Gå til innhold

Oppdatering av programvare i E61


Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer om det må gjøres en oppdatering av programvaren i min 2007 E61, og har lett litt på forskjellige forum etter anbefalinger for/mot dette. Siden jeg ikke finner noe håndfast, forsøker jeg med en tråd her.

Bakgrunnen for at jeg vurderer oppdatering, er at det synes å være eneste mulighet til å få et ettermontert DAB-adapter til å fungere. Jeg har montert et Mobridge DAB-adapter, som bilen ikke klarer å registrere. I neste omgang skulle jeg også montere et Kufatec Fiscon Pro handsfree-adapter, men dette er lagt på vent inntil videre.

Jeg har sannsynligvis fortsatt den originale software som bilen ble levert med i 2007. Ifølge leverandør av DAB-adapteret må denne oppdateres, og "det er ingen problemer, for det gjøres uansett hver gang bilen er inne til service"...

Ifølge merkeverksted er tilfellet motsatt: Programvaren oppdateres aldri med mindre det er noen spesiell grunn til det (funksjonsfeil eller bytte av komponenter som krever oppdatering). Mitt dilemma er uansett at merkeverkstedet fraråder sterkt å endre programvaren; risikoen for at noe går galt og at moduler slutter å fungere, er der. Så jeg kan risikere å ødelegge en del, bare for å få radio i bilen. Men jeg leser jo om folk som stadig oppdaterer bilene sine, så spørsmålene jeg håper å få synspunkter på, er:

- Gitt at det utføres profesjonelt, er det noen reell fare for at jeg kvester bilen min på dette?

- Hvilke andre fordeler (om noen) vil jeg kunne få ved å installere siste software-versjon på min 13 år gamle bil?

Det er en 2007 lci 525xi, med bare 120.000 km på telleren. Bilen går som en drøm, så jeg tenker vel litt på ordtaket "if it's not broken, don't fix it"  

Men skikkelig radio hadde jo vært fint å få inn (er lei nærradioer på FM!), sammen med en god handsfree-løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du mangler for å få DAB til å fungere vil jeg si det er grunn nok i seg selv til å oppdatere bilen som du nevner, MEN du skal være forsiktig. Jeg kjøpte en E60 som hadde vært inne på verksted i Drammen hvor de hadde oppdatert alle modulene i bilen og bilen ente opp med feilkode på airbag, rattstammen og 2-3 moduler til. Verkstedet fikk bilen tilbake, men klarte ikke løse feilen. 

Ringte så til Bimmerupgrade, de oppdaterte modulene og kodet de riktig på underkant av 30 min! Så støtter forslaget over, å gi oppgaven til dem! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjelp av BimmerUpgrade til å oppdatere CIC i min E90. Det tok 1,5t å oppdatere iDrive. Du bør ha en god batterilader når du skal gjøre det. Bilen skal stå med tenningen på ganske lenge og en 5 serie bruke overraskende mye strøm med tenningen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har montert et Mobridge DAB-adapter, som bilen ikke klarer å registrere. I neste omgang skulle jeg også montere et Kufatec Fiscon Pro handsfree-adapter, men dette er lagt på vent inntil videre.

Med tanke på kostnadene ved dette, har du vurdert en mer moderne løsning, som er mye bedre, gir langt flere muligheter, og er til og med billigere? Regn med 4-5000 for en slik dings.

DAB+? Ja. Handsfree? Ja. Ryggekamera? Ja. Apple CarPlay? Ja. Spotify? Ja. Netflix? Ja. Internett og alt av apper? Ja. Fullintegrert med iDrive-knappen og knapper på rattet? Ja. Beholder alt av originalt utstyr og funksjoner? Ja.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Jeg har vært i kontakt med BimmerUpgrade, og det ligger an til at de tar oppdraget med å kode inn boksene. Jeg skal oppdatere her hvordan resultatet ble.

Det kan virke som disse produktene av og til blir solgt med litt for tynn dokumentasjon; iflg. opplysningene jeg fikk fra leverandør skulle de være "plug and play" på E61-serien (og det ser jeg flere andre leverandører og produsenter oppgir på sine nettsider også), men i realiteten har nok versjon av programvare stor betydning. 

Etter en prat med BimmerUpgrade fremkom det at det kun ville vært aktuelt å oppdatere programvaren i CCC-enheten, så man ikke risikerer noe mer enn det. En sjelden gang kan det visst gå galt og CCC må byttes. Men siden koding er tilstrekkelig for å få boksene til å virke, går jeg for det og slipper noe som helst risiko.

PS: Jeg tenkte faktisk på å ta det et steg lenger og bare bytte hele skjermen med en Android-sak. Mulig at jeg valgte feil her, men det var nok p.g.a. bekymring for at en Android-skjerm i bilen skulle føre til notorisk ustabilitet og mulige problemer hvis bilen må på verksted. Det ser imidlertid ut som mange er fornøyd med slike oppgraderinger; noen har også byttet til CIC og fått bedre funksjonalitet. Jeg kan neppe bytte til CIC heretter heller, siden DAB- og handsfree-boksene ser ut til å komme i versjon til enten CCC eller CIC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mulig at jeg valgte feil her, men det var nok p.g.a. bekymring for at en Android-skjerm i bilen skulle føre til notorisk ustabilitet og mulige problemer hvis bilen må på verksted. Det ser imidlertid ut som mange er fornøyd med slike oppgraderinger; noen har også byttet til CIC og fått bedre funksjonalitet.

Bekymringen er ubegrunnet, fordi du beholder bilens originale systemer og funksjoner, det er bare skjermen som byttes eller kommer i tillegg. Du tenker kanskje på Android-bokser som bytter ut radio, CCC osv., men Android-skjermer er annerledes, absolutt ingenting av bilens systemer fjernes (kun skjermen hvis den har det fra før). Av den grunn er det ikke bare eldre CCC/CIC som oppgraderes, men også splitter nye BMW-er med det aller nyeste infotainmentsystem. Menyknappen på iDrive-hjulet brukes for å veksle mellom Android og bilens originale infotainment, så alt er som før, Android-funksjoner kommer i tillegg. Dette er rett og slett en helt genial idé som også har blitt moden og stabil.

Hvis jeg var deg, så ville jeg nok vurdert å selge delene du allerede har kjøpt.

Men det skal sies at det ikke alltid går smurt å gjøre slike oppgraderinger. Det er gjerne ett eller annet som ikke fungerer som tenkt, som gir frustrasjoner og krever tid på å løse. Jeg gjorde min for litt over et år siden, og brukte vel et par måneder før alt var på stell. Men det var verdt det, bilen oppleves 10 år nyere.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant det du skriver om Android! Jeg må innrømme at det er fristende, men kompleksiteten er større og det er nok en del her som foreløpig går litt over hodet på meg. Jeg skjønner f.eks. ikke helt forskjellen på Android-boks som bytter ut radio/CCC, og Android-skjerm. Er sistnevnte en boks m/ ny skjerm som snakker med radio/CCC i stedet for å erstatte den?

Jeg søkte litt på nett, og fant leverandører i USA. Med DAB+ og litt annet tilvalg, samt frakt og mva. drar det seg fort mot 8-10.000,- I tillegg er det litt spennende med utenlandsk leverandør hvis noe går i stykker. Vet du evt. om noen norske selskaper tilbyr en slik løsning?

En av de store fordelene er kanskje mer oppdatert og responsiv GPS (egen funksjon i Android, antar jeg?). Jeg kan kjøpe DVD-plate med nye kart til min 13 år gamle GPS for 500 kroner, men den vil fortsatt være like treg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Android-skjerm er en skjerm som har Android innebygget. Det muliggjør at du får Android-funksjonalitet bare ved å bytte ut skjermen i bilen, og dermed beholdes alt av originalt utstyr og funksjonalitet. I grove trekk fytter du skjermkabelen fra den gamle til den nye, samt tar ut pluggen fra radioen og kobler kabelsystemet fra Android-skjermen mellom der. Da snakker Android-skjermen med bilen. Knapper på rattet og iDrive-hjulet virker i Android, og lyden overføres direkte via det nevnte kabelsystemet uten merkbar tap av kvalitet.

Mitt system kom på rundt 5000 til sammen, da med DAB-modul, original DAB-forsterker, ryggekamera og en dyr ekstern mikrofon.

De fleste kjøper fra aliexpress.com, søk på "bmw e61 android", mye å velge mellom, det du eventuelt skal ha er Snapdragon 625 med 4 GB RAM, det er viktig fordi bare disse støttes av oppgraderinger, og ikke minst support fra et levende brukermiljø. Det fantes en norsk leverandør, men denne er borte nå, uansett bare et fordyrende mellomledd. Noe "spennende" med utenlandsk leverandør, ja, og Kina-vare åpner for uante opplevelser. Men disse enhetene holder faktisk høy kvalitet, og Aliexpress har kjøpsbeskyttelse hvor du i visse tilfeller kan få pengene tilbake.

Med Android kan du naturligvis installere en hvilken som helst GPS, alt fra gratis Google Maps til kommersielle løsninger som TomTom. Jeg bruker Waze, som har varsling av fotobokser, politikontroller, ulykker og annet. Med SIM-kort kan du være direkte koblet til Internett med 4G, eller via hotspot på mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...