Gå til innhold

225XE / Driving assistant plus problemer

DobbeltSagbruk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg opplever mange irritasjonsmomenter med Cruise control på min 2018 225XE. Den kutter ut og gir en feilmelding så fort jeg kjører i motlys (sol). Den er ekstremt treg på å "forstå" trafikkbildet og kjører så dårlig at jeg, som bruker endel tid i kø, får fnatt og skrur av hele opplegget. I kø kan den finne på å ikke se bilen foran lenger, gi gass og så bråbremse når jeg er så nær at autobrems slår inn. 

Er det noen som har samme erfaringer? Jeg opplever ingen av disse problemene på 530e, er det et mye dårligere system i 225 enn 530?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, papertiger skrev:

Har 225xe radarbasert eller kamerabasert ACC (som i3)? De som er kamerabasert er ømfintlige for motlys har jeg skjønt.

Jeg ser flere (Bilia, Bavaria og div biltester) omtale den som en radarbasert ACC, men da hadde den vel ikke kuttet i motlys? Jeg fant en tråd på et annet forum hvor en opplevde dette med X1, men finner ikke så mye om det ellers. Det er en linse på toppen av frontruta.

Da jeg prøvekjørte denne opplevde jeg ikke dette pga været, og jeg har ikke kjørt den så mye i sommer grunnet situasjonen. Utrolig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, DobbeltSagbruk said:

Jeg ser flere (Bilia, Bavaria og div biltester) omtale den som en radarbasert ACC, men da hadde den vel ikke kuttet i motlys? Jeg fant en tråd på et annet forum hvor en opplevde dette med X1, men finner ikke så mye om det ellers. Det er en linse på toppen av frontruta.

Da jeg prøvekjørte denne opplevde jeg ikke dette pga været, og jeg har ikke kjørt den så mye i sommer grunnet situasjonen. Utrolig irriterende.

Dersom det er en linse på toppen av frontruta har den det samme opplegget som i3, altså kamerabasert. Radarbasert er som oftest (eller alltid?) en sort plastplate i frontfangeren. Denne har jeg på vår F36 opplevd har koblet ut ved kjøring i snøvær f.eks, da dekkes plata til av snø og slaps, men den påvirkes naturlig nok ikke av motlys/lav sol som på den annen side en kameralinse naturlig nok kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i3 en periode,  i Facebook gruppa der ble det sagt at man kunne lære opp systemet ved å aktivere det på nytt ved slike situasjoner. Jeg hadde aldri tålmodighet til å gjennomføre det selv, men kan jo være verdt ett forsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...