Gå til innhold

BMW F11 - Problem med "Metering line heating", AdBlue


hans_magnus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått opp "AdBlue system defekt" -feil på min 2015 530d F11. 
Har hentet ut feilkoden "8051C5 Metering line heating, activation: Short circuit to ground". 

Jeg tolker at det er et problem med varmekabelen til AdBlue-systemet. Er dette en kjent feil? 
"Short circuit to ground" tyder vel på at det kan være en kortslutning/brudd i kabelnettet til denne varmekabelen?

 

Noen som har vært borte i det samme og som har fått fikset dette selv? 
 

 

Legger ved et par bilder av det jeg tolker er problemdelen:
 

dh6s.png.7cfa9eab1be67bbf9f146f8c6eadd854.pngCapture2.JPG.f3ce5823352076fcc778e29d01b6f6e6.JPG

 

https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw-parts/metering-line/16197278509/

 

 

 

Takk for alle tips :)

 

Endret av hans_magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2021 den 13.18, Otis skrev:

På X5 og F11, mener jeg det er en "kjent" feil. Mener det var @Mons1 som skrev om dette tidligere.

Dette er en kjent feil. Er vel derfor denne tråden ble opprettet?
Ja det er en kjent feil at varmekabelen som er integrert i tilførselsslangen for AdBlue svikter. Slangen koster originalt 2500kr og skulle normalt være en bagatell. Dessverre har BMWs ingeniører vært på grøftefylla da de designet dette. For å bytte slangen må alt ned; Tanken, eksosanlegget, mellomakslingen og mer til. Total kostnad er på mellom 25-30tusen kroner der 90% er arbeidspenger.
Og hvis man kjører for lenge med dette, så vil NOx-sensorene regulere motoren feil og som igjen kan gjøre enda mer skade. Hos meg måtte ALT byttes. Hele AdBlue-systemet, tanken, pumpen, reguleringen. Samt ble begge NOx-sensorene og AdBlue-katalysatoren byttet. Takst på 65000kr. Hadde heldigvis Motorskadeforsikring slik at jeg måtte ut med 14000kr.
Så konklusjonen: Få tak i masse verktøy, løftebukk og en varm garasje og gjør jobben selv.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mons1 skrev:

Dette er en kjent feil. Er vel derfor denne tråden ble opprettet?
Ja det er en kjent feil at varmekabelen som er integrert i tilførselsslangen for AdBlue svikter. Slangen koster originalt 2500kr og skulle normalt være en bagatell. Dessverre har BMWs ingeniører vært på grøftefylla da de designet dette. For å bytte slangen må alt ned; Tanken, eksosanlegget, mellomakslingen og mer til. Total kostnad er på mellom 25-30tusen kroner der 90% er arbeidspenger.
Og hvis man kjører for lenge med dette, så vil NOx-sensorene regulere motoren feil og som igjen kan gjøre enda mer skade. Hos meg måtte ALT byttes. Hele AdBlue-systemet, tanken, pumpen, reguleringen. Samt ble begge NOx-sensorene og AdBlue-katalysatoren byttet. Takst på 65000kr. Hadde heldigvis Motorskadeforsikring slik at jeg måtte ut med 14000kr.
Så konklusjonen: Få tak i masse verktøy, løftebukk og en varm garasje og gjør jobben selv.

Takk for forklaringen... Var vel ikke akkurat dette jeg ønsket å høre men.. 
Jeg har også motor/drivverk forsikring, så skal høre hva egenandelen for å få fikset det blir. Har og problemer med drivverket til framhjulene på bilen, så tror dette blir en stor jobb totalsett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 18.1.2021 den 7.21, hans_magnus skrev:

Takk for forklaringen... Var vel ikke akkurat dette jeg ønsket å høre men.. 
Jeg har også motor/drivverk forsikring, så skal høre hva egenandelen for å få fikset det blir. Har og problemer med drivverket til framhjulene på bilen, så tror dette blir en stor jobb totalsett 

Hvor langt er bilen gått? Det er anbefalt at man tar service på "clutch-kassa" til xDrive ved ca. 100k km som består i oljeskift og evt sliping av clutch-platene. Man kan komme i en slik situasjon at clutch-platene ikke binder godt nok og så brennes clutch-platene.
Har ikke hørt om problemet med diffen framme. På eldre X5 så var det en svakhet på splinen på utgående akslinger slik at innfestet slites i stykker, men dette skal ikke lenger være et problemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...