Gå til innhold

E39: feil hjulstilling eller sliten forstilling?


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Merket nå at begge framdekk er slitt ganske mye på innsiden. Litt verre på venstre, men ellers relativt likt. Kjenner ikke noe feil på bilen mtp retningsstabilitet, men merker at den er litt ustabil i svinger når rattet er vridd rundt 70-80 grader til venstre/høyre og man skal holde det jevnt gjennom hele svingen, er på en måte en sweet-spot som man treffer av og til. Det kjennes som at framhjula leter etter et spor å legge seg i, litt fram og tilbake, som en handlevogn (sterkt overdrevet for poengets skyld). Dette kjennes egentlig kun i rattet. Mulig at jeg kjenner det nå fordi dekka er slitt. Litt spec på bil:

  • E39 525d sedan med M-sport II
  • Casterforinger i powerflex (bytter før hjulstillingskontroll)
  • Original 17x8 M-sport felg med 235/45R17 Michelin PS4. ca. 2.35 bar.
  • Hjulstilling for 16k km siden / 3 år
  • Nye dekk for rundt 24k km siden /4 år
  • Ingen vibrasjoner ved normal kjøring (<130km/t). Går rett, bremser rett.

Første gangen jeg skulle ta hjulstilling så knakk de den eksentriske bolten i bærearmen bak. Fikk en bolt for å komme meg hjem, bestilte nye og bytta. Da fikk jeg et detaljert papir med vinkler, men da ble det jo ikke noe justering. Den andre gangen fikk jeg ingen detaljert papir på vinklene, men alt var visst "juster" og "ok", får en totalvinkel for spissing. Ser på det første papiret at de har justert etter standard understell og 15", men det påvirker vel ikke spissing foran (det eneste som kan justeres der)? Kjente ikke noe direkte slark på hjulene ved å dra i litt og bilen var på PKK for 6k km siden, går ikke så mye når det er sommerbil. Kjørestilen er vel "inspired", så jeg forventer ikke 50k km fra et dekk, men litt urolig for slitasjemengden på innsiden kontra resten. Mulig det ble litt skeivslitt på de 8k km før justering, slik at innsiden aldri ville ha greid å vare like mye som resten, men det blir en spekulasjon. Noen tanker? Legger ved litt bilder.

venstre.thumb.jpg.228ecc929584c9bd86b04b804c18a350.jpg1204342266_hyre.thumb.jpg.9d7438e0f81655a7a5e3fc1466743445.jpghjulstilling.thumb.png.a9512eba5de75d2cb580fc092e9ff355.png1036854340_frhjulstilling.thumb.jpg.e00189190a85eea8bc559fd50f1fd536.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at mine vinkler er ok basert på dine grenseverdier, selv når jeg ikke ser individuell spissing på mine hjul. Får vel starte med å sjekke at ting foran fortsatt er fast og kanskje se om jeg får målt spissingen selv med snor, for å se at det ikke har kommet seg helt ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du hos samme sted og blir det noe bevegelse på det? Med min dimensjon og kjørelengde vil det være billigere å bytte dekk etter 2 år. Hvis det også beveger seg ut av "range" så må nesten noe være slitt, i mitt hode i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...