bmwnorth Skrevet Mars 6, 2021 Share Skrevet Mars 6, 2021 Hei, Har en 2004 BMW 316i med N46-B18A. Bilen er gått 163 xxx km. Bilen fjusker litt på tomgang, ved normalt pådrag og er ikke like "frisk" Om jeg gir brått mer gass på tomgang, så høres det ut som den kutter/spøtter. Får ingen varsellampe før jeg tvinger den på full gass i fart, da kommer motorlampen opp, blinkende, men gir seg når jeg har sluppet gassen og kun holder fart. Fått lest ut at det er "misfire on several cylinders" "misfire cylinder 1" og feilkode "P101B". Lest flere plasser at disse symptomene tyder på defekt lamba sonde, evt vakumslanger. Prøvde å koble fra LMM, startet bilen, men da klarte den knapt å gå på tomgang, før den stoppet. Byttet om flere av coilene for å se om det endret seg, men nei. Noen som har vært borti dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mars 6, 2021 Share Skrevet Mars 6, 2021 (endret) Misfire feilkode er som oftest defekt plugg eller coil. Du sier du har byttet om coliene, men har du da sett om problemet flytter seg på diagnosen? https://diagnostictrouble.com/obdii-code/p101b/bmw-l Endret Mars 6, 2021 av Reef89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwnorth Skrevet Mars 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2021 Har ikke lest ut etter jeg gjorde det. Men vil ikke man hele tiden få feiltenning på hele registeret uansett hvor mye/lite gass man har? Hører den går på alle 4 når jeg er forsiktig nok på gassen og drar den opp til f.eks 5-6000 omdreininger. Men straks jeg gir bånn gass på tomgang, så fjusker den og spøtter den oppåver registeret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 6, 2021 Share Skrevet Mars 6, 2021 Hvis du har en spesifikk sylinder med misfire og flytter på coilen og feilen flytter seg sammen med coilen så har du funnet synderen, men det hjelper jo ingenting å bare flytte om på coilene, du har potensielt fortsatt en dårlig coil. Det er ikke slik at funker bilen ved 3000rpm så funker den ved 3000rpm. Det er ganske avhengig av last. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mars 7, 2021 Share Skrevet Mars 7, 2021 Misfire koder som kommer fra forskjellige sylindre til forskjellige tider er typisk falsk luft. Sjekk etter sprekk i gummi belgen foran gasspjeld f eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwnorth Skrevet Mars 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2021 Takk for all hjelp folkens. Har byttet om på coilene som sagt og lest ut etterpå, dobbeltsjekket med coilene mtp hva som slo ut på feilkoder. Byttet 1 til 2, og motsatt. Begge gangene fikk jeg fremprovosert feilkode som sa "misfire" på coilen som viste misfire fra start. Ser det er byttet 2 av 4 coiler, 1 ut av de 2 resterende viste feiltenning. Tenker jeg bytter begge da. Ser LMM viste feilkode også, men tenker det kanskje er pga feiltenningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mars 13, 2021 Share Skrevet Mars 13, 2021 Ble den i orden? 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå