Gå til innhold

F20 LCI 120dA drop i turtall


Bimmerfjord
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen jager etter å gire opp i så høyt gir som mulig, som resulterer i svært lavt turtall. Den girer opp, turtallet faller til 950-1050rpm. Ofte har den ikke sjans til å holde det giret og girer ned igjen umiddelbart. Jeg kjører 6-7 mil én retning til jobb, så tviler på at det er EGR/DPF-relatert. Byttet nylig EGR-kjøler uten at det bedret noe. Kjører også aktivt. Det føles veldig unaturlig, og har aldri opplevd det med tilsvarende bmwer. Problemene dukket opp et års tid etter den ble chippet, og chippen ble fjernet i etterkant av problemene for å sjekke om det var den som skapte de. Har kjørt diagnose, og fikk feilmelding 284E00 - mekaniker mente at det ikke hadde noen sammenheng. I jakten på feil har jeg lagt merke til noe tikkelyd fra motor (svært lite), hører også vibrasjoner i eksos når motoren er kald. Usikker på om det har sammenheng. 

55E28536-A7C8-4C10-99E2-176F06039045.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme opplevelse på vår 420xdA 2015 med samme motor. Virker til å forekomme mer på vinterdekk som ruller lettere enn sommerdekka. Jeg mener at dette først kom etter at bilen fikk en softwareupdate høsten 2019 ifm bytte av fordelingskasse, men er ikke helt sikker på dette. Var ikke reversibelt, og Bavaria hadde heller ikke detaljene rundt innholdet i oppdateringen. Bilen er for øvrig helt original. Har hatt bytte av EGR-kjøler to ganger og EGR-ventil en gang, begge på garanti. Jeg har vurdert å flashe girkassen med xHP software da jeg tror det vil kunne endre skiftmønsteret til det bedre, men jeg skal være helt ærlig å si at dette som irriterte meg skikkelig før (og spesielt at forhandler ikke tok tak i det) har jeg begynt å venne meg til nå, også tatt i betraktning at jeg ikke kjører bilen så ofte selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, papertiger skrev:

Har hatt samme opplevelse på vår 420xdA 2015 med samme motor. Virker til å forekomme mer på vinterdekk som ruller lettere enn sommerdekka. Jeg mener at dette først kom etter at bilen fikk en softwareupdate høsten 2019 ifm bytte av fordelingskasse, men er ikke helt sikker på dette. Var ikke reversibelt, og Bavaria hadde heller ikke detaljene rundt innholdet i oppdateringen. Bilen er for øvrig helt original. Har hatt bytte av EGR-kjøler to ganger og EGR-ventil en gang, begge på garanti. Jeg har vurdert å flashe girkassen med xHP software da jeg tror det vil kunne endre skiftmønsteret til det bedre, men jeg skal være helt ærlig å si at dette som irriterte meg skikkelig før (og spesielt at forhandler ikke tok tak i det) har jeg begynt å venne meg til nå, også tatt i betraktning at jeg ikke kjører bilen så ofte selv. 

Takk for godt svar! Når du sier det så oppstod det etter skift til vinterdekk. Klaget til forhandler om at det lugget ved pådrag etter skifte - mulig det egentlig var dette med lavt turtall som utløste det. Har forøvrig også xDrive, så fordelingskasse ble sjekket og den var OK. Det kan også gi mening iom. at det ikke er mulig å finne tilsvarende tilfeller i USA osv. Synes det er merkelig at bilen aldri lærer. Det er jo helt håpløst å holde så lavt turtall i 90% av tilfellene. Jeg har kontaktet 2 forskjellige forhandlere, og begge mente at det ikke var normalt å holde så lavt turtall - men ingen visste sikkert hva som kunne være grunnen. Har også kontaktet andre verksted, men de visste heller ikke hva det kunne være. Kjenner at jeg ikke klarer å ignorere det heller, så jeg kommer til å undersøke mer. Det lokale BMW-verkstedet er helt elendig, så blir nok hos et vanlig verksted hvor mekanikerene faktisk kan å skru på bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er helt relevant, men jeg har en 218i cran coupe til lån til vår er fikset. Og her har jeg stusset litt over hvordan bilen velger å gire. Den gjør akkurat det samme som du nevner og @papertiger høyest mulig gir hele tiden, det er helt merkelig da den ofte havner under 1000rpm. Om flere har samme opplevelse så kan det virke som om det er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Snagg30 skrev:

Vet ikke om det er helt relevant, men jeg har en 218i cran coupe til lån til vår er fikset. Og her har jeg stusset litt over hvordan bilen velger å gire. Den gjør akkurat det samme som du nevner og @papertiger høyest mulig gir hele tiden, det er helt merkelig da den ofte havner under 1000rpm. Om flere har samme opplevelse så kan det virke som om det er normalt?

Det skal nok være slik, dette er for å spare drivstoff mest mulig. Fwd BMWne har heller ikke samme girkasse produsent som de som har rwd plattform. Det kan være noe der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Snagg30 skrev:

Vet ikke om det er helt relevant, men jeg har en 218i cran coupe til lån til vår er fikset. Og her har jeg stusset litt over hvordan bilen velger å gire. Den gjør akkurat det samme som du nevner og @papertiger høyest mulig gir hele tiden, det er helt merkelig da den ofte havner under 1000rpm. Om flere har samme opplevelse så kan det virke som om det er normalt?

Kan virke sånn ja. Den var ikke sånn før jeg la om til nye vinterdekk, så det er kanskje grunnen til at jeg har lagt så godt merke til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...