5. gir når jeg gir gass. Kassen har fått olje og filter skift for ca. 20.000 km siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Otis skrev:

Har du lest feilkoder? Som oftest er det problemer med andre ting enn selve kassen.

Ja, ingen koder på Electronic Gearbox Control, men har en gåen veivakselsensor, men den påvirker vel ikke girkassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan den. Det er jo sensoren som leser av turtallet og sender infoen bl.a. til girkassen, ganske aktuelt at den fungerer. Jeg hadde en E36 med automat og den hadde ikke en motorlampe. Når veivsensoren tullet så ble det logget feil i ECU til motoren, noe som EGS plukket opp, gikk i nødmodus og tente lyset for girkassefeil i dash. Var aldri feil på selve kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Det kan den. Det er jo sensoren som leser av turtallet og sender infoen bl.a. til girkassen, ganske aktuelt at den fungerer. Jeg hadde en E36 med automat og den hadde ikke en motorlampe. Når veivsensoren tullet så ble det logget feil i ECU til motoren, noe som EGS plukket opp, gikk i nødmodus og tente lyset for girkassefeil i dash. Var aldri feil på selve kassa.

Okei, nyttig info. Da får jeg se hva som skjer når veiv-sensoren blir skifta. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...