Gå til innhold

BMW e87 '06 ryggesensor funker ikke


Audiomannen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en E87 '06 modell hvor ryggesensor ikke fungerer. Jeg hører ingen klikking fra noen av sensorene når jeg beveger hånda mi foran. Jeg har sjekket sikringen (27 eller 28, husker ikke helt), og fikk 0,5 ohm over den. Etter det jeg leser skal det komme en pipelyd når du setter bilen i revers, men jeg får ikke noe.

Kan det være at jeg har defekt ryggesensor modul? Er det noe mer jeg bør sjekke?

Jeg har business radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2021 den 20.36, E.C. skrev:

Du kan se om det ligger en feilkode på noe, men ja det er som regel modul, sensor(er) eller ledningsnett det er feil på (som egentlig er hele systemet).

Tok en test med en Carly før jeg kjøpte den, men ser ikke noe som antyder til feil med ryggesensor eller modul. Tror også noen av feilkodene er gamle. Har en kompis som har ista rheingold, så jeg skal sjekke litt nermere på dette på lørdag eller søndag

Diagnostics Report.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2021 den 22.12, E.C. skrev:

Ser ikke ut som at modulen er på lista en gang, så da kan man ikke forvente at den funker.

Jeg fikk testet bilen i Ista. Noen av feilkodene var heldigvis gamle, og kunne lett fjernes. Fant også ut at hjernen ikke har noe kontakt med PDC modulen. Som du kan se på vedlagt bilde er det ikke rart at dette har skjedd...

Eneste jeg må finne ut av nå er hvor fukten har komt fra. Mistenker at lykta kan ha en dårlig pakning eller noe lignende.

20210919_172919.jpg

20210919_180056.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fant du ut noe om lekkasjen?
Dette var et problem på min også, nå prøver jeg å finne ut hvor det lekker fra.

Jeg har spylt rundt lykta med MASSE vann, men ingenting kommer inn. Den kan stå ute i regnvær LENGE uten at det virker å ha kommet inn noe, 
men med en gang jeg har kjørt så er det plutselig mye vann der (bak i brønnen nedom baklykta).

Ser det har vært nevnt vann i rammevangen som kommer opp når du begynner å kjøre, hadde av fangeren i dag for å sjekke.
Pakningene var ikke dårlig men ikke fine heller. Smørte pakningstoff på begge sider av pakninga før jeg skrudde sammen igjen, så får jeg se hvordan det går.

Skal bytte pakninger på lyktene også bare for å ha gjort det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på de flapsene på sidene. Jeg tror at min på høyre side er dårlig, kommer inn om jeg spyler mye i "feil vinkel" mellom bakfanger og bakskjerm. Vannet der kan også komme fra hjulbrønn ved sprut.

Drivstofflokket kan være en synder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.C. skrev:

Har du sett på de flapsene på sidene. Jeg tror at min på høyre side er dårlig, kommer inn om jeg spyler mye i "feil vinkel" mellom bakfanger og bakskjerm. Vannet der kan også komme fra hjulbrønn ved sprut.

Drivstofflokket kan være en synder også.

Det var det første jeg tenkte på, så jeg hadde ut ventilen å tok av pakningen, la en streng med butyl rundt å pressa den inn, så den lekker hvertfall ikke rundt.
Den øverste flappsen var litt revet, men jeg limte den igjen med sikaflex, de andre lå fint inntil sånn de skal gjøre.

Det som virker å være rart her er at den kan stå ute i regnvær lenge uten at det ser ut til å komme inn vann, det er først når jeg begynner å kjøre det kommer inn.
For eksmpel om det regner hele natten, men er tørt på veien dagen etter, så er der ingen vann, men når jeg har kjørt ei runde så kan det plutslig være vann der.
Og da er det jo tørt ute.. Så jeg er veldig usikker på hvordan dette henger sammen.
Men det var på grunn av dette fenomenet folk anntydet at vannet ble lagret i rammevangen, og kom opp gjennom hulla når du akselererte.
Men ville trodd det skulle ligget igjen noe vann inni der, for kan ikke tenke meg at alt  hadde kommet seg ut. Men det var ikke vann inni der når jeg opna.

Så det peker i den retningen, men samtidig så gir det ikke mening.. :P Tror kamera er neste steg, for å se om jeg får filma hvor det kommer fra..
Ser liksom ikke spor etter vann ned gjennom platene i sidene heller så det bare dukker opp helt magisk.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mysterium du har der, ja. Prøv dette: Du surrer tørkepapir rundt alle åpninger, tape fast rundt lykt, kabelgjennomføring og luftekanal/flapps. Da blir det enkelt å se om det kommer noe derfra, i alle fall.

Ligger forresten også en pakning mot støtdemper øverst på hjulbuen. Kan ikke tenke meg hvordan vann kan komme inn der, men vannets veier er uransakelige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt papir i bunnen for å se hvilken side det blir først vått på, da så det ut som det var ventilen.
Men så la jeg ei stripe med butyl som en skillevegg for å dele ytter å inner del.. Da så det plutslig ut som der var mest vann i siden mot rammevangen..
Hadde skvulpet over da, men var mest på den sida..

Tror jeg bare går drastisk til verks med kamera å styr så får jeg se hva som skjer.. hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har funnet ut hvor vannet kommer fra, nå lurer jeg bare på HVORDAN.. :P 
Blir jo på en måte liggende, og så kommer det plutselig inn under kjøring/bremsing/sving..

Tror det blir å demontere dekselet her å starte overvåking igjen for å se HVORDAN det kommer inn..

 

 


Svarte stripa er butyl, som var ment å skille sidene for å lettere identifisere hvor det kom fra.

To be continued.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Alpejohn said:

Vel, jeg har funnet ut hvor vannet kommer fra, nå lurer jeg bare på HVORDAN.. :P 
Blir jo på en måte liggende, og så kommer det plutselig inn under kjøring/bremsing/sving..

Tror det blir å demontere dekselet her å starte overvåking igjen for å se HVORDAN det kommer inn..

Interessant. Hvis jeg tolker bildene rett, så ser det ut til at vannet kommer bakfra, når du kjører i nedoverbakke (samt brems/sving om du nevner)? Hvis du nå i tillegg hadde tapet fast papir rundt de aktuelle hullene, som jeg foreslo, så kunne du kanskje lokalisert hvor det kommer fra. Et sted blir det oppmagasinert, som tømmes når bilen peker snuten nedover. Kan det være vann i lykta?

Et tips når du skal montere sammen alt igjen, er å legge PDC-boksen i en vanntett plastpose. Posene Polarbrød bruker, er tette og tykke nok til at de tåler en del. :)

 

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...