Gå til innhold

Må ny EGR ventil kodes/ kalibreres?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Har byttet EGR ventil, men får fortsatt feilkoder og bilen fusker lett. Feilkodene går på feil luftmengde, at den åpner for mye og for lite ol, så feilen kan jo være veldig mye, falsk luft, sensorer, ødelagt kjøler ol. Egr ventilen jeg tok ut var så dårlig at jeg nesten ikke klarte å "rikke" den frem og tilbake med hånda, så ingen tvil om at den måtte byttes hvertfall.. 

Men spørsmålet er egentlig om denne EGR ventilen må kalibreres/ kodes? Det satt en WHALER ventil der originalt, men den jeg byttet til er Pierburg..

Bilen er en F11, produsert november 2010, 520D.

Skrevet

Ifølge teknisk data fra BMW, så skal addapsjonsverdier nullstilles etter bytte eller rens.

Om det har noen påvirkning i ditt tilfelle tørr jeg ikke svare på

 

Skrevet

Det er jo godt mulig at det kan ha noe å si da kanskje. Får ta en tlf til Bmw.. Eller kanskje noen her som kan gjøre dette?

Takk for svar.. :) 

Skrevet

Hvordan monterte du ventilen da? Den skal kobles til bilen og settes i servicemode slik at du får stappet den inn riktig uten å skade drevet. I verste fall kan den bli skadet og du må kjøpe en til. Det er beskrevet som hint i TIS, men du kan lese om dette her også: https://www.ms-motorservice.com/en/technipedia/post/bmw-151620-l-diesel-egr-valve/

Jeg har diagnoseverktøy som skal kunne resette adapsjoner, men PC-en med ISTA er et annet sted, så jeg vil anslå 95% sannsynlighet for at jeg kan få de resatt.

Skrevet (endret)

Snakket med Bmw og de mente det måtte en rens av hele EGR-anlegget til for å få dette bra, kostnad 25-30 000 kr. 🥵 Ligger an til å kjøpe et Egr- delete kit istedet tror jeg og kode det bort.. Noen som har noen anbefalinger og hvor/ hvem som kan kode bort dette, i Oslo området?

Endret av MikkeM
Skrevet
5 timer siden, MikkeM skrev:

Snakket med Bmw og de mente det måtte en rens av hele EGR-anlegget til for å få dette bra, kostnad 25-30 000 kr. 🥵 Ligger an til å kjøpe et Egr- delete kit istedet tror jeg og kode det bort

Men om du tar egr delete og koder den bort så er likevel innsugsmanifold og innsugskanaler i topplokket tett av sot/koks. (om BMW sine antagelser stemmer )

Skrevet

Ja, men synes Bmw var litt offensive der. Var liksom kun det som gjaldt, uten å ha sjekket feilkoder eller å ha sett på dette fysisk i det hele tatt. Er jo ikke sikkert det er så ille i det hele tatt. Kan jo være noe helt annet. Men skal prøve å få lest ut feilkoder på nytt, så får jeg se hva jeg ender opp med..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...