Gå til innhold

316i 2006 utgiftsprosjekt ved kjøp?


Gawdzilla
 Share

Anbefalte innlegg

Prøvekjørte en 316i 06 modell idag. Vurderbart å kjøpe men oppdaget disse feilene.
- Oljepåfylling skjer ca 0,5L hver mnd/annen ifølge selgeren. Noe svetting på undersiden av topplokket.
- Foringene på bakhjulene knirker nesten konstant under 10min prøvekjøring. 
Var villig til kjøp før disse feilene ble oppdaget. Hvor mye snakker vi for å skifte ut foringene, 5k lapper ca? 
Pluss konstant oljepåfylling kan jo ikke være bra, den må jo forsvinne et eller annet sted. Holder i utgangspunktet å skifte hver service, ikke her tho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringer er slitedel og noe man må regne med på en eldre bil. 5k er nok i nærheten av sannheten.

Da er det verre med oljeforbruk. Er det snakk om 0,5l ved 1000km/mnd?

Er vel uansett ikke den beste motoren BMW har laget. Hva er budsjett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars89 skrev:

Foringer er slitedel og noe man må regne med på en eldre bil. 5k er nok i nærheten av sannheten.

Da er det verre med oljeforbruk. Er det snakk om 0,5l ved 1000km/mnd?

Er vel uansett ikke den beste motoren BMW har laget. Hva er budsjett? 

Budsj er på 50k maks. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=181929735
Hadde med makaniker kompis som så på den, sa var greit til prisen eksklusivt de to feilene.

Lener veldig mot å avvente til noe bra dukker opp i den prisklasen uten å kjøpe meg i en umiddelbar rep.prosjekt. 
tenker en 318i/ 320 ville vært fint. Men så var det da at den bør være nylig eu, ikke slite bremsedeler, ingen lekkasje ved motoren etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare bruker disse motorene å lekke olje (gjennom henholdsvis toppdeksel- og bunnpannepakning). De slipper også olje gjennom stempelringene, noe som kan forklare at den gikk gjennom kontrollen. Da ser man nemlig ikke "oljelekkasjen" like enkelt. Dyrt å fikse, og ikke noe man går løs på selv, uten litt (ganske mye) forkunnskaper om skruing på bil.

Min første BMW led av akkurat dette, og kom rett fra Furubakken autorisert BMW-verksted med en helt grei tilstandsrapport som selger stolt presenterte. Eneste å anmerke motormessig, var "liten oljesvetting fra toppdekselpakning". Jeg burde tatt lunta da det på NAF-kontrakten jeg signerte på, var spesifisert "Oljeforbr. 0,5L/1000km." Men jeg var så jævla gira på den blåfargede BMWn, og kom kjørende i en - 96 tidligere kollisjonsskadet, nå hjemmelakkert VW Polo med innsprøytningsfeil og såkalte helårsdekk som lakk luft, at det uansett var en solid oppgradering av bilparken. En eiers bil med fullt servicehefte, var den også, den blå BMWn. 

Legger forresten merke til at de har skiftet kun én spiralfjær? Hva annet har eier vært kjip på? Fjærer skifter man parvis. Ihvertfall når de har sittet på bilen i såpass mange kilometer.

Styr unna den bilen. Finn heller en bil med dieselmotor, av samme årgang. 318d eller 320d. Disse er som oftest av den såkalte m47-motoren. En mye mer solid sak, som tåler minst 250 000 km uten alt for mye krøll, sånn generelt sett.

Angående bremsedeler: skiver, klosser, calipere. Dette er enkle deler å skifte selv, eller å få noen til å skifte.

