Gå til innhold

Mobridge DAB-adapter i E61 - spørsmål om oppsett og funksjoner


Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er mange DAB-tråder her på forumet, men har ikke klart å finne svar på akkurat det jeg lurer på. Derfor prøver jeg en egen post på dette:

Nylig monterte jeg Mobridge DAB-adapter i min 2007 lci E61, med CCC Professional navigasjon. Monteringen er i utgangspunktet ikke så vanskelig, men dårlig monteringsveiledning fra Mobridge og litt feil info fra leverandør gjorde at prosessen tok sin tid. Når boksen først kom på plass og ble kodet inn av ekspert på dette, fungerer den derimot veldig bra. Lyden er helt grei og det virker som dekningen er god. Det tar ca. 2-4 sekunder å skifte fra en kanal til en annen (som er typisk for DAB). Om noen ønsker å vite mer om monteringen, er det bare å spørre.

Jeg sitter igjen med noen uavklarte spørsmål til selve oppsettet og bruken av radioen, som noen kanskje kan svare på:

  • Jeg satte opp boksen ved å koble til PC med et program lastet ned fra Mobridge sin hjemmeside. Der inngikk funksjonen "Scan DAB Stations". Men det er jo også mulig å søke opp stasjoner gjennom menyen i CCC, så jeg lurer på hva forskjellen egentlig er på disse to måtene. Jeg har lagt ved et bilde av PC-skjermen når DAB-boksen var ferdig satt opp. Noen som kan si om dette ser riktig ut?
    • DAB-Band er satt til UK
    • Audio Attenuation er "0" (skjønner ikke hva dette betyr)
    • Antenna Configuration: Active (12 V)  - antar dette er riktig siden jeg har montert aktiv antenne i frontruta
    • Traffic Announcements er satt til Off - vet ikke om dette støttes en gang
  • Slik jeg har forstått det, må NRK-kanaler og lokalradioer ofte søkes opp på nytt hvis man kjører inn i en ny region. Dette skal kunne gjøres med "Autostore" i menyen. Kan noen forklare hva som da skjer; søker man opp alle kanaler på nytt eller kun den ene kanalen?
  • 12 favorittstasjoner kan forhåndslagres i et eget menyvalg. Men her starter alltid radioen på kanalplass 1, og ikke den man sist hørte på. Noen som vet om radioen burde husket hvilken kanal man sist hørte på?
  • Det er jo også 8 fysiske kanalvalg-knapper på radioen; disse får jeg ikke til å fungere på DAB, og lurer på om det ikke er støtte for dette i Mobridge, eller om det er satt opp feil hos meg. De 8 knappene fungerer jo på FM, og DAB ligger under sammen meny (Entertainment) i CCC.

Håper noen vet svar på disse spørsmålene.

20201126_130626.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på alt, men da jeg hadde E61 med Mobridge var det slik at den aldri husket hvilken kanal jeg hadde sist så løsning var for min del å ha favoritt-kanalene på plass 1 blandt de 12 favorittstasjonene man kan lagre. 

Til meg gikk kanalbytte fort, tror ikke det tok så mye som 2-4 sekunder. Føltes i hvert fall som vanlig kanalbytte slik jeg var vant med da FM var operativt. 

Jeg koblet aldri opp PC for å gjøre kanalsøk, men brukte Scan og autostore funksjonen. Dette var kanskje det jeg likte minst da man ikke hadde noen oversikt mens bilen søkte om den faktisk søkte eller ikke. Plutselig etter 1 minutt eller 2 dukket det bare plutselig opp mange kanaler. Trengte aldri gjøre noe aktivt på tur i Norge, men mulig det skyldtes at jeg ikke brukte NRK så mye. Generelt synes jeg enheten fungerte greit til meg, men litt småbugs som jeg aldri ble helt klok på var det.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Da har du vel den "gamle" utgaven av mobridge? Den nye støtter bl.a. "Service following". Ser at "Mobridge Norge" skrev på facebook i april 2021 at den nye versjonen endelig var klar. Jeg har bestilt den til min 2013 E70 med CIC Pro.

Det er vel både noen dipswitcher som skal settes og så kan den kobles opp mot PC for oppdateringer m.m. Den skal settes opp som satelittradio så antar det er nr 2 og 5 i tabellen som er de korrekte settingene, hvis det da ikke følger med noe oppdatert info med enheten. Antar at Pre-2013 inkluderer 2013-modeller?

Men selve kodingen blir vel noe annet, siden jeg ikke har erfaring med BMW og koding. Regner med at den ikke kan kodes via Bimmercode men det gjenstår å se.

mobridge-dip.thumb.jpg.8f75852ffd221b02b1de32a3a8ab2efe.jpg

mobridgebilde.thumb.jpeg.00541ab1d6e13fd7447459157df08f5f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...