Gå til innhold

Transmission failsafe på e53 .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Siden jeg kjøpte bil for to årsiden ,hender det jeg får et pling og transmission failsafe dukker opp.

Problemet er jo at det ikke er noe problem .

Bilen går jo like greit ,null nødmoduser alt er greit .

Fikk lest av noen feil koder på Bavaria som jeg selfølgelig ikke husker ,men som de sa så lenge den ikke gikk i nød måtte det bare være en bagatell.

Likevel så hadde det jo vært greit å få dette varselet bort og kanskje finne årsaken .

Dette skjer kun av og til og kan gå mnder mellom hver gang.

Noen tanker her folkens ?

Igjen bilen går helt normalt på alt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det skjedde et par ganger på E39en. Første gang så var det på høsten når det begynte å bli minusgrader ute. Skjedde én gang da.

Etter det så skjedde det et par ganger jeg holdt på med tullkjøring på vinterstid. Kunne sladde litt på parkeringsplass, så kom lyset på. Tror det bare skjedde to ganger, og forsvant med å skru bil av og på.

Kan ikke huske noen symptomer jeg heller

edit: stryk siste setning. Ser at jeg lagde en tråd selv den gang, og her er utsnitt fra innlegget:

Sitat

 

Denne uka har vi hatt herlige 20 blå samtlige dager. I dag fikk jeg først opp feilmelding om at det ene skiltlyset var gått. Det var den ikke. Så litt senere på dagen fikk jeg trans failsafe prog midt i en sladd. Nå virket det som at bilen girte litt rart. Dro bilen opp til 80 kmt, og turtallsviseren pekte på 4,5k rpm. Noe motorlyden ikke tilsvarte.

Stoppet bilen noen minutter, og da jeg starta igjen var alt som normalt.

 

 

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten feilkoder så blir dette ett "long shot" og synsing. En kamerat har e46 320d med samme automatkasse som oss. Han får opp feilmelding i dashbordet hvis han kjører lenger strekninger med cruise control på. Han testet dette når han måtte kjøre opp og ned til Trysil en uke. Ca 2 timer en vei, og fint med cruise. Hver eneste dag han brukte cruise kom feilmelding, dagene uten gikk det helt fint. Husker ikke feilkoden i farten, men kan høre med han. Dette kan jo være helt random, men han har eid bilen i 5 år og kjørt på over 100k km med denne feilen så han begynner å bli kjent med bilen.

De GM kassene har jeg skjønt ikke er sånn veldig bra. Fungerer greit til sitt bruk, men 6 trins zf kassen som kom noen år senere er visst natt og dag forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sydvest skrev:

Husker det skjedde et par ganger på E39en. Første gang så var det på høsten når det begynte å bli minusgrader ute. Skjedde én gang da.

Etter det så skjedde det et par ganger jeg holdt på med tullkjøring på vinterstid. Kunne sladde litt på parkeringsplass, så kom lyset på. Tror det bare skjedde to ganger, og forsvant med å skru bil av og på.

Kan ikke huske noen symptomer jeg heller

edit: stryk siste setning. Ser at jeg lagde en tråd selv den gang, og her er utsnitt fra innlegget:

 

For min del så har det ikke så mye å si om det er kaldt eller kjører pent ,kommer et pling av og til og kan gå lenge mellom hver gang.

 

16 minutter siden, tennbrikket skrev:

Uten feilkoder så blir dette ett "long shot" og synsing. En kamerat har e46 320d med samme automatkasse som oss. Han får opp feilmelding i dashbordet hvis han kjører lenger strekninger med cruise control på. Han testet dette når han måtte kjøre opp og ned til Trysil en uke. Ca 2 timer en vei, og fint med cruise. Hver eneste dag han brukte cruise kom feilmelding, dagene uten gikk det helt fint. Husker ikke feilkoden i farten, men kan høre med han. Dette kan jo være helt random, men han har eid bilen i 5 år og kjørt på over 100k km med denne feilen så han begynner å bli kjent med bilen.

De GM kassene har jeg skjønt ikke er sånn veldig bra. Fungerer greit til sitt bruk, men 6 trins zf kassen som kom noen år senere er visst natt og dag forskjell.

Ja skulle hatt feilkodene ,men det skal jeg alltids klare etterhvert og finne ut.

Ja vært fint om du kunne hørt med han 😊.

Zf kassene er mye bedre ,men den som står i her funker fint og girer mykt så tror ikke det er noe med den .

Jeg mener og ha lest om mulig dårlig kontakt en vei ,men veldig usikker .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift og resetting av adapsjonsverdiene har du gjort det? :)

Mitt blindeste tipp her er at det er dette som måler trykket på clutchpakkene som i noen tilfeller i en gitt situasjon kommer utenfor idealverdiene og derfor slår opp den meldingen du får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mariuse34 skrev:

Forsvinner p, r, d etc i displayet når dette skjer? 

Nei ingenting .

8 timer siden, Evopower skrev:

Oljeskift og resetting av adapsjonsverdiene har du gjort det? :)

Mitt blindeste tipp her er at det er dette som måler trykket på clutchpakkene som i noen tilfeller i en gitt situasjon kommer utenfor idealverdiene og derfor slår opp den meldingen du får. 

Nei men det du sier her ble anbefalt av et verksted jeg snakket med på lørdag .

I de fleste tilfeller visstnok ,så ville bil ha gått i nødmodus om det hadde vært noe skikkelig galt ,men jeg har null peil .😅

Men tenker jeg prøver et oljeskift og div så ser jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket litt rundt dette, for på Range Roveren min, som har motor og girkasse fra E53/E39E/E38, med en M62TUB44 motor, så hadde jeg problemer med trans failsafe hele tiden. Da var det girvelgermekanismen som køddet. Men da forsvinner som oftest symbolet for hvilke gir jeg er i, altså P, R eller D i displayet i speedoen. Jeg tok av mekanimen som sitter mot girkassen og renset og satte sammen og etter det har det ikke vært noe kødd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...