Gå til innhold

2007 E87 pre-face: Oppgradere fra Business til Professional radio


Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha undersøkt dette emnet så er det mange som mener mye rart om hva som må gjøres her, alt i fra at det ikke er mulig til
hva som må kodes, endring av produksjons dato på bil osv. for å få det til å fungere. Radioen er en sen 2010 modell med bluetooth HF.
Bilen har altså business radio og Hifi 676.

Monterte pro radioen i går, og den funker den, uten å ha gjort noe annet. Bluetooth HF og AUX er tilstede (slik det var med gamle radioen).

Det jeg legger merke til er at radioen dukker ikke opp i INPA, jeg har kun den jeg antar er gamle radioen som heter 1RAD, den nye tror jeg skal hete 2URAD elle noe slikt.
Dette tipper jeg kanskje er for gamle radioen fortsatt ligger i VO, og den nye ikke er lagt inn? ALtså jeg må fjerne 662 som er Business og legge til 663 som skal være Pro.
Da vil den vel kanskje dukke opp og fungere i INPA?

En annen ting jeg har merket er at den spiller ikke like høyt som den gamle, og det vrenger seg vesentlig mye fortere en det har gjort.
Det jeg så når jeg var inn på den hemmelige menyen under Audio, så står det "Stereo". Lurer på om det her skulle stått Hifi eller noe sånt?

Jeg får uansett ikke lastet ut .trc fil med NCS da den ikke dukker opp i listen med moduler.
Har lett etter en grei guide for å endre VO, har funnet litt men litt usikker på hvordan jeg koder de forskjellige modulene som skal ha den nye VO.
Tar gjerne i mot tips der. 

Er det noen som har vært borti dette før og har noe å tilføye? :-)


Edit:
Fikk endret VO og fjernet 1RAD og lagt til 2RAD (eller RAD2 som det nå står i lista over moduler i NCS). Så dette ser ut til å være OK.
La også inn $6NN og $6FL for hhv. bluetooth og USB. Bluetooth virket jo fra før, men nå står det hvertfall i VO, men USB kom ikke opp i menyen.
Jeg har ikke usb kanelen tilkoblet da, om det har noe å si.

Ellers så fikk jeg lest ut .trc filen fra RAD2, der var det et felt som het "Audio system", der sto det "e91_stereo". Noen som vet hva som skal stå der når den er montert i e87 med hifi?
Er det så enkelt som "e87_hifi"?

 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde her fungerte for meg, jeg er på ingen måte ekspert og prøvde meg frem selv.
Så om du velger å gjøre det samme så gjør det på eget ansvar. Sånn det er sagt.
:) 

Da avslutter jeg tråden fra min side med følgende resultat:

Radioen er kodet til "Hifi 676" og fungerer utmerket. Bluetooth HF fungerer (står igjen å legge opp ledning til mic), USB fungerer og spiller mp3 fra minnepenn. Var mye frem og tilbake for å komme i mål, men når man først vet det så er det ganske rett frem.

Koblet til radioen for å teste, og den fungerte med en gang, men etter å ha sjekket den "hemmelige menyen" (slå på radioen og hold inne M knappen med en gang, til menyen kommer opp) så sto det "Stereo" under Audio menyen noe som ikke stemte for min del da jeg har Hifi. Bluetooth HF var tilstede og fungerte, men USB var ikke i menyvalget. Brukte NCS for å gjøre følgende:
Jeg startet med  å fjerne #662 (Business radio) og legge til #663 (Professional radio), da fjernes 1RAD og 2RAD dukker opp , la også til #6FL (USB) og 6NN (Bluetooth HF innebygd). Etter å ha gjort dette var det ingen forandring annet en at 2RAD nå sto i lista i stede for 1RAD.

Det jeg da gjorde var å kjøre en SG_RESET på 2RAD, da radioen til en vis grad koder seg selv til bilen den er montert i. Dette førte til at den byttet fra Stereo til Hifi, så da var den delen i boks, men det som skjedde samtidig var at Bluetooth forsvant (til tross for å stå i VO), og jeg fikk en poppelyd i høyttalerene hvert 2-3 sekund.
Dette viste seg å være MOST som slo inn og ut (lyste rødt bak i fakrakontakten) hver gang det kom et popp.
Etter å ha undersøkt fikk jeg tips om å deaktivere MOST, det var jo ganske openlyst men jeg fant ikke noe om dette i .trc fila jeg leste ut fra radioen.
Viste seg at det var en enkel linje som het Ring_Status, som jeg satte til nicht_aktiv, dette deaktiverte MOST og poppingen sluttet.

Jeg fant også ut at #6NN og #6FL kun er tilgjengelig på nyere modeller (>2011 eller noe), så for å få aktivert usb og bluetooth igjen måtte jeg lure bilen til å tro at den var en 03/11 modell. Dette ble gjort ved å endre VO og fjerne den opprinnelige #0906 og legge til #0311.
Deretter aktiverte jeg alle linjer som hadde med usb og bluetooth (flere av dem het noe med INBOX) i .trc filen, kodet radioen og vipps så var både bluetooth og nå plutselig USB tilgjengelig. Jeg aktiverte det som het noe med VR også (voice recognition) for å få dette tilbake.

Kan også legge til at jeg kjøpte ledning og usb/aux port på ebay, kosta 170 kr tror jeg. Bare kontakten med usb og aux koster over 500 tror jeg på GS. Ledning får man kun til 700 kr om jeg ikke husker feil, og da er den over 2 meter lang. Og det funker helt supert.

Når dette var gjort, endret jeg VO og produksjonsdato tilbake til #0906, og alt er nå helt topp.
Så etter mye frem og tilbake, endring av VO og lesing av moduler så fikk jeg det omsider til.

EDIT ang. endring av produksjonsdato
I senere tid har jeg funnet ut at man ikke trenger å kode endring av dato i VO. Man leser først ut VO, går inn og sletter bilens egentlige dato, og legger til feks #0311, klikker OK og deretter fortsetter med kodingen. Ved å gjøre det slik tror bilen at datoen er nyere en den egentlig er, men det går tilbake til opprinnelig dato når du går ut av programmet. Når man legger til #6FL feks som ikke var tilgjengelig på tidligere modeller så trenger man muligens ikke å endre dato, for om du gjør det og da koder VO til bilen så endrer du også prod.dato permanent. Men akkurat denne biten er jeg litt usikker på.
Jeg endret datoen og kodet dette til bilen, men dette kan skape trøbbel med andre eldre moduler, så vær forskiktig med dette.


Så det er hvertfall mulig. :) 

 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...