Gå til innhold

Anbefaling vinterhjul X3 F25


Reguilon
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2016 X3 som jeg ikke har vinterhjul til. Har originale 20" M-felger og 245/275 på sommerhjul. Er fornøyd med dette oppsettet til sommer, selv om det er noe sporing på dårlige veier.

Nå kommer vinteren og jeg skal kjøpe komplett sett med vinterhjul. Bor i nord, og skal ha piggdekk. Ønsker en kombinasjon/kompromiss mellom sprekt utseende og komfort, og er litt usikker på hvilken størrelse og dimensjon jeg skal gå for. Vil ikke ned på 17", så antar det står mellom 18" og 19". Noen med konkrete anbefalinger og erfaringer? Er det bedre å gå bort fra bredere dekk bak på vinterhjulene?

 

Screenshot_20200906-103901_Gallery.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt gå for fire like brede hjul på vinterhjulene. En ting er at det ikke anbefales med så veldig brede vinterdekk, men en annen ting er at det ikke finnes stjernemerkede (skikkelige) vinterdekk såvidt meg bekjent.

Holder selv på med det samme, med (nesten) samme bil, og planen var å bruke fire framfelger like de du har avbildet til vinterhjul. Nå har jeg derimot fire originale 19" (bakfelger) plutselig, så regner med jeg bruker de istedet, da med 255/45-19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @awt i at det er greiest med lik dimensjon foran og bak. Jeg har piggfritt (Hakka R3 i 245/45-19), så jeg kan ikke anbefale spesifikke piggdekk, men jeg ville bare nevne at jeg ikke har noen problemer med kjørekomfort på 19-tommere.

Fin bil! (Hvis det er din på bildet.)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, min bil som er avbildet ja. Ser ut til at det blir handel fra GS, er fortsatt litt i tenkeboksen på om det blir 18" eller 19". Bredden vil uansett bli den samme, og det blir åpenbart samme dimensjon foran og bak. Godt å høre du ikke opplever problemer med kjørekomfort, litt andre veiforhold her i nord med mer snø osv som kan spille inn evt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vanskelig å få noe svar, men er det noen som har konkret erfaring med piggdek Nokian Hakka 9 vs Conti Icecontact 3? Står mellom disse, og man blir ikke klok verken av å prate med dekkforhandler eller lese på nett. Icecontact 3 hadde vel noe gummi på piggene på fjorårsmodellen, men den ble tatt av markedet grunnet trøbbel med at mange pigger falt av. Årets modell med vanlige pigger er det derfor vanskelig å oppdrive test på. Hakka 9 får skryt på mange områder, men blant annet en del kritikk på støy. Ble derav litt usikker, da støy er irriterende.

 

En annen ting: Hvilket dekktrykk har dere som har 20" 245/275? Det var 2.3 bar på alle hjul, men leser at man gjerne kan ha noe mer trykk bak. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2,6 foran og 2,8 bak (såvidt jeg kan huske).

Her er forøvrig årets dekktest, sånn i tilfelle du ønsker å bli enda mer forvirret.

IMG_3284.thumb.JPG.02bc8b059abef80cc49c9bfa5db5d9bb.JPG

Hadde selv bestemt meg for Michelin X-ice snow,  men er mer usikker nå. Testvinneren finnes ikke i større dimensjoner enn 17" såvidt jeg kan se, så den utgår. Jeg vurderer seriøst Nokian snowproof-dekket, men Vianor som fører Nokian hadde ikke lov å selge dette i Norge. Det er derimot tilgjengelig på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...