Gå til innhold

Valg av olje i manuell girkasse.MTF-LT5/LT3/ATF?


DustyBimmer
 Share

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Netlandet said:

Spørs hvor mye effekt du har. Under 400hk er ikke noe problem med STF.

Hvor kommer effekt inn i bildet? Jeg skjønner belastning mtp. dreiemoment, samt turtall mtp. hvor godt oljen "henger igjen" der den skal, men hva er greia med effekt? 

400hk ved 9000 rpm og ved 4500 rpm vil gi ganske ulik påkjenning for en girkasse, men kasser er dog spesifisert for gitte moment og ikke effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, E.C. skrev:

Hvor kommer effekt inn i bildet? Jeg skjønner belastning mtp. dreiemoment, samt turtall mtp. hvor godt oljen "henger igjen" der den skal, men hva er greia med effekt? 

400hk ved 9000 rpm og ved 4500 rpm vil gi ganske ulik påkjenning for en girkasse, men kasser er dog spesifisert for gitte moment og ikke effekt.

G-krefter :)

Edit, for å utdype:

Giroljen renner bakover i giret ved full aksellerasjon. I tillegg overføres alt dreiemomentet mellom inngående aksel og kubbeakselens fremste drev. Dette mister smøringen først ved hard aksellerasjon. Hypoid oljen renner saktere og henger bedre på drevene, derfor er terskelen for aksellerasjon høyere. Dette er stort sett kun et problem på driftingbiler og banebiler med høy påkjenning og høy effekt. Har sett flere tilfeller av drevet på inngående aksel og kubbeaksel skjærer seg ved bruk av ATF olje, men aldri sett det med bruk av hypoid olje. Så dette er et kompromiss, spørsmålet er hva slags bil det dreier seg om og bruksområde. De fleste veibiler og biler med mindre enn rundt 400hk vil aldri oppnå G-kreftene vi snakker om.

Endret av Netlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Netlandet skrev:

Spørs hvor mye effekt du har. Under 400hk er ikke noe problem med STF.

400+ hk og ca 550 Nm. Den er kjørt på MTF-LT-2 de siste 10 årene med skifte hvert år. Kassa fungerer greit med den oljen, litt treg når kald men arbeidstemperatur oppnås raskt. Men da 420G ikke lengre finnes i enhver garasje er jeg på utkikk etter en olje som er best mulig for å unngå unødvendig slitasje.

Hva skal du bruke på din i E39`n ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 540is skrev:

400+ hk og ca 550 Nm. Den er kjørt på MTF-LT-2 de siste 10 årene med skifte hvert år. Kassa fungerer greit med den oljen, litt treg når kald men arbeidstemperatur oppnås raskt. Men da 420G ikke lengre finnes i enhver garasje er jeg på utkikk etter en olje som er best mulig for å unngå unødvendig slitasje.

Hva skal du bruke på din i E39`n ?

 

Jeg kommer til å kjøre STF. Girkassen er mye bedre å gire med den olja ved vanlig kjøring.
Bilen er også fortrinnsvis en veibil, så olje kan eventuelt byttes ved banekjøring.

Hvis det blir et problem kommer jeg til å eksprimentere med skvalpeplater på innsiden av girkassa :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...