Gå til innhold

BMW E90 320i Dårlig blandingsforhold


alekss
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 320i 2007 modell som jeg nettopp hadde inne på verksted. Det ble funnet ut at det var dårlig blandingsforhold. (Mer bensin enn luft). Hadde også fått opp feilkode: (DTC 30DC - NOx sensor oppvarming for svak. DTC 2C7F - Lambdasonde rekke 2 sensor 2 blanding for fet). Dette gir en check engine light.

Er litt usikker hva jeg bør gjøre videre. De fortalte meg at dette ikke var noe jeg trengte å stresse med å få fikset, men ser at utslippet mitt er ganske mye høyere enn det skal være. 

Så jeg lurer på hva er den beste løsningen for å få dette fisket, eventuelt hva kommer dette av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som den ene nox sensor må skiftes. Men videre feilsøking bør undersøkes, kan være dårlige ledninger.

Den andre feilen med 2C7F kan komme av lekkasje av luft en plass. Som LMM ikke får med seg, og dermed blir det feil. Videre feilsøking anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N43 eller N46-motor? N43 antar jeg. NOx og Lambdasensorer vil normalt ikke gi motorlampe. Selv kjørte jeg med defekt NOx-sensor i nesten ett år uten problemer. Men disse ryker gjerne etter på rundt 150000km, så om din bil har km-stand ca der eller over, så kan det jo være på sin plass å bytte de uansett. (NOx-sensoren koster litt da). Evt kan det være luftlekkasje etter LMM, eller en dyse som slipper igjennom for mye på rekke 2, og lager krøll. Umulig å si på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg kan legge til at NoX sensoren gir beskjed viss den må byttes og du vil få motorlys viss dette er tilfellet. Det jeg derimot tror problemet er at NoX katalysatoren din er full, med andre ord vil du ha en feilmelding som sier Nox Catalyst sulphurized. Det er en egen prosedyre som må følges slik at denne prossesen starter. Du må ha tilgang til en motorvei du kan kjøre i 110km/t i ca 30 minutter. 

 

Det er nå litt sånn desverre i Norge at alle ikke har mulighet til dette :( Men planlegg en kjøretur over grensen så tenker jeg dette kan løses.

Vet det er mange verksted som ikke har god kjennskap til BMW og vil angripe dette som en feil men det er slik Nox systemet til BMW er lagt opp.

Jeg ser også de feilkodene du lister ikke er BMW generisk, men tipper det er feilkode 30EA

 

Angående Lambda sensor er det bare å bytte da dette vil gi en permanent feilkode og det kan gjøre skade på katalysatorene da du gir for fet blanding og lar ikke ECU ta over kontroll over bensinblandingen men du må vente til det blir varmt nok i eksosanlegget. Jeg ville bare byttet sensoren så er det problemet ut av verden for eksos til BMW er ikke billig det kan jeg love deg. 

 

Her kan du se hvordan prossesen med å brenne vekk sulfor i Nox katalysatoren

 

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, warg said:

Jeg kan legge til at NoX sensoren gir beskjed viss den må byttes og du vil få motorlys viss dette er tilfellet.

Det stemmer ikke nødvendigvis. 30DC og DA er feil på varmekrets i sensor, og det gir som regel ikke lampe, selv om feilen kommer opp på diagnose. 30E9 og EA gir kanskje lampe, men da er det ikke feil på sensoren i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig motsatt at det var varmekrets i Lamda som var defekt ikke Nox sensor.

Viss Nox sensor er defekt via kortsluttning vil du få en lang smørbrødliste med feil sa da vet du at det er kabelbrudd eller defekt Nox sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...