Gå til innhold

E61 525D gåen dynamo?

Jaegervand
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har kjørt en periode med batteri som burde ha vært byttet. I går når jeg kjørte kom ladelampe opp. Kjøpte nytt batteri i dag for å prøve å bytte, men den lader fortsatt ikke. Har kodet inn nytt batteri med carly, men glemte å slette feilkoder. Så da er mitt spørsmål, er dynamo gåen eller har jeg gjort noe feil? Vil det kunne funke å slette feilkoder, viss bilen har ett slags system som hindrer dynamo å lade viss batteriet har for lite volt? Spør her siden bilen står ett stykke unna, så tenke å spare meg for kjøreturen om det ikke vil hjelpe å slette feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket med live data på carly. Den viste 11.6v med motor i gang selvfølgelig. Regner egentlig med at dynamo er gåen, men kom på at jeg glemte å slette feilkoder etter at jeg kodet inn nytt batteri. Så hadde et lite håp om at noen her vet om det vil funke å bare slette feilkoder for å få den til å begynne lade igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 14.8V når det er under 10 grader på batteriet. Mitt ligger på ca. 14.95V med nytt syrebatteri. AGM vil ligge litt lavere.

Andre relevante tester er å se om dynamo får signal fra DDE (LIN-bus tror jeg), dynamoen går i default om den ikke får noe signal, men da vil jeg tippe kanskje 14-ish volt. Kan måle med tangamperemeter at det kommer ut strøm. Har man oscilloskop kan man måle ripple for å avsløre gåen spenningsregulator/diode. Dårlige børster kan man nok se også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...