Kriskros Skrevet Mai 24, 2021 Share Skrevet Mai 24, 2021 Hei. Noen som har tips ? Gjelder BMW e61 2010 mod. Det startet med at spyling på fronruta forsvant, vel sikkert defekt spylerpumpe tenkte jeg, å byttet denne. Men fortsatt ingen tegn til liv. Prøvde å lese meg opp på nettet, og kom frem til at det kunne være defekt karosseribasemodul. Bestilte verkstedtime hos GS. I mellomtiden ble også glasslukeåpneren bak defekt, jeg ble enda sikrere på at det måtte være defekt karosseribasemodul. På GS tror jeg de var mest ivrig på kabelbrudd, spesielt på bakluka. Men etter å ha demontert å kontrollert ledningsnettet der bak i x antall timer uten resultat tror jeg de prøvde å legge en egen provisorisk strømtilførsel frem til spylerpumpa ( litt usikker her ) de lyktes i allefall ikke. Bryteren på glassluka ble også byttet, men det var like dødt. De ble nå mer enige om at jo, det måtte være denne karosseribasemodulen som var defekt. Jeg valgte å bestille time på Bilia for å bytte karosseribasemodulen. Da jeg hentet bilen virket fortsatt ikke spyling på frontruta eller glasslukeåpneren. Det er jo så, men i tillegg virket nå heller ikke softclosen på bakluka, heller ikke spyling og vindusvisker på bakluka og frontlyktespyling ?? Bilen ble tatt inn igjen noen dager senere, mekanikeren sa han nå hadde å kodet alt på nytt tre ganger, men fortsatt var alle feilene der. Når jeg står på verkstedet å diskuterer med verksmesteren virker pluttselig softclose, vindusvisker og spyler bak samt fronlyktespyling, men fortsatt defekt glasslukeåpner og frontrutespyling. Vi spør mekanikeren hva han gjorde ? Nei han hadde egenlig ikke gjort noe, så han hadde ikke svar på hvorfor det pluttselig virket... Merkelige greier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 24, 2021 Share Skrevet Mai 24, 2021 Det som mangler her er en skikkelig logisk feilsøking. Se på ledninger, sjekk status i diagnoseutstyret om det kan registreres trykk å brytere. Mål volt osv. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 24, 2021 Share Skrevet Mai 24, 2021 og ang. lyktespyling så er det mere ting som kan gå galt der enn selve pumpen som heller er sjelden, som sikring og relé. At det pålutselig en dag virker igjen kan jo tyde på dårlig relé. Tok det med siden du ikke nevner at du har sjekket det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 24, 2021 Share Skrevet Mai 24, 2021 Får helt fnatt av å lese om slik feilsøking. Hva endte det opp med vedr. ledningsnettet til bakluka? Dette skaper typisk virker i dag, men ikke i morgen problemer. Softclose påvirkes ikke direkte av ledningsbrudd i bakluken, men låsen sitter på selve luken, så hvis den ikke sender et signal om at den er lukket så vil ikke softclosen få det med seg. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kriskros Skrevet Mai 24, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2021 Bilia sier de er 99% sikker på at dette ikke skyldes kabelbrudd / pågående kabelbrudd ( de har hatt frem hele bunten å sjekket fra bakluka og innover til høtaleren i taket ) men de har ingen formening om hva feilen kan være. Når de kobler til diagnose, sier de at alt ser ok ut. Det jeg synes er veldig merkelig er at når de bytter KBM modulen og programerer på nytt, så dukker det opp tre nye feil, så forsøker de å programmere to ganger til "før de gir opp" så går det 15 min. Så pluttselig virker de nevnte tingene igjen. Hadde alle disse problemene vært elekronikken på bakluka hadde jeg tippet kabelbrudd, men begge spylerpumpene sitter jo forran ? Har snart brukt 20000 kr "på ingen ting" så det begynner å bli frustrerende. Dette med rele som nevnes over her er noe som helt klart bør sjekkes/kontrolleres ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 24, 2021 Share Skrevet Mai 24, 2021 Spørs om pumpene har egne releer da, slike ting blir som regel styrt via mosfet i en modul på nyere biler. Du har ikke hatt lekkasje fra takluken på sikringsboksen/moduler eller et dårlig batteri da? Dette kan gi mange rare symptomer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kriskros Skrevet Mai 24, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2021 Har ikke takluke. Batteriet kan jeg ikke garantere for. Dersom et sliten batteri kan forårsake slike feil, så bør jo det forsøkes byttes. Takk for tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 24, 2021 Share Skrevet Mai 24, 2021 Alle E60/61 har eget relè og sikring for spylerpumper. Sjekk ditt her: https://fusesdiagram.com/bmw/fuse-box-diagram-bmw-5-e60.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund tvinnereim Skrevet Mai 25, 2021 Share Skrevet Mai 25, 2021 BMW 520d E61 2007. Har fått følgende beskjed "Central electronics failure". Har byttet KBM High modul. Kjøpte en ny brukt fra GS. Det har ikke blitt bedre - instrumenter og lamper flicker fortsatt. Bør også KBM Low modul byttes? Hva er forskjellen KBM HIGH og LOW modul? Får ikke lest av feilkoder fra OBD. andre feil som oppstår: Frontruteviskere slår seg på for å ikke slå seg av før jeg tar ut sikringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 25, 2021 Share Skrevet Mai 25, 2021 Moduler må kodes og du må kjøpe samme som du har. Du har vel også bare én KBM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund tvinnereim Skrevet Mai 25, 2021 Share Skrevet Mai 25, 2021 under hanskerommet er det plassert to moduler, rett over hverandre KBM HIGH øverst og KBM LOW nederst Må de kodes før de settes inn i bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund tvinnereim Skrevet Mai 25, 2021 Share Skrevet Mai 25, 2021 (endret) IMG_5979.mp4 Endret Mai 25, 2021 av asmund tvinnereim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 25, 2021 Share Skrevet Mai 25, 2021 (endret) Kodes når du har den i bilen, men du hadde jo ikke feilsøkt deg til at det var nødvendigvis modulen, så det er ikke sikkert at problemet ditt fikses ved modulbytte. Jeg er fortsatt ganske sikker på at du bare skal ha én KBM modul i E61 = high. Du bør forresten starte egen tråd på dette. Endret Mai 25, 2021 av E.C. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund tvinnereim Skrevet Mai 25, 2021 Share Skrevet Mai 25, 2021 Takk for svar! Starter en egen tråd. Legger inn bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå