Gå til innhold

Bytte av ATF-olje på ZF8-kassen


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Nyere BMW med automatgear har enten ZF6 (6-trinn) eller ZF8 (8-trinns) gearkasse.

BMW har ikke ATF-oljeskift som en del av serviceintervallene, men ZF som produserer kassene oppgir oljeskift ved 80k-100k km.

Jeg har nå gjort dette selv. Min bil med ZF8 har gått 118000km. Synes gearkassen ikke virket helt optimal i gearskiftene og virker å nøle. Spesielt på nedskift.
Jeg kjøpte en pakke med bunnpanne m/innebygget filter, skruesett og 7 liter ZF8 Lifeguard.

Jobben var relativ enkel når man kommer til under bilen. Fikk dessverre ikke mer enn 4-5 liter ut av kassa. Det er oljekjøler på kassa samt converter som man ikke klarer å tømme. Fylte så opp til det rant over og kjørte igjennom gearene og lot kassa oppnå temperatur mellom 45-50 grader (Brukte INSTA+ for å lese av temp).
Jeg trodde jeg skulle etterfylle, men når jeg tok løs påfyllingsskruen, så kom det olje ut. Kanskje dette er hva som er normalt?
Tok så ut overskuddet og jeg merket umiddelbart at gearkassen gearer bedre og spesielt raskere. Det er ingen tvil om at ZF8-kassene skal ha oljeskift ved 100k km. Så dere som har slik gearkasse og har passert 100k km, så ikke nøl med å få dette gjort.
Jeg kjøpte service Value-pack på eBay for 3500kr. Samme jobb på verksted kommer på ca. 6000kr.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2021 den 19.57, 540is skrev:

Hadde du motoren til å gå da?

Og course! Men jeg tror ikke jeg hadde bilen helt i vater. Skal prøve å gjøre en etterkontroll. Har mer olje til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...