Mons1 Skrevet Januar 12, 2021 Share Skrevet Januar 12, 2021 (endret) Spørsmålet alle må stille: Er det lenge siden glødepluggene er skiftet? Disse skiftes med 100000 til 150000km. Så er det slik at det hender at når glødepluggene blir dårlig, så kan dette medføre at gløderelet ryker. Jeg har hatt tilfeller der det har oppstått kortslutning i glødepluggen. Da er det surt å ha av innsuget og bytter glødeplugger, så montere alt sammen og så er det et defekt gløderele som igjen krever av med innsuget igjen. Men hvis det er f.eks 50000km siden glødepluggene ble byttet, så kan det tyde på noe annet. F.eks lavt rail-trykk. Carly gir dessverre noe utydelig feil-beskrivelser, så du bør nok ta deg råd til en skikkelig diagnose. Endret Januar 12, 2021 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sstordahl Skrevet Januar 14, 2021 Share Skrevet Januar 14, 2021 På 12.1.2021 den 16.34, Maverick2002 skrev: Hei. Hadde nøyaktig samme problem på en 525 E61 for noen år siden. Skifter både plugger og rele uten at dette hjalp. Hadde bilen på flere verkstedet for feilsøking. Til slutt, fant en ung mekaniker et mikroskopisk brudd i en rød kabel som går til rele. Skiftet denne og etter 2 års mareritt var alt i orden! Edit: Dette var vel M57 motoren, så litt usikker på hvordan dette er på N57. Takk, det var en fin bekreftelse på min mistanke. Da blir det å bytte denne kabelen, siden plugger og rele er helt nytt. Idiotisk å ikke bytte strømkabelen samtidig med releet, for den koster 400-500kr. Delenummer 12427800167 til N57. Vet ikke hvor kabelen kommer fra på M57, men på N57 er det type 30cm kabel fra dynamo til rele (del 6 på bildet). Forskjellene på M57 og N57 er vel at på M57 må man av med innsuget for å bytte plugger og rele, mens på N57 kan man bytte plugger uten å demontere innsug, men ikke rele. Jeg har en sterk forhåpning om at det skal være mulig å få hånda innunder innsuget og nappet ut strømkabelen fra releet, uten å demontere innsuget. Kommer tilbake etter at jeg har forsøkt. Om dette går, kan det også være et bra tips til trådstarter om å sjekke/bytte kabel før de andre komponentene. Om bilen har passert 100.000km kan det uansett være lurt som Mons1 sier, å bytte pluggene. Bytt dem før heller enn senere, så slipper du eventuelle svært ubehagelige konsekvenser som man kan lese om rundt om på nett med plugger som brekker osv. Jeg bytta på 130.000km og det var uproblematisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sstordahl Skrevet Januar 22, 2021 Share Skrevet Januar 22, 2021 Til info så går det helt fint å bytte strømkabel til gløderele uten å demontere innsug. Det løste imidlertid ikke mitt problem. Fortsatt tungstartet/ujevnt tomgang og kode 4949 Glow Plug, Diagnostic feedback går ikke bort. Hva nå enn det betyr. Eneste feilkode på bilen. Ekvals100, har du funnet ut noe mer av ditt problem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ekvals100 Skrevet Januar 23, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2021 On 1/22/2021 at 1:04 PM, sstordahl said: Til info så går det helt fint å bytte strømkabel til gløderele uten å demontere innsug. Det løste imidlertid ikke mitt problem. Fortsatt tungstartet/ujevnt tomgang og kode 4949 Glow Plug, Diagnostic feedback går ikke bort. Hva nå enn det betyr. Eneste feilkode på bilen. Ekvals100, har du funnet ut noe mer av ditt problem? Hei. Nei, har ikke foretatt meg noe mer med dette. Det er ikke noe stort problem i det daglige, som igjen påvirker motivasjonen for å begynne å skifte ut masse deler litt på måfå.:) En bedre diagnose vil kanskje kunne si noe mer nøyaktig, men....:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW E30 325 Skrevet November 16, 2023 Share Skrevet November 16, 2023 På 22.1.2021 den 13.04, sstordahl skrev: Til info så går det helt fint å bytte strømkabel til gløderele uten å demontere innsug. Det løste imidlertid ikke mitt problem. Fortsatt tungstartet/ujevnt tomgang og kode 4949 Glow Plug, Diagnostic feedback går ikke bort. Hva nå enn det betyr. Eneste feilkode på bilen. Ekvals100, har du funnet ut noe mer av ditt problem? Ble du klok på dette? FYI går fint å bytte gløde modul uten å måtte av med innsuget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 16, 2023 Share Skrevet November 16, 2023 @BMW E30 325 Mener du M57 eller N57? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW E30 325 Skrevet November 17, 2023 Share Skrevet November 17, 2023 18 timer siden, Otis skrev: @BMW E30 325 Mener du M57 eller N57? N57 Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Volvo Skrevet Desember 12, 2023 Share Skrevet Desember 12, 2023 Sjekk også diesel teykkregulator og trykksensor på rail til dyser. De har det med å bli dårlige lage mange problemer når slitt og da vil den bli tungstartet, vond å starte jo kaldere det er. Den vil gå ujevnt og rykke litt , samt det kan bli diesel i olja så sjekk om oljepeileren viser mer etter en tid. Sensor er ikke så dyr men pumpa kan koste noen tusen. Har startproblemer med min når kaldt (volvo v50) og skiftet dyser, Gløderele og en haug mæ verkstedbesøk før man fant ut om høyttrykksregulator og sensor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersJH Skrevet Desember 12, 2023 Share Skrevet Desember 12, 2023 Jeg hadde de akkurat samme startproblemene på min X5 N57. Ingen feilkoder direkte knyttet til glødesystemet, annet enn en Lin bus-kode som likevel pekte dit hen. Denne feilkoden kom alltid tilbake igjen. Jeg fikk byttet både relé, plugger, strømkabel fra dynamo og kabelstamme fra relé til plugger for å kunne utelate "alt" gløderelatert. Lin bus-feilkoden forsvant, og jeg kan ikke huske sist bilen var så lettstartet i minusgrader. 7-8000,- i glødedeler, (+ innsugspakninger, o.l), men verdt å ta alt når innsuget først er av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå