Frode_E61 Skrevet August 30, 2021 Share Skrevet August 30, 2021 Bil: 2007 E61 lci med kun 125.000 km. Jeg har det klassiske problemet med kabelbrudd i bakluken, og har googlet og lest meg best mulig opp på dette. Likevel står noen spørsmål igjen, og kanskje blir jobben lettere for meg om noen kan hjelpe til med disse punktene: - Første tegn var brudd i jordledning til varmetråder. Det gikk en god stund, før jeg merket noe annet galt. Det dreier seg om åpneknappen til bakRUTA. Jeg har sjekket at selve knappen (som sitter i glasset) fungerer. Men den løser ikke ut ruta. Derimot løser vindusviskeren ut bakruta... - Vindusviskeren går for øvrig bare en halv eller en hel runde om gangen før den stopper i vilkårlig posisjon. - Så langt jeg kan skjønne, må det være overslag mellom to forskjellige pluss-kabler her? Men er det noen som vet hvordan jeg kan identifisere disse kablene? Hvis jeg visste hvem som går i hvilke av de totalt 4 kabelgatene, hadde det gjort feilsøking enklere. Jeg klarer ikke finne noen oversikt på dette som er presis nok. - Spyler på bakruta virker heller ikke. Ut over dette fungerer alt av lys (foreløpig). - Så vidt jeg har skjønt, finnes det to typer rep-sett her: Et sett der man erstatter kabelsegmentene akkurat gjennom hengslene (blir mye kutting og pressing av skjøtehylser), og et sett som er originalt BMW ferdig med kontakter til alle strømforbrukere nedover i bakluka (krever vel en del mer demontering av innvendige deksler). Noen som vet hva som er raskest / best å bruke av disse to typene rep-sett om en gjør jobben selv? Takknemlig for alle innspill; dette er vel en type feil på E61 som man enten har hatt eller kommer til å få Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 30, 2021 Share Skrevet August 30, 2021 Jeg hadde tatt rep sett fra koed.no med å klippe i taket og litt nedover bakluka. Det er vel fra sencom. Hadde det selv på min e61, og det gikk fint det. Det er bare å skifte alt, på begge sider, når man holder på. ALLE E61 får dette problemet ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 30, 2021 Share Skrevet August 30, 2021 Jeg bytta bare de som var knekt hos meg, men tror at hovedluka har vært fikset før. Spyleren sitter i tanken foran, så sjekk at slanga ikke tømmer ting på taktrekket. Viskeren kan også sette seg fast i overføringa, så sjekk at den går fritt, ellers stopper bladet der det stopper pga. høy motstand. Jeg fiksa bare noen utvalgte til glassluka og da får man plass til å bruke krympekoblinger som har smelteplast rundt, men skal man ta alle så bør man forbi gjennomføringa ved høyttaleren og overlappe lengden litt, slik at ikke alle koblingene blir til en klump på samme sted. Jeg brukte kabel på rull fra Biltema. Samme dimensjon eller overdim. på de minste. Tok kun glassluka etter å ha målt brudd til antenneforsterkeren. Lur som jeg var så sjekka ikke jeg varmetrådene, så måtte fikse kablene på motsatt hengsel en måned senere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E61 Skrevet September 11, 2021 Forfatter Share Skrevet September 11, 2021 Takk for svar! Jeg har endelig fått sjekket litt nærmere, og finner ingen tegn til kabelbrudd på de to ytterste hengslene (til luka). Det gjenstår å sjekke de to innerste hengslene (til glassruta); de er litt vanskeligere å komme til. (PS: Det jeg fysisk kan se, er kabelisolasjon som er hel, altså ingen mulighet for overslag. Men jeg ser ikke om kobbertråden inni kan være knekt. Så lenge det ikke er noen merker på kabelisolasjonen, er jeg usikker på hvor stor faren for det egentlig er.) Mysteriet er fortsatt at bakruteviskeren aktiverer åpning av glassruta. Kabler til disse to kommer fra hver sin kant (h.h.v. venstre og høyre side), og jeg skjønner ikke hvor det kan oppstå overslag. Har noen vært borti dette, så hadde jeg satt pris på forslag. Jeg har tatt av alle plastpaneler i bakluka, og i området rundt viskeren og åpnemekanismen ser jeg ingen steder der pluss-kabel for disse to kan komme i kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E61 Skrevet September 13, 2021 Forfatter Share Skrevet September 13, 2021 Oppdatering: Da jeg fikk sjekket langt nok inn på kablene, så jeg at det selvsagt er brudd i kabelisolasjonen på to-tre kabler på høyre side (både indre og ytre hengsel). Ser ikke ut som brudd i selve kablene, men dette må uansett byttes. Første spørsmål: Siden det allerede er brukt original BMW rep.sett her, er det fristende å bestille dette på nytt. Fordelen da er (antakelig?) at det bare er plug and play, siden kontakter til rep.settet allerede er koblet opp i taket over høyttalerne. Men er en mulig ulempe at BMW fortsatt har like dårlig kvalitet på kablene sine? Andre spørsmål: Jeg klarer ikke se at kabelproblemene skal føre til at vindusviskeren åpner bakruta. Har noen vært borti elektriske problemer / overslag i selve viskermekanismen (som er montert sammen med åpnemekanismen)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 13, 2021 Share Skrevet September 13, 2021 Svar på nr1. Det virker å være sånn passelig laber kvalitet på BMW sine kabler til gjennomføringen ja. Det er absolutt ikke uvanlig med fiks av kabler både 1 og 2 ganger, med originalt. Jeg hadde kanskje fremdeles holdt en knapp på sencom fra koed.no Det er ganske myke kabler med svært mange kordeler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
strukt Skrevet September 13, 2021 Share Skrevet September 13, 2021 (endret) Dette er en av de gangene jeg ikke hadde brukt BMW original kit. Kablene er ikke noe særlig. Jeg og noen gode kollegaer gjorde denne jobben på min bil i april 2018. Vi brukte senscom kitet fra koed som Otis nevner. Et kit med veldig myke kabler, samt skjøtehylser som du både presser sammen og varmer opp. Det blir en veldig solid skjøt og det har nå holdt i over tre år uten et eneste tegn på strømbrudd eller sporadiske el.feil noen sted etter da. Jeg hadde for øvrig også problemer med den mikrobryteren på glassruta, før vi skiftet ut ledningsnettet på begge sidene. Lykke til. Endret September 13, 2021 av strukt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 13, 2021 Share Skrevet September 13, 2021 Det er vel ikke noe plug and play. Hadde det vært det så hadde ingen skjøta over 20 kabler om man heller kunne bare plugge inn et sted ved å ta av litt mer taktrekk. Spøsmål 2: det er ofte ganske merkelige symptomer når man har jordfeil, så du kan ikke ha tunellsyn på at det er kun kabler som rører hverandre som kan forårsake slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E61 Skrevet April 28 Forfatter Share Skrevet April 28 (endret) Jeg endte med å bytte ut med original BMW rep-kit; det var plug and play, men uansett ganske mye skruing for å komme til. Ikke veldig vanskelig, men tidkrevende. Brukte silikonkabel for den grove minusledningen til varmetrådene. Tre år etter fungerer alt fortsatt slik det skal. Det var også noe feil med microbryteren til glassluka. Den var montert av noen som hadde glemt gummipakningen, og antakelig var det kommet fukt inn der. Etter at bryteren ble byttet (og montert korrekt), har alt fungert som det skal. Takker for alle gode tips fra medlemmene på forumet! Endret April 28 av Frode_E61 Glemte en setning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 28 Share Skrevet April 28 Bra det gikk seg til, hvor langt innover i bilen måtte du med originalt ledningsnett og var det en bokstavelig talt plugg noe sted der, eller måtte du skjøte ledninger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E61 Skrevet April 28 Forfatter Share Skrevet April 28 Det var plugg som passet rett innenfor takhøyttaleren. Ifølge verkstedmanual skal ikke den originale pluggen passe med rep-settet, så enten var den informasjonen feil eller så har det vært byttet plugg og montert rep-sett tidligere. Var spent på om originale kabler ville holde, men det har gått bra hittil. Fordelen med originalt kabelsett er at det bare er å plugge inn i lys, brytere etc. i bakluken, og man slipper lodding eller kabelsko. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gtv-520d Skrevet Mai 16 Share Skrevet Mai 16 (endret) Jeg tar sjansen på å hive meg på denne tråden siden jeg også har problemer med åpning av glasset i bakluka. Jeg får ikke åpnet glasset i bakluka på min 2006 E61. Det ser ut til at bryteren fungerer fordi jeg måler 12V på kabelen som er koblet til bryteren (kablene ligger under dekslet der antenneforsterkeren ligger), og når jeg trykker inn bryteren måler jeg også 12V på kabelen som kommer fra bryteren også. Disse 2 kablene ligger i kabelkanalen til glasset på høyre side og jeg kan ikke se noen skade på disse kablene i hengselen. Det tyder på at problemet ligger i kablene som går til selve låsen til glasset som er montert i hovedluka. Jeg fant noen defekte kabler med riktig fargekode i venstre kabelkanal til hovedluka. Disse har jeg skjøtet og fikset. Likevel får jeg ikke åpnet glasset. Noen som har gode tips om hvor feilen kan ligge? Kan det være en sikring noen steder som er røket (jeg vet ikke om noe annet som ikke virker og jeg tviler på at BMW har en egen sikring for den låsen)? Er det noen måte å måle om låsen får korrekt spenning når jeg trykker på bryteren? Der er 4 kabler til låsen hvorav jeg tipper ett par er for å åpne låsen mens det andre paret er fra sensoren som registrerer om glasset er åpent (den virker). Jeg har søkt på nett etter pinouts for kontakten til låsen uten å finne det. Det er ikke slik at bilen er ubrukbar selv om jeg ikke får åpnet glasset i bakluka, men det hadde da vært kjekt å få fikset dette. Endret Mai 16 av gtv-520d Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E61 Skrevet Juni 2 Forfatter Share Skrevet Juni 2 Sorry for sent svar; jeg så ikke posten før nå. Vanskelig å si akkurat hva som er feil, men det virker ikke som symptomene er helt like de jeg hadde. Jeg hadde på et tidspunkt både kabelbrudd OG defekt bryter til glassluka. Antakelig var det bryteren som gjorde at glassluka ikke fungerte, for jeg tror kun minus til varmetrådene (venstre side) var den eneste knekte kabelen (den er ganske grov). Noen kabler på høyre side hadde "gnagsår" på isolasjonen, derfor byttet jeg dem også. Antakelig er det mulig for en kabel å ha brudd uten at det synes utenpå isolasjonen. Noen her som vet mer om dette? Hvis du måler 12 V både fram til og etter bryteren, er spørsmålet om problemet er mekanisk. I farten husker jeg ikke 100 % hvordan mekanismen som åpner glassluka ser ut, men kan det være en motor i selve luka, plassert rett under "knaggen" som sitter i glassluka? Kan det i så fall være at denne ikke får strøm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå