E39_Cato Posted September 25, 2021 Posted September 25, 2021 Hei! Har en 87 325i som ikke lader. Den ladet heller ikke når den gikk med S62b50. Lade lampe lyser ikke. Forsøkt 3 forskjellige dynamoer og like mange børster. Fra dynamo D+ og til Coil er det kontakt. Og fra B+ til batteri er det kontakt. Motor er jordet ordentlig. Forsøkt med nytt punkt i tillegg. Virker som om lyspære ikke får strøm, men vet ikke helt hvordan jeg skal få feilsøkt dette riktig. Ser man inn i stikket som puttes inn i instrument er det 3 rader opp og til høyre 12V. Denne går til ene siden av pæren såvidt jeg klarer å forstå. Noen som har noen tips? Evt er det mulig å legge opp noe slik at den lader? Mvh Cato André Skotte
sveigis Posted September 25, 2021 Posted September 25, 2021 Jeg mener å ha lest Cato at på disse må ladelampe være iorden for at den skal lade . Er nok mulig du kan ha et brudd inn til instrument evnt et defekt panel . Disse er jo kjent for å være ikke bra med årene . Til info måtte jeg bygge fire instrumenter til et for å få alt iorden her .
E39_Cato Posted September 25, 2021 Author Posted September 25, 2021 48 minutter siden, sveigis skrev: Jeg mener å ha lest Cato at på disse må ladelampe være iorden for at den skal lade . Er nok mulig du kan ha et brudd inn til instrument evnt et defekt panel . Disse er jo kjent for å være ikke bra med årene . Til info måtte jeg bygge fire instrumenter til et for å få alt iorden her . Ja stemmer det Jan. Forsøkt med forskjellige instrumenter med samme utfall. Pærer er ok. Så lurer på muligheten for å legge opp nytt 🤔
Rune-K Posted September 25, 2021 Posted September 25, 2021 Det kommer litt an på årsmodellen om pæren må være i orden. De la inn en mostand rundt 86/87 engang for at den skulle lade uansett. Er dynamoen jordet til motoren? Men det er jo ikke mye som kan være feil. Lyser lampen når du slår på tenningen? hvis du tar av den tynne blå ledningen fra dynamoen og slår på tenningen så skal du måle ca. 12 volt på ledningen. Hvis du ikke har 12 volt her så er det instrumentene eller ledningen fra instrumentene som har feil. En annen ting du kan gjøre er og ta en ledning fra + på batteriet til den blå ledningen på dynamoen også starter du motoren. Hvis den begynner og lade da så er dynamoen i orden. En gammeldags prøvelampe er ypperlig og teste dette med. Du finner også denne tilkoblingen i diagnosekontakten. Det er pinne 12 på både den store og lille kontakten. E.C. 1
E39_Cato Posted September 27, 2021 Author Posted September 27, 2021 Det går ikke noe fysisk jordingskabel til motoren, men den er jo boltet fast i brakett som sitter på blokk. så er vel samme greia? Lampe lyser ikke når jeg slår på tenningen. Forsøkt forskjellige instrument. Så regner med at det er der problemet ligger. Noen tips til hvordan jeg da evt kan legge opp ny sløyfe, eller en annen løsning for å få det i orden?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now