Benjamin0 Skrevet Desember 17, 2020 Share Skrevet Desember 17, 2020 Når e39en står over natta starter den fint og går i rundt 1 minutt før rpm’en går litt ned og motor begynner å riste. Noen ganger kommer også check engine. Får feilkode misfire på sylinder 3. Har bytta tennplugger og swappa rundt på coils. Noen gode metoder for å sjekke for falskluft? Såpe og vann på sprayflaske? Andre tanker her? Noen som har hatt samme problem? Takker for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 17, 2020 Share Skrevet Desember 17, 2020 En røykmaskin gjør den jobben ganske bra. For å sjekke falskluft altså. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin0 Skrevet Desember 17, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2020 Hørte at en røykmaskin bare tar helt åpenbare hull som man greier å se med øynene, men at det ikke blir nok trykk i systemet til å finne mindre rifter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 17, 2020 Share Skrevet Desember 17, 2020 Tja, tror ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 17, 2020 Share Skrevet Desember 17, 2020 Lese av fueltrim. En liten lekk er nok til å påvirke verdien på tomgang, men ikke nok til å påvirke den ved høyere RPM. Motorhjernen din vil dog kutte ut cylinderen med en gang den merker misfire og den kommer ikke tilbake på en stund (10-15 min) med mindre du sletter feilkoden eller restarter bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 17, 2020 Share Skrevet Desember 17, 2020 En tanke: Det å lese av fuletrim, vil jo bare kunne leses av per bank, og ikke per sylinder. Så det vil jo egentlig ikke resultere noe endelig svar? Men vi kan jo allerede driste oss å si at det er falskluft en plass, sannsynligvis rundt sylinder 3? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 17, 2020 Share Skrevet Desember 17, 2020 Han spør om metoder for å sjekke for falskluft, fueltrim er en av dem. Det kan også gjøres i kombinasjon med å spraye rundt med startgass. Hvorvidt dette er riktig vei å gå for å feilsøke en kode på sylinder 3 og hans problemstilling er en annen sak, TS har vel en annen tråd om samme feil/bil. Det er vel heller ikke helt uvanlig at dysene kan bli dårlige på disse. En typisk latmanns-feilsøking er å flytte om på ting, tilsvarende coil/plugger. Bytter man dyse #3 med dyse #6 og misfire flytter seg sammen med dysa så er jo det "løst". Vakuumlekk er som regel inn til innsuget, ikke mellom innsug og enkeltsylinder, så det er ikke så ofte at du får en spesifikk sylinder som får misfire, men det varierer selvfølgelig, så man kan ikke avskrive noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin0 Skrevet Desember 17, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2020 Har lest rundt og dette skal visst være vanlig på m54. Men hvordan er det med injectorene? Kan jeg bare flytte dem rundt? Må de ikke kodes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 17, 2020 Share Skrevet Desember 17, 2020 Trenger ikke å kode de "gammeldagse" dysene som er på M54. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin0 Skrevet Desember 17, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2020 Noen mulighet for en link til den tråden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin0 Skrevet Desember 17, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2020 Vil også legge til at problemet bare kommer når bilen er iskald. Innen det første minuttet. Bilen må stå over natta, hvis ikke kommer det ikke. Hvis jeg bare kjører med en gang kommer det heller ikke, men det irriterer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 17, 2020 Share Skrevet Desember 17, 2020 8 minutes ago, Benjamin0 said: Noen mulighet for en link til den tråden? TS = trådstarter = deg. Jeg pratet om at du hadde en tråd om det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin0 Skrevet Desember 17, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2020 Haha daså:( Ja har en annen tråd, men lagde en ny for å oppdatere litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin0 Skrevet Desember 18, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2020 Update: Får ikke alltid opp varsellampe vær gang jeg starter (kald), men koden ligger der når jeg scanner. I morges var det ganske kaldt (minus 3 - minus 5), men bilen gikk egentlig ganske fint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Desember 18, 2020 Share Skrevet Desember 18, 2020 Omtrent hver M52/M54 eg har skrudd på har opprevnet vakuum blendeplugger bak på innsuget mot torpedovegg. Er litt vanskelige å komme til, men det går. Ellers så er det veldig vanlig at veivhusventilasjonen sprekker i rørene mellom toppdeksel, oljeseperatoren og innsug. Grei måte å finne ut om veivhusventilasjonen har stor lekkasje på er å ta av oljepåfyllingslokket, og høre om motoren forandrer tomgang, hvis ingenting skjer så driver motoren antageligvis allerede å sug falsk luft gjennom ett sprekt veivhus rør. Motoren bør forandre seg en del på tomgang hvis alt er i orden, fordi du lager falskluft med å ta av påfyllingslokket. (Du kan finne ut om du har typisk dårlig M54 som blåser ut veivhusdamp pga råtne stempelfjører, hvis du ser at det står ut røyk/damp når du tar av påfyllingslokket.) Har sett M52/M54 med sprekk i innsugslange mellom Lmm, og gasspjeld. Men det er ikkje så dårlig innsugslange på dei som di gamle M50'ene hadde. Må helst demontere slangen(e) for å sjekke etter sprekker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå