Gå til innhold

F15 25d N47 oljeskift - hvordan komme til filterhuset?


Grobian
 Share

Anbefalte innlegg

I helgen skulle jeg skifte motorolje og filter på min X5 25d (2014). Til å begynne med fant jeg ikke filterhuset, men fikk løsnet motordekselet, og fant filterhuset på venstre side av motoren. Dette var det derimot ikke mulig å komme til, for meg. Under plastmotordekselet ligger tydeligvis motorens luftfilter, samt huset det bor i. Dette er i veien for at jeg skal klare å nappe ut filteret tror jeg, så hvordan får jeg løsnet dette?

I (New)TIS er dette ikke beskrevet såvidt jeg ser. Så hvordan får jeg ut luftfilter og det som er nødvendig for å komme til oljefilteret? :-) 

Dette blir min første ordentlige mekkejobb, så jeg prøver å gå litt forsiktig frem for ikke å havne i en uheldig situasjon med stillestående bil :-)

image.thumb.png.37a4ad292367a20a8d2fa57cc638eeeb.png

image.thumb.png.7ec082b3aa4e52d313830ff7cf30c5f2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @///M-ini95 og takk for sist! Det ser jo noe enklere ut enn det jeg forestilte meg der jeg stod, svett og trøtt etter hjulskift på tre biler i går kveld.. :) Da er neste søndags prosjekt klart..

Et annet spørsmål er, hva må til for å få registrert oljeskiftet i iDrive? ICOM NEXT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan sitte litt godt i proppene, men det er bare å røske godt i, så løsner dem :) 

For å registrere servicedokumentasjon i iDrive, så trenger du et program som heter Hu-servicemanager. Her holder det med en ENET kabel, så trenger ikke ICOM for slikt arbeid. Det som dog er kjipt, er at så fort BMW forhandler registrerer servicearbeid, så vil ditt siste bli slettet. 
Denne YT-video viser ganske greit hvordan fremgangsmåten er, og ulemper som eventuelt er med et slikt "jukseprogram"

Nullstilling av service vet du sikkert fra før av at man kan nullstille via KOMBI :) 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoo-hoo! Da var oljen skiftet. Det var jo en ganske smal sak å løfte ut inntaket. Glad jeg ventet til jeg var litt mindre trøtt og sliten. Svart gørr ut, og ny fin gyllen olje inn. En liten prøve tok jeg også for å sende til Blackstone for analyse. 

Oppsamleren fra Biltema var nokså bortkastet. Forsenkingen som oljen skal falle ned i fungerte som et hopp, og oljen skjøt ut i rikt monn til å begynne med. Heldigvis hadde naboen en del flis som hjalp på ryddingen etterpå. 

Olje fra Febi og originalt filter. 

Med pipesettet jeg hadde forrige helg var jeg egentlig litt dårlig stilt, så jeg kjøpte nytt fra Biltema, samt en momentnøkkel. 

IMG_20211031_201726.jpgIMG_20211031_154300.thumb.jpg.f3fcca46a0c82882bf52216c053d6bf4.jpgIMG_20211031_154713.thumb.jpg.c228fb76a6e0182bf8d45ddc1c5400d3.jpg

IMG_20211031_151421.jpgIMG_20211031_161411.thumb.jpg.68decac7306b804821f8fa2bdb93a3c3.jpgIMG_20211031_165250.thumb.jpg.c60e6af23dfb89dab7210b2acac7e243.jpg

 

 

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ordnet seg.
Bruker selv 10l oljesamleren fra Biltema og fungerer super den ved at jeg henger en stor trakt under bunnpannen med tykt rør ned til samleren slik at ikke all oljen fosser ut og rett i samleren med engang. Den er for liten til det, da blir det bare søl. Og på 7eren så er det over 9,5l olje så det går akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Reef89 det er en mye bedre løsning ja.. lette etter trakt, men fant ikke på låven i dag.. litt for mye gammelt skrot som ligger der :)

@///M-ini95 jeg tror jeg åpnet det som kunne åpnes, både proppen øverst og den nedi nedsøkket.. men oljen kom ut veldig kjapt. Tipper trakt hadde løst det. Da spruten stod fokuserte jeg bare på å komme meg ut og bort fra dritten..

Ingen melding om oljetrykkfall da jeg startet opp motoren, lot den gå til driftsvarm og målte oljenivået, rett innenfor max. Regner med det er godt. Når det var såpass lett å ta oljeskiftet tenker jeg at jeg tar et nytt ganske snart igjen, så får jeg "vasket" motoren litt. Det gikk litt lenger tid fra sist skifte (hos forhandler) enn jeg helst hadde sett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...