Gå til innhold

N57 diesel, tungstartet når kaldt, forverres ytterligere jo kaldere det er.


Ekvals100
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2011 X5 e70 som blir vanskeligere å starte med lavere temp. 

Problemet merkes ved marginalt lengre kinning når temp kommer ned på 1-2 grader. 

Når motor starter kan den gå litt rusketet noen sekunder før den går over til stabil drift. Når motor går over til stabil drift er det ikke noe problem med kraft e.l.

Har ingen problem når det er høyere temp og motoren går som en klokke med mye kraft og normalt forbruk.

Tok forøvrig nylig av innsugs-manifold å renset denne for sot oppbygging. Støvsuget da også litt ned til ventiler. Ser ikke ut til at dette har hatt noen merkbar endring.

Noen som har vørt bort i noe lignende? Forslag til hva det kan være? 

Takker så masse for eventuelle svar 👍😊

Endret av Ekvals100
A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kimhas said:

Synd du ikke skiftet relet når du først hadde av innsuget.. 

Jeg hadde samme bil og samme symptomer som deg. Ble bra etter skift av rele og plugger 

Ja, kunne tatt det i samme farten da... 

Samme bil du har? Ser at det nevnes at pluggene kan sitte fast, og noe om at kjølevæskeslange må av, med påfølgende utrenning. 

Noen tips i forhold til jobben? Utenom jobben med luftinntak, som jeg allerede har utført. 😊 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ekvals100 skrev:

Ja, kunne tatt det i samme farten da... 

Samme bil du har? Ser at det nevnes at pluggene kan sitte fast, og noe om at kjølevæskeslange må av, med påfølgende utrenning. 

Noen tips i forhold til jobben? Utenom jobben med luftinntak, som jeg allerede har utført. 😊 

 

For min del gikk det bra med pluggene. Du kan jo spraye litt rust løser gjevnlig før du skal bytte de. Det er også en fordel med god å varm motor, da løsner de nok greit. Det er ikke behov for å tappe noe kjølevann 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ekvals100 skrev:

Det er jo en mulighet, får en skiftet dette uten å ta av manifold? 

Jeg har kun byttet på en 520d med N47. Der var tilgangen til releet veldig enkel, kun en slange som måtte flyttes på. Var dog vanskelig å få koblet fra kabel og relee. Den satt ganske godt.

Jeg er usikker på om det er like enkelt på en N57 motor, virker som mange av Google treffene jeg fikk var for M57 motorn og der virket det litt mer tungvindt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.

Symptomene du har, minner om defekt glødeplugger og/eller relé. Men feilkodene sier ingenting om dette. Noe som er meget rart. De delene skal gi feilkoder! 

Så for min del er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 31.12.2020 den 20.15, Ekvals100 skrev:

Det er jo en mulighet, får en skiftet dette uten å ta av manifold? 

Hei! 

Nei, du får ikke byttet releet uten å ta av innsugsmanifold, du kommer ikke til boltene for å løsne det. Glødeplugger får du imidlertid byttet uten å demontere innsuget. Den største utfordringen med å demontere innsuget er å få løsnet på alle strømpluggene. 13stk eller noe sånt, og alle er forskjellige. Se vedlagt bilde for posisjon på gløderele.

Jeg har en 2011 X5 40d hvor jeg har eksakt samme problemer som deg. Jeg har byttet både glødeplugger og gløderele, men problemet er der fortsatt. Alle glødepluggene var i orden, og jeg mistenker at også releet var OK fordi jeg får feilkode på gløderele enda (DME/DDE 4949 Kind of error 61), selv om det er nytt. Mulig det er strømkabelen til releet som er ødelagt. Det går mye strøm gjennom denne (koblet rett på dynamo), så har hørt at kontakten kan smelte og feile. Jeg huska selvsagt ikke sjekke kabelen da jeg var av med innsuget... Så tips; om du bytter gløderele, sjekk også tilførselskabelen nøye. For min del skal jeg hekte på et tangamperemeter mens jeg gløder, for å se om det trekker strømmen det skal.

Har du forresten funnet noen løsning på problemet ditt?

20200317_225547.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Hadde nøyaktig samme problem på en 525 E61 for noen år siden. Skifter både plugger og rele uten at dette hjalp. Hadde bilen på flere verkstedet for feilsøking. Til slutt, fant en ung mekaniker et mikroskopisk brudd i en rød kabel som går til rele. Skiftet denne og etter 2 års mareritt var alt i orden! 

Edit: Dette var vel M57 motoren, så litt usikker på hvordan dette er på N57. 

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...