Gå til innhold

Hakking/rister ved bremsing - X3

BrutalBuz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har en BMW x3 2011 som har den siste tiden begynt å hakke/riste litt ved nedbremsing. Merkes kun ved hastigheter over ca 50 km/t. 

Virker som det kommer fra foran på bilen, bremsepedal og ratt rister litt også. 

Fikk montert nye sommerdekk i mai, så lurer på om kanskje jeg har mistet noen vekt lodd siden bilen ikke var slik i sommer. 

Kan jo kanskje være skeive bremseskiver, står de har ca 5000km igjen, men tidligere eier kan ha satt på noe billige skiver. Har hatt bilen ca 1 år. 

Ellers merkes det ingen ting ved normal kjøring. 

Noen som har tips triks, eller er det mulig nye skiver som trengs her?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nesten bestandig skeive skiver som er problemet, når du merker risting i rattet ved brems, samt pedal.

Du burde måle skivene om de faktisk er skjeve, først og fremst. Og deretter legge en plan på hva som må gjøres for å forhindre dette.

Er det IKKE skeive skiver, så må du legge en annen plan.

Det er ikke manglende lodd som er problemet, for da hadde du merket det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hadde samme problemet med min 08 mod. X3 2,0 på sommerdekk. Ble ikke bedre da jeg byttet til vinterdekk for 3 uker siden og tenkte at nå får jeg en dyr bremsejobb på verksted... Kjørte i 50 km/t en dag da bilen foran plutselig bremset hardt - Måtte stå på bremsene og panikkbremset og etterpå har bremsene funket som om de var nye! Ungen risting i det hele tatt... I gamle dager brukte vi å kjøre bakover med full fart og så foreta full oppbremsing - Dette løsnet bremsene og et verksted tar nok noen tusen for en slik jobb - Bare et lite råd som kanskje kan spare deg for noen kroner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hjelpe og f. eks. kjøre i 80 og ta en fullstendig bråbrems til 0. Det kan gjøre evt. små skeive skiver bra igjen. Det er hvertfall et gratis forsøk samt at en kan få sjekket andre ting som om bilen drar til siden ved en slik bråbrems, er det noe feil med bremsene/og eller understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...