Gå til innhold

Sentrallås og takluke issues e34.Fikset .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Når man endelig har kommet i mål med ting så dukker der andre ting opp .

Soltak og sentrallås lever virkelig livet sitt for tiden .

Soltak går opp og ned når bil står stille ,alt av låser popper opp og ned akkurat som de vil .

Lest litt om dette og feil somregel er modulen under baksete eller at lås på førerside trenger en service / mikrobryter .

Noen som har vært utfor lignende på disse ?

Tar gjerne imot tips .

Kan dette være synderen ?

1BE72F81-367B-4BF5-9907-D1228570AB31.thumb.jpeg.64c6e1496780e6d54139c3dd6e4ca413.jpeg

Når jeg tar den ut blir det stille .😊

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mye innsats du ønsker å legge i feilsøkingen, men om du snubler over en lik modul til rundt 200-spenn (fra en vraka bil eller noe sånt) så er det kanskje like greit å prøve med en ny? På en eldre bil så er det nok plugg ut - plugg inn, uten å kode (bare pass på riktig delenummer).

Sprett gjerne modulen forsiktig opp for å se på tegn etter korrosjon/smeltede komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Spørs hvor mye innsats du ønsker å legge i feilsøkingen, men om du snubler over en lik modul til rundt 200-spenn (fra en vraka bil eller noe sånt) så er det kanskje like greit å prøve med en ny? På en eldre bil så er det nok plugg ut - plugg inn, uten å kode (bare pass på riktig delenummer).

Sprett gjerne modulen forsiktig opp for å se på tegn etter korrosjon/smeltede komponenter.

Nå har det seg sånn at jeg skal til Kr.sand imorgen og teste en for å se .

Var en som hadde liggende .

Er som du sier kun plug inn og ut .

Sprettet den nå istad ,men ser jo fin ut ,men klart at nå er jo ikke jeg elektriker og kan hende der er noe med loddinger osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har hatt noen merkelige problemer på modulene som er på E39, så E34 kan like gjerne ha noe tilsvarende. Jeg har en airbagmodul som slutter å fungere når det er under ca. 5C ute. Kjøre litt og få varme i bil/modul, restart bilen og voila. Ellers får du ikke kommunisert med modulen. ABS-modulen er også velkjent på E39, men den går som regel i stykker "den andre veien". Hos meg var dette på en annen bil, men i -15 og lavere så funka den, men med en gang den varmes opp fra eksosen så slutta den å fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja e34 har og hatt mye trøbbel vet jeg oppi gjennom .

Bør vel være modulrelatert når jeg tar det ut så er det stille ?

Pokker der sa du noe med det nummeret ,det bør vel stemme litt ja 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delenummeret bør stemme, vet ikke hvordan E34 har styrt sentrallås og annet, men det er for eksempel ikke alle biler som hadde takluke/vindusheis bak, etc.

Det kan være modul som tuller, men at det blir stille er ikke nødvendigvis en indikasjon på at modulen er dårlig. Det kan være at man har dårlig jord et sted eller signal inn på modulen som er feil. Hvis du plugger ut modulen som styrer, så går selvfølgelig feilen bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, E.C. skrev:

Delenummeret bør stemme, vet ikke hvordan E34 har styrt sentrallås og annet, men det er for eksempel ikke alle biler som hadde takluke/vindusheis bak, etc.

Det kan være modul som tuller, men at det blir stille er ikke nødvendigvis en indikasjon på at modulen er dårlig. Det kan være at man har dårlig jord et sted eller signal inn på modulen som er feil. Hvis du plugger ut modulen som styrer, så går selvfølgelig feilen bort.

Ja stemmer det ,men nå skal jeg teste ny imorgen ,samt ta en sjekk på mikrobryteren på førersiden .

Jording skal jeg og gå over og se på ,satser på at dette kun kan være noe enkelt selv om det ville være for godt til å være sant .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært borti denne feilen men du er på riktig spor.

Når det gjelder feilsøking på slike ting så må man tenke etter hva som er felles for de tingene som ikke virker. Da er det ikke mye og velge mellom, enten bryteren i førerdøra eller en av de to modulene under baksetet. Kan jo også være noe rart med ledningene mellom de komponentene. Så vidt jeg husker kan du bruke moduler fra E32 men man kan ikke bruke moduler fra E34 i alle E32. Det er sjelden grundmodulen svikter men det kan bli noen dårlige loddinger i relemodulen.

Når BMW lanserte det nye elektriske systemet i E32 så var det virkelig et langt steg framover. Alle snakker om at V12 motoren var det helt store når E32 ble lansert men jeg synes at det elektriske var like viktig, Tidligere så var vært system separat og snakket ikke sammen i det hele tatt. Nå kunne man få til mange nye funksjoner uten og trekke en masse ekstra ledninger og kompliserte brytere. Et eksempel er den funksjonen som antagelig kødder på din. Man skal jo kunne lukke alle vinduer og takluke ved og holde nøkkelen i låse posisjon. 

Slik det er lagt opp så har man to moduler under baksetet, en grund modul og en relemodul. Disse to styrer stort sett alle funksjoner inne i bilen. Grund modulen får alle signalene inn fra bla annet dører ,hastighet, brytere og mange andre ting. Denne igjen styrer relemodulen som gir strøm til de forskjellige forbrukerne, bl.a. sentrallås, el vinduer, visker, kupelys og mange andre ting. På denne måten så kunne de forskjellige systemene prate sammen på en måte som ikke hadde vært mulig før. Et eksempel er hastighetssignalet fra bakakselen. Dette kunne man nå bruke til speedometer, hastighetsavhengig vindusvisker og cruisecontroll uten og trekke en masse ekstra ledninger. Et annet eksempel er noe så simpelt som forsinkelse av kupelyset. På E23 bruker man seks ledninger og et avansert rele for og få til dette. Med det nye systemet kunne man bruke de samme signalene som sentrallåsen og alarmen bruker og kun ha en ekstra utgang på relemodulen.

Det neste kvantespranget på bilelektrisk kom med Can-bus teknologien men det er et helt annet kapitel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kortsvaret her Rune .

Ja at det var en revolusjon er det ingen tvil om ,ikke minst mer lettvint sikkert og feilsøke .

Og mens du har svart her ,var jeg ute og tittet .

Alle funksjoner som å lukke takluke og vinduer virker med nøkkel .

Men når jeg sitter inni bil ,hører jeg modul klikke og jobbe som besatt når ingenting er i bruk.

Jeg ser forøvrig at låsemekanismen på passdør foran er ekstremt treg så her er noe og ta tak i ,dvs dør skal byttes sånn at jeg får et håndtak / lås i som jeg vet virker .

Når jeg låser bilen holder den seg låst uten og poppe opp.

Er når den ikke er låst ,at alle popper opp og ned .

Så jeg tenker modul eller mikrobrytere nå .

Leste og på e34 Norge at mange hadde hatt lik feil og de aller fleste tilfellene så var det de to tingene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sentrallås og takluke issues e34.Fikset .
26 minutter siden, sveigis skrev:

Da var det fikset .

En annen relemodul og alt som det skulle være .😊😊.

Flott, da er neste steg og åpne den defekte modulen og reparere den så du har en ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rune-K skrev:

Flott, da er neste steg og åpne den defekte modulen og reparere den så du har en ekstra.

Ja det var veldig godt .

Tja nå er ikke jeg noen ekspert på dette området .

Åpnet den jo og den så jo fin ut den ,men sikkert noe feil her ja.

Har jo noen kompiser som er flinke på dette området så ja sikkert ikke dumt det å ha en på lur som er iorden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...