Gå til innhold

M52B28 er helt død Trenger hjelp!


sivertholmvik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har montert en M52B28 singel vanos fra 728 i min e36 coupe for en stund siden. Montert M50 innsug og bunnpanne fra 3 serie. Alt fint og flott. Starta og gikk. Remappet styreenhet og fjernet lambda, vss og div. Bilen er en drifting bil. Gikk bra første dagen på gatebil. Mot slutten av dagen begynte den å jukse noe værre mellom 3000rpm og 3500rpm. Men fungerte strålende både før og etter. Etter heatet lot jeg bilen stå på tomgang. Motor vibrerte skikkelig i et jevnt tempo ca 3 sek også igjen og igjen. Hadde ikke diagnose utsyr og fikk ikke skaffa så jeg bytta plugge e. Tenkte det var autodoc pluggene som var problemet, men nei. Fortsatte å gå dårlig mellom 3000-3500rpm. Utover dagen så ble den værre og værre. Ble nå fra 2500-3500rpm. Så jeg sjekket at alle coiler fungerer som de skal. Det gjorde de. Sjekket etter vakuumlekkasje. Ikke noe å finne. Kjørte ca 2-3 heat til og da var det fra 2000-4000rpm. Tok da ut vanossolinoidrn og sjekket at denne fungerte som den skulle. Det gjorde den. Byttet kamakselsensor bak solonoiden og byttet fra 5w30 og til rymax 10w60 olje. Sjekket også maf. Gikk enda dårligere uten den koblet til så den må være i orden😜 Gikk ikke bra for det om så jeg brudde meg ikke så veldig mye om det. (Hadde pr nå skrudd 2 av 3 gatebil dager og ville ha det litt morro for penga). Deltok i breisladden så godt det lot seg gjøre. Deltok videre resten av dagen og ved siste heat når jeg kjørte av banen så ville den ikke gjøre noe i det hele tatt. Bilen går sinnsykt dårlig. Står på tomgang så er den grei ish. Høres ut som lumpy idle mod egt😅 Men så fort jeg gir gass så vil den ikke over 1300rpm. Holder jeg gassen hele veien inn så hopper en mellom 1100 og 1300rpm. Jeg er litt lost nå. Har ikke fått lest ut feilkoder eller slikt enda. Bare lot den stå på bilhengern i hagen. Mange jeg har prata med tenkte det var vanosen som begynte å takke for seg og anbefalte jeg bytta olje til 10w60 pga dette skjedde kun når den var varm. Men hjalp ikke det heller. Om dere har noe plilig på hva det kan være så hadde det vært amazing! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet vi at det ikke er programvaren da? Enn om den er skikkelig feil på under de rette forutsetningene? 

Hva sier fueltrim eller hva de heter på norsk? 

Hva er vss? 

Hvordan er kompresjon?

Uten vanos skal bilen fremdeles gå, men om vanos har låst seg i feil stilling, blir det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ta det med en PC som Otis sier. Han får neppe noen fuel-trim om labda er deaktivert, da blir bilen enda mer avhengig av de andre sensorene, deriblant LMM. Hadde startet med å se for feilkoder og deretter lest av live-data for å se om noe er helt på bærtur eller ikke. Kam- og veivsensor MÅ forresten være originalt på disse, ellers skaper du bare krøll for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar! Programvaren er bra! Fungerte kjempefint under testing av bilen før gatebil og første dagen. Fikk lest va feilkoder. Kun feilkode på lmm. Men det er pga jeg nappa den ut under testing. Slettet den og den kommer ikke tilbake. Legger ved noen videoer av aktuelle live data. Legger også ved video av instrument og ossen den oppfører seg på tomgang. Får den ikke over 2000rpm ved jukking på gassen. Men om jeg holder gassen inne så dør den ut helt. Virker som vakuumlekkasje. Den er også ekstremt tungstartet. Prøvde ca 5-6 ganger å starte før den klarte å gå på tomgang. Var ca 17 grader ute så var ikke veldig kaldt akkurat.

20210830_213258.jpg

20210830_213556.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Otis said:

Hvordan vet vi at det ikke er programvaren da? Enn om den er skikkelig feil på under de rette forutsetningene? 

Hva sier fueltrim eller hva de heter på norsk? 

Hva er vss? 

Hvordan er kompresjon?

Uten vanos skal bilen fremdeles gå, men om vanos har låst seg i feil stilling, blir det verre.

