vegard89 Skrevet August 12, 2021 Share Skrevet August 12, 2021 (endret) Hei. Sliter med risting i rattet under viss hastighet. Sjelden gang kan det gi seg, men kommer fort tilbake med en gang jeg kommer inn eller ut av en sving, så fortsetter det. Endeledd og bærearmer skiftet nå nylig + firhjulskontroll. Casterstagforinger skiftet for litt under 1år siden. Bremser foran ble skiftet i vinter som var. Har lagt merke til dårlig hjullager foran høyre side, så begge foran blir nå byttet om kort tid, kan det ha noe med saken og gjøre? Calipere foran ser ut til og være i orden, da bilen triller lett og har ikke merket noe unormal varmegang fra bremser når jeg har parkert. Prøvd og bytte om på dekkene fra bak til foran. Har også prøvd med di piggfrie dekkene. Eneste jeg la merke til var at det muligens vibrerte litt mindre, men tenker det kan være pga at gummien ofte er en del mjukere på vinter kontra sommerdekk? Sommerdekkene ble kjøpt nye i fjord og er av merke Hankook ventus evo 2. Vinterdekkene har gått 2 sesonger og er av merke Pirelli. Er det noen som har noe tips til hva problemet kan være? Setter stor pris på alle tilbakemeldinger. Endret August 12, 2021 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 12, 2021 Share Skrevet August 12, 2021 Dårlig hjullager kan absolutt lage rist i bilen, av og til. Har selv opplevd det og da ristet det i rattet ved 90-100kmt. ..dårlig hjullager hører man også. Dårlig/ eller ikke avbalansering av dekk kan også lage rist i forskjellige hastigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet August 12, 2021 Share Skrevet August 12, 2021 Har slitt med risting i rattet i absolutt alle BMWene jeg har eid.. Dette er noe dritt når man ikke finner ut av det 🥴🤷 Ofte er det hjulene som ikke er i balanse, eller mye road force (urunde dekk eller felger kan være balanserte i 0 og fortsatt riste). Hvis endeledd, casterforinger og bærearmer er bytta, ville jeg sjekka opp tannstanga. Den kan forårsake risting hvis det er slakke i den. Har vært et problem på F30 ifølge internettet.. Dårlige tårnlager kan selvfølgelig også føre til risting, samt hjullagerslakk. Er det X-drive ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 13, 2021 Forfatter Share Skrevet August 13, 2021 (endret) 13 timer siden, Reef89 skrev: Dårlig hjullager kan absolutt lage rist i bilen, av og til. Har selv opplevd det og da ristet det i rattet ved 90-100kmt. ..dårlig hjullager hører man også. Dårlig/ eller ikke avbalansering av dekk kan også lage rist i forskjellige hastigheter. Takk for svar. Ja, hører litt summing, pluss at det er litt slakk der når jeg sjekket. Her rister det mellom 70-100 ca, da det oppstår. Får se om det blir noe bedre, når hjullager har blitt skiftet. Endret August 13, 2021 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 13, 2021 Forfatter Share Skrevet August 13, 2021 (endret) 14 timer siden, Kolstad Jr. skrev: Har slitt med risting i rattet i absolutt alle BMWene jeg har eid.. Dette er noe dritt når man ikke finner ut av det 🥴🤷 Ofte er det hjulene som ikke er i balanse, eller mye road force (urunde dekk eller felger kan være balanserte i 0 og fortsatt riste). Hvis endeledd, casterforinger og bærearmer er bytta, ville jeg sjekka opp tannstanga. Den kan forårsake risting hvis det er slakke i den. Har vært et problem på F30 ifølge internettet.. Dårlige tårnlager kan selvfølgelig også føre til risting, samt hjullagerslakk. Er det X-drive ? Takk for svar. Nei, det er bakhjulstrekk. Veldig kjedelig at det skal være sånn ja. Om det er pga dekk/felger, vil det komme og gå da med tanke på risting i rattet, Og samme med evt dårlige tårnlagere? Har ikke merket til noe dødgang i rattet, hvis det er det du tenker på? Har også lest litt tidligere om at f30/31 har hatt litt problemer med tannstang. Endret August 13, 2021 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet August 13, 2021 Share Skrevet August 13, 2021 (endret) 54 minutter siden, vegard89 skrev: Takk for svar. Ja, veldig kjedelig at det skal være sånn. Om det er pga dekk/felger, vil det komme og gå da med tanke på risting i rattet, Og samme med evt dårlige tårnlagere? Har ikke merket til noe dødgang i rattet, hvis det er det du tenker på? Har også lest litt tidligere om at f30/31 har hatt litt problemer med tannstang. Kan komme å gå hvis felger eller dekk er urunde kun i innerkant eller ytterkant, så kan belastningen i sving føre til risting/vibrasjon. Dette er svært sjeldent da. Det er vanskelig å si, jeg er ingen mekaniker, men jeg har jaktet på risting i 8 år nå, så jeg føler at jeg har fått litt kunnskap innen feltet 😆 Svak slakke innerst i tannstanga trenger ikke nødvendigvis å være merkbar mtp. Dødgang, men kan være nok til at man føler litt vibrasjon/risting under rett belastning. Spesielt hvis man kjører på veier der det er lange, svake svinge og man flytter belastningen fra høyre til venstre. slakke i tårnlager kan føre til det samme, men som oftest hører man da ulyd når man kjører i lav fart over fartshumper, evt. Snur og vender på parkeringsplasser. Vi må få oppdatering når du har fått byttet hjullager, da dette helt klart kan være årsaken.. 🤔 Endret August 13, 2021 av Kolstad Jr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 13, 2021 Forfatter Share Skrevet August 13, 2021 (endret) 45 minutter siden, Kolstad Jr. skrev: Kan komme å gå hvis felger eller dekk er urunde kun i innerkant eller ytterkant, så kan belastningen i sving føre til risting/vibrasjon. Dette er svært sjeldent da. Det er vanskelig å si, jeg er ingen mekaniker, men jeg har jaktet på risting i 8 år nå, så jeg føler at jeg har fått litt kunnskap innen feltet 😆 Svak slakke innerst i tannstanga trenger ikke nødvendigvis å være merkbar mtp. Dødgang, men kan være nok til at man føler litt vibrasjon/risting under rett belastning. Spesielt hvis man kjører på veier der det er lange, svake svinge og man flytter belastningen fra høyre til venstre. slakke i tårnlager kan føre til det samme, men som oftest hører man da ulyd når man kjører i lav fart over fartshumper, evt. Snur og vender på parkeringsplasser. Vi må få oppdatering når du har fått byttet hjullager, da dette helt klart kan være årsaken.. 🤔 Ja, dette er et mysterium. Får prøve og avbalansere hjulene på nytt, selvom jeg har liten tru på at det vil hjelpe, da jeg allerede har byttet om på hjulene fra bak til foran og i tillegg har gjort et forsøk med vinterhjulene. Skal komme med en oppdatering når hjullagerene er byttet. Om ikke dette hjelper, så spørs det om jeg får bestille en time hos Bilia, for og se om di finner ut av feilen. Endret August 13, 2021 av vegard89 Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet August 13, 2021 Share Skrevet August 13, 2021 2 timer siden, vegard89 skrev: Ja, hører litt summing, pluss at det er litt slakk der når jeg sjekket. Her rister det mellom 70-100 ca, da det oppstår. Får se om det blir noe bedre, når hjullager har blitt skiftet. Har noen justert understellet med slakk i et hjullager altså? Det ville jeg reklamert på og fått gjort det på nytt etter bytte av lager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå