Gå til innhold

Service hos merkeverksted på bil >= 10 år?

F25x3
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, papertiger said:

Har selv spart meg for mange lapper, ikke ved å nødvendigvis ta reparasjonene selv, men å bruke diagnoseverktøy (og google) for å feilsøke og å finne fram til feilen.

Akkurat dette har jeg inntrykk av at flere verksteder (spesielt merkeverksteder) ikke liker. De virker å foretrekke å begynne med mest mulig blanke ark, og ønsker ikke å bli "belært" av kunden, selv om han/hun egentlig kun ønsker å være behjelpelig. Ser jo at enkelte kunder kan være i overkant "på" rundt dette, men det forundrer meg litt likevel.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, *MrB* said:

Akkurat dette har jeg inntrykk av at flere verksteder (spesielt merkeverksteder) ikke liker. De virker å foretrekke å begynne med mest mulig blanke ark, og ønsker ikