Gå til innhold

BMW kvalitet lakk


A.A
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte å høre her på forumet om det er noen erfaringer rundt kvalitet på lakk, da spesielt på nyere BMW. Lakk har pga. miljø og reguleringer blitt dårligere med årene (om det er miljøvennlig å bytte rustne paneler og/eller lakkere opp igjen får bli en annen diskusjon 😄) men man må da uansett kunne forvente at lakk skal holde en god stund.

Jeg har en 2-serie som nå har bikket ca. 2 år og 18000, kjører minst mulig på grusvei, og var for første gang i daglig bruk nå i vinteren 2020, 2019 koste den seg i varm garasje. Legger ved et bilde av kanalen, den er nå helt grå fra framhjulet og et godt stykke bakover. Det er også ganske slitent bak bakhjulet. Og noe på fram skjerm og fremre dør over kanal. Bildet er tatt med blits, etter at bilen er spylt, så det man ser er skader i lakken, ikke mye skitt.

Er det for mye og forvente at lakk på nye biler skal tåle mer en 18000 km på veien?

 

DSC_0062.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte skvettlapper på gamlebilen og har også gjort det på "nye" fra 2013.

Bare det å stoppe mye av saltlaken som spruter bakover på vinterstid gir meg litt ro i sjelen. Koster ikke mange hundrelappene for et sett og noenlunde enkelt å sette på selv samtidig som man bytter hjul og det er enkelt å komme til. Det er uansett ikke snakk om "rally" størrelse og ting som flakser når man kjører rundt.

Skruene som holdt "plastikkdeksel" og deksler på 2013 modellen vår nå ( F34 ) var av dårligere kvalitet enn de på 2001 E39 jeg hadde tidligere. Alle av metall knakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2020 den 23.26, tennbrikket skrev:

poler og legg på coating. Skvettlapper hvis det er mulig, evt se om du får lagt på sånn gjennomsiktig plastikk. (xpel?).

Bilen poleres ++ Men jeg synes nå lakken bør holde i mer en 19000 km uten ekstra film/beskyttelse.

På 7.9.2020 den 13.33, Makky123 skrev:

Er vel ikke nødvendigvis dårlig kvalitet på lakken, heller designen?
Alt hjulene treffer blir kastet opp bortover kanalen.

Kanalen har nå alltid vært bak forhjulene 😉 På tidligere biler jeg har hatt som har gått 100000+ har det ikke vært så mye slitasje i lakken. Men her krummer kanalene kanskje mer innunder bilen. Men er også slitasje over det, og på skjermen.

22 timer siden, TorsteinAa skrev:

Jeg monterte skvettlapper på gamlebilen og har også gjort det på "nye" fra 2013.

Bare det å stoppe mye av saltlaken som spruter bakover på vinterstid gir meg litt ro i sjelen. Koster ikke mange hundrelappene for et sett og noenlunde enkelt å sette på selv samtidig som man bytter hjul og det er enkelt å komme til. Det er uansett ikke snakk om "rally" størrelse og ting som flakser når man kjører rundt.

Skruene som holdt "plastikkdeksel" og deksler på 2013 modellen vår nå ( F34 ) var av dårligere kvalitet enn de på 2001 E39 jeg hadde tidligere. Alle av metall knakk. 

Finner ingen skvettlapper til denne. Men har kjøpt inn et sett til 1-serie, prøve å tilpasse de. BMW må da mene bilen tåler å bli kjørt med slik den er, spesielt siden de ikke leverer skvettlapper til den 😄

 

Endret av A.A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt for biler fra alle leverandører, tror ikke BMW utmerker seg spesielt her. Det er nok heller en kombinasjon av moderne miljølakk og at hjula stadig kommer lenger og lenger ut i hjulbuene. Jeg har samme lakkslitasje på kanalskjørtene på min E34 (Executive modell med lakkerte kanalskjørt), men den har gått 290 000 km 😅 Løsningen på dette er enten å foliere kanalene med PPF folie eller kjøpe skvettlapper, jeg valgte det siste på min G30 da disse har flere nytteområder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...