Det du kan passe på med biler på dette budsjettet, er å forhøre deg om bremserørene bak, er skiftet. De begynner å ruste etter hvert. Dét er heller ikke en mega-vanskelig jobb å få utført, men det krever litt mer av hobbymekanikeren. Skifte av bakre bremserør kostet 7000 kroner å utføre den gang jeg hadde Saab 900, og ikke turte å skru selv (cirka år 2012 var vel det...)😊

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@And-reas Takker for utfyllende respons. Ja, hørt mye bra om m47 motoren her på forum siden jeg har begynt å gjøre med research på e90 i de årgangene. Triste saken er at de ikke dukker opp ofte på finn om dagen. Er typ 21 bensin & 2 diesel biler i den kategorien per dags dato. Har sett til denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=181247739 tidligere i sommer, men hadde ikke nok kapital til den på den tiden. 🙄
Selgeren som selger denne 316 er jo en rånejente som liker å mekke på bil iblant med faren fikk jeg inntrykk av. Verken foringene eller oljelekasje ble nevnt da jeg spurte om hva som må ut beredes i fremtiden, noe som igjen skaper mistillit ved kjøp.

Liten quote fra finn-samtalen: Er det registerreim eller kjede på denne, isåfall har den blitt skiftet ut?
Svetter bilen olje/noe form for topppakning lekkasje?
Har du komplett service historikk & større deler du har byttet ut de siste årene/ ved Eu?Også noen anbefaling ved eu om å bytte diverse deler ut med tiden. Dvs skiver/klosser/hjullager/dempere etc

Selgeren: Hei! Jeg mener det er registerreim, men kan ikke si helt for sikkert. Har ikke blitt byttet i mitt eie. Bilen svetter ikke noe olje, og toppakningen ble byttet rundt mai i år. Har dessverre ikke komplett servicehistorikk, da dette ikke fulgte med fra tidligere eier. Alt som er byttet ut er listet opp i beskrivelsen, deriblant kjølevifte og oljefilterhus. Olje ble sist skiftet ved 160000km, så den burde bli skiftet nå

Tror det smarteste er å holde hode kaldt til noe bra dukker opp. Gjerne en m47, da jeg ikke har kjørt diesel tidligere. Men har styrt unna diesel pga hørt turbo må oftes byttes ut og det kan bli dyrt? Uansett har e46 godkjent frem til neste høst. Er vel billigste alternativet nå før jeg finner en e90 jeg kan kjøre en stund og ikke kjøre rett inn til verkstedsporten 🤣

Endret av Gawdzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører E46 selv nå. 2000-modell, 320d med 136 seige eseldyr. Original turbo som fungerer greit ennå, med kilometerstand 288881😂. Skifter olje på cirka 15 000 kilometers intervaller. Jeg behøver ikke å etterfylle olje i mellom oljeskiftene, på denne. Rust, derimot. Det vil jeg helst ikke snakke om. 

Tidligere hadde jeg en 1-serie, en litt mindre bil enn en e90 (3-serie). Dog gjør hatchback-karosseriet at bagasjerommet rommer overraskende mye likevel.

Den hadde ruslet 180 000 km da jeg solgte den for å finansiere blant annet mc-lappen. Der var også original turbo i god form, da bilen ble solgt videre. Rust var nær sagt et ikke-tema på den bilen, hverken i dører eller skjermer.

Vurdér hvor ofte du trenger å ha plass til folk i baksetene, for ellers står ikke en 1-serie tilbake for en 3-serie. Synes 1-serien er tøffere enn e90, selv om det sikkert er subjektivt. 1-serien og 3-serien er nær identiske når det kommer til mekanikk og teknikk, så feil og særegenheter går på tvers av disse modellene. 

Kjørte en tur rundt over Vestlandet i sommer med en 1-serie, og må si jeg savner bilen. Få tak i en slik, med det tykke sportsrattet, og sportssetene, og du har en veldig komfortabel og kjøreglad bil. Betal litt mer, og du får utvendig m-sport også. Strengt tatt ikke nødvendig, men det er nå litt tøft, da. Legger ved et bilde av min 2008-modell, med m-sportpakke både utvendig og innvendig. Den rommer ganske mange kalkuner, som du kan se av det nederste bildet. 

Screenshot_20200831_022650.jpg

Screenshot_20200831_024005.jpg

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...