Gå til innhold

Spesifikasjoner for S677A HiFi System Professional DSP i BMW E38 750iL, 1999-modell?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne nøyaktige data for lydanlegget "S677A Hifi System Professional" i min BMW E38 750iL, 1999-modell. Bilen er en USA-modell som ble tatt med av eier til Norge i 2003. Jeg klarer ikke å finne ordentlige data om DSP-forsterkeren annet enn at den yter 440W og driver i alt 14 høyttalere. Jeg vet videre at subwoofer-boksen i hattehyllen har 4 stk. 5.25" "woofere", på 8 ohm. Hver fordør har 3 stk. høyttalere mens hver bakdør har 2 stk. høyttalere. Jeg har forstått det slik at hver av disse høyttalerne er 4 ohm. Betyr dette at DSP-forsterkeren har 14 separate utganger, eller kanskje 12 siden subwooferne er 8 ohm? Er noen av høyttalerne komponent-høyttalere med egne delingsfiltre etter DSP-forsterkeren?

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om DSP-forsterkeren (antall kanaler, ytelse, delingsfrekvenser etc) og høyttalerne?

Bilen er imidlertid oppgradert en hel del og har nå: MkIV navigasjon med siste versjon firmware, 16:9 widescreen-skjerm samt siste versjon BM54 radio med aux in og støtte for id3. Den originale CD-veksleren er byttet med en CP600BMW digital mp3-spiller. Jeg har dessuten montert c.Logic C2-MK-AUX interface (denne hadde koblinger til ryggekamera, så da ble jo selvsagt også dette montert), usbLINK 3 audio-/videospiller (med støtte for 2TB ekstern harddisk) samt Kufatec HY-100 DAB+ radio....MEN jeg har altså ikke gjort noe med verken DSP-forsterker eller høyttalerne (annet enn at da jeg kjøpte bilen var ikke subwoofer-boksen i hattehyllen tilkoblet. Det var imidlertid bare å plugge den inn og alt virket!)

Håper noen har opplysninger om DSP-forsterkeren og høyttalerne!

 

Endret av knbaard
Korrekturlesing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på tegninger for ledningsnettet, og det ser ut som hver høyttaler har hver sin utgang.

Dette står også i beskrivelsen for stereoanlegget. 

Speaker outputs: Each loudspeaker is activated by a separate output stage in the DSP amplifier. By way of diagnosis it is possible to drive all speakers one after the other at a preset volume and different frequency depending on the speaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er relevant for deg men i e39 brukes samme dsp2 forsterkeren på å drive individual audio

som vestår av 4 stk 5.25" coaxial element i kevlar, 2 eller 4 tweetere og 2 stk 10" subber i hatthylla

har hørt 677 systemet til bmw og individual 752 er mange hakk over i ytelse på tross av at de bruker samme forsterker.

den store forskjellen tror jeg ligger i subbene, disse er konfigurert som free air og er uten kasse og santidig skjult under hatthylla.

tenker å lage en lignende løsning på min e38 da det er meget ryddig og lite synlig løsning!

legger ved bilde fra e39

C93F22F5-FABB-4EF8-A70E-A6FBE802864B.thumb.jpeg.ed93a78a02d689dda644f728d79da00c.jpeg77A22049-EDA5-457E-860C-103D7FF545CD.thumb.jpeg.af259ab20b099478ba05225123f12e97.jpeg3DAEAEAC-87A9-4A6B-B5A6-13A36E89046B.thumb.jpeg.638dcdaaaf76fbcb7479e00cc701b939.jpeg

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svært interessant! Jeg trodde imidlertid at Individual 752 hadde en mye kraftigere DSP-forsterker.

Jeg har selv tenkt noe i samme gate. Har vurdert å fjerne subwoofer-boksen og i stedet sette inn to store subwoofere men bruke samme hattehylle. Det er derfor jeg er på jakt etter spesifikasjonene til DSP-forsterkeren. Jeg vurderer å installere HELIX V TWELVE DSP-forsterker (m/12 høynivåinnganger, 6 lavnivåinnganger, 14 DSP-kanaler, 12 utgangstrinn med opptil 160 WATT RMS ved 2 ohm) og kanskje gå for Blam 2 ohms høyttalere hele veien rundt. Men dette koster dessverre skjorta så det er foreløpig kun en drøm...

E38 er jo så herlige biler at de fortjener et fantastisk lydanlegg!

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

676 Og oppover har jo nydelig lyd i utgangspunktet vist du får ordna en kompetent subløsning

synst selv det er alt for lite å hente med 5.25" uansett så skal man først bytte alt så bør man gå bananas med å bygge om til 6,5" og støydempe dørtrekk Osv osv 

jeg for min del kommer til å La 676 elementene få være i fred og kun lage en subløsning i hatthylla med høy/lav adapter da det er mer en godt nok i en sedan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på ordentlig subwoofere. Kan jo selvsagt gå for en aktiv subwoofer og la denne spille gjennom skipose-åpningen men ville vært enda mer fornøyd med subwoofere i hattehyllen. Tenker du å bruke aktive subwoofere eller bruke ekstra forsterker?

Det å bygge om til 6.5" i dørene er jo også en tanke. Finnes jo ferdige adapter i MDF å få kjøpt til formålet. Ville du i så fall ha gått for coaxial-høytalere eller komponentsett?

En annen mulighet jeg har vurdert er jo å gå for Bavsound.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å kjøre monoblokk og passive 8 eller 10" subber, synes løsning med skiluke blir harry Og ødelegger muligheten for kjøleskap

 

blir nok å ha dem skjult Under hatthylle,  muligens sette bort jobben til kyndige så de lager ei søt kasse innunder der

synes 752 i e39 låt veldig bra uten kasse eller port i hatthylle men hatthylla må sitte skikkelig fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler dine synspunkter. Nå har jeg fått noe å tenke på.

Vurderer å sende min BM54 radio til Carphonics i England for å oppgradere forsterkerdelen i radioen samt få RCA-utganger. Bedre signal inn på DSP-forsterkeren gir nok også bedre signal ut, samtidig som RCA-utganger gjør at man kan få et enda renere signal inn på ekstra subwoofer-forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...