Gå til innhold

Hvilke høyttalere skal jeg ha BMW F10

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg nylig en BMW F10 2010

Fronthøyttalere er sprengt, så trenger nye!

Hva skal jeg gå for? Ønsker å holde pris lav, så lenge det er bedre en det som står i nå!

Var innom bilradiospesialisten. De sa at jeg måtte skru ut høyttaler i døra for å finne riktig, da det var 2 typer feste på disse. Men kunne tenkt meg å bare bestilt riktig med en gang, for så å ta demontering og montering på samme tid. De anbefalte audison.

Vurderer å oppgradere forsterker i andre omgang, men hvilket merke og pris må jeg opp i her, bilradiospesialisten anbefalte audison her også.

Har utsdyrs pakke "S0676HiFi loudspeaker system"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha riktige med engang så bestiller du bare ny/brukt på Koed.no.
Ser også på mange forum/grupper at for de som har 676 så anbefales det veldig å bytte til denne pnp forsterkeren:
https://www.bilkomponenter.no/products/match-up-7bmw-lydoppgradering-av-bmw

Vuderer denne sterkt selv. Høyttalerene på 676 er egentlig ganske gode, men hjelper jo lite når den orginale forsterkeren er "liten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som @Reef89 foreslår, dette regnes for å være den beste oppgraderingen for din bil. Den Match-forsterkeren synes stivt priset, men tenk på at her er det plug and play, du gjør det selv. Tilbudet du har fått vil temmelig sikkert gi en høyere totalpris, med forsterker, ny høyttalerpakke og arbeid. Hvis du har en bilopphugger i nærheten, så kan du hente en original høyttaler der for 1-200 kroner.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt på slik match forsterker, men litt dyr ja. Kan muligens kjøpe en brukt slik i fremtiden.
høyttalere og forsterker fra bilradiospesialisten kom på ca samme pris som den match forsterkeren alene, uten at jeg vet hvor god/kraftig den er.
Arbeidet gjør jeg selv, så tenkte at å kjøpe nye fronter var mye bedre en noen 10år gamle brukte.

Hvar er det som i så fall kan være forskjell på høyttalerfestene som han på bilradiospesialisten nevnte.
hvis jeg vet at det er 676 pakken og F10 så skulle vel det være en type, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syns selv forsterkeren er noe dyr, sjekker ebay innimellom og det er nesten samme pris der. Men de sier jo at det er fullverdt det. Den er jo også ferdig innstilt til nettopp dette anlegget.
Nå spørs jo det om det er diskanten din som er sprengt eller mellomtonen. En ny mellom tone koster 763.- brukt fra 330.- på Koed.no.
156422.jpg.1453007affdcd266705357f909382598.jpg
Festene er slik.
På E60n min oppgraderte jeg alle høyttalerene med Match og det passet ikke 100% selv om bilradiospesialisten sa det, tror det var det ene feste på siden som ikke passet, men at den henger i to av 3 skruer spiller jo ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvar er det som i så fall kan være forskjell på høyttalerfestene som han på bilradiospesialisten nevnte.
hvis jeg vet at det er 676 pakken og F10 så skulle vel det være en type, eller?

Skulle tro det. BMW har de senere år endret innfesting, fra å skru fast høyttaleren til dørpanelet, til at den nå skrus fast i selve døren. Mulig det er dette selgeren har i tankene, uten å kjenne BMW presist nok til å vite hvilke modeller dette gjelder. Din F10 benytter etter det jeg kan se, den "gamle" metoden hvor høyttaler er skrudd fast til dørpanelet. Det betyr at du kan hente en brukt HiFi-høyttaler fra flere eldre BMW-modeller.

Jeg betalte 200 kroner per stk hos huggeren, det var for 677 Harman Kardon. 676 HiFi kostet 150 kroner, 3-4 år siden.

BMW fester med tre skruer, standard er fire skruer, så du trenger en overgang for å feste standard-høyttalere ordentlig. Bare denne overgangen koster omtrent det samme som en brukt original høyttaler hos huggeren.

Den største lydforbedringen får du med en bedre forsterker. Noen vil si den eneste lydforbedringen av betydning når du kommer fra 676 HiFi. Men du vil nok, som mange andre, klare å overbevise deg selv om at det nå låter så mye bedre, for å rettferdiggjøre en dyr investering i en høyttalerpakke. ;)

Mitt råd: Bruk pengene på forsterker. Den som Reef89 linket til, vil spare deg for masse arbeid.

Edit: Ser den selges brukt på finn for 6000 kroner: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214860019

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale Match Up 7 forsterkeren, den gjorde underverker for lyden på min G30 med 676. Man kan spille ekstremt høyt uten at lyden vrenger seg, samt at lyden ble mye "renere" generelt. De som liker lyden fra hodetelefonene til f.eks. Sennheiser setter pris på dette. 

Bare vær varsom med innstillingene så du ikke sprenger høyttalerne på nytt, da forsterkeren kan pushe høyttalerne langt over grensa som de er laget for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...