 

18 minutes ago, E.C. said:

Du må nok ta det med en PC som Otis sier. Han får neppe noen fuel-trim om labda er deaktivert, da blir bilen enda mer avhengig av de andre sensorene, deriblant LMM. Hadde startet med å se for feilkoder og deretter lest av live-data for å se om noe er helt på bærtur eller ikke. Kam- og veivsensor MÅ forresten være originalt på disse, ellers skaper du bare krøll for deg selv.

Vss er variable speed sensor. Er fjerna så styreenhet ikke ser etter den så speedo ikke blir feil. Så har nok ikke noe med dette å gjøre. Derfor jeg har feilkode på denne også btw. 

 

Jeg har byttet ut kamsensor med orginal. Hadde tilfeldigvis med meg 2 stk som var i god stand. Ikke byttet veivsensor. Men om veivsensor hadde vært f****d så hadde ikke bilen starta i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at disse sensorene oppfører seg forskjellig avhengig av temperatur og det er ikke sånn at de brått slutter å fungere (100% av eller på som en lyspære). Jeg hadde dermed ikke avskrevet ting på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, E.C. said:

Husk at disse sensorene oppfører seg forskjellig avhengig av temperatur og det er ikke sånn at de brått slutter å fungere (100% av eller på som en lyspære). Jeg hadde dermed ikke avskrevet ting på denne måten.

Det er sant. Men nå er den helt på tur fra kald til varm. Og er rart det skjedde litt og litt over tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart og rart, gamle sensorer som får kjørt seg på banekjøring med en del varme. Når de da kubber så er de ferdige. Du har jo sjekket en del allerede, så hvis du har god kompresjon på alle sylindre så hadde jeg sett på sensordata live for å se om noe stikker seg ut.

Hvis du har kjørt med noe funky "sportsfilter" dunka i olje så kan du ha fått det på LMM, så noe rensespray der kan muligens hjelpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, E.C. said:

Rart og rart, gamle sensorer som får kjørt seg på banekjøring med en del varme. Når de da kubber så er de ferdige. Du har jo sjekket en del allerede, så hvis du har god kompresjon på alle sylindre så hadde jeg sett på sensordata live for å se om noe stikker seg ut.

Hvis du har kjørt med noe funky "sportsfilter" dunka i olje så kan du ha fått det på LMM, så noe rensespray der kan muligens hjelpe noe.

Har lagt med sensor data live litt lenger opp i tråden. Kjører et møø filter fra biltema som jeg hadde liggende (men uten olje på)😅 Skal prøve å rense LMM og ta komptest så fort jeg kan👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på videoene dine. Ser ikke noe direkte feil annet enn at verdien for sginal air mass henger på 3.14V, men ettersom den også beregner riktig ish kg/h så må den verdien komme fra noe sted, mulig den er stipulert fra andre sensorer eller at diagnoseverktøyet angir det slik. Ellers ingen nye tips fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at sensorer som MAF/LMM, veivakselsensor, kamakselsensor, tps, lambda, osv. kan oppføre seg vidt forskjellig fra bil til bil når de blir dårlig, og fra temperatur til temperatur når de blir dårlig. Her kan man lure seg selv.

Jeg ramser et par punkter som er verdt å sjekke, og som jeg hadde sjekka. Husk det jeg sa ang. endring i oppførsel ved endring av temperatur, så selv om du har målt og testet på div. sensorer, så kan de lure deg.

1. Har du nok bensintrykk? Bensinpumpe kan fungere, men ikke levere trykket den bør. Mål dette på fuelrail, både kald og varm.

2. Coiler. Har du ekstra coiler liggende? Isåfall bytt ut én og én og se om problemet fortsetter. Disse kan også ohmes. Ligger guide på nettet for det.

3. Sjekk kontakter og ledninger til coiler for brudd og kortslutning.

4. Gamle kam- og veivsensorer morkner helt opp i ledningene innfor ytre isolasjon. Altså isolasjonen på selve ledningene blir stiv og smuldrer opp, også får du kortslutning innvendig uten at det vises fra utsiden. Har hatt dette problemet fult av ganger på gamle BMW'er, også på M52. Sprett opp kablene og sjekk. Disse sensorene bør være OEM sensorer som nevnt over.

5. Høres ut som LMM er i orden, men hvis du får tak i en reserve så prøv å skift over.

6. TPS? Ikke ofte de ryker, men det hender.

7. Du nevner det selv, vakumlekasjer og falskluft kan lage mye helvette

8. O-ringer på injektorer?

9. ECU. Bytt ECU blir kanskje neste etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...