Gå til innhold

BMW E46 316i fjusker

bmwnorth
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 2004 BMW 316i med N46-B18A.

Bilen er gått 163 xxx km. Bilen fjusker litt på tomgang, ved normalt pådrag og er ikke like "frisk"
Om jeg gir brått mer gass på tomgang, så høres det ut som den kutter/spøtter. Får ingen varsellampe før jeg tvinger den på full gass i fart, da kommer motorlampen opp, blinkende, men gir seg når jeg har sluppet gassen og kun holder fart. 
Fått lest ut at det er "misfire on several cylinders" "misfire cylinder 1" og feilkode "P101B". Lest flere plasser at disse symptomene tyder på defekt lamba sonde, evt vakumslanger.
Prøvde å koble fra LMM, startet bilen, men da klarte den knapt å gå på tomgang, før den stoppet.
Byttet om flere av coilene for å se om det endret seg, men nei.

Noen som har vært borti dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest ut etter jeg gjorde det. Men vil ikke man hele tiden få feiltenning på hele registeret uansett hvor mye/lite gass man har?
Hører den går på alle 4 når jeg er forsiktig nok på gassen og drar den opp til f.eks 5-6000 omdreininger. Men straks jeg gir bånn gass på tomgang, så fjusker den og spøtter den oppåver registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en spesifikk sylinder med misfire og flytter på coilen og feilen flytter seg sammen med coilen så har du funnet synderen, men det hjelper jo ingenting å bare flytte om på coilene, du har potensielt fortsatt en dårlig coil. Det er ikke slik at funker bilen ved 3000rpm så funker den ved 3000rpm. Det er ganske avhengig av last. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp folkens. Har byttet om på coilene som sagt og lest ut etterpå, dobbeltsjekket med coilene mtp hva som slo ut på feilkoder. Byttet 1 til 2, og motsatt. Begge gangene fikk jeg fremprovosert feilkode som sa "misfire" på coilen som viste misfire fra start. Ser det er byttet 2 av 4 coiler, 1 ut av de 2 resterende viste feiltenning. Tenker jeg bytter begge da. Ser LMM viste feilkode også, men tenker det kanskje er pga feiltenningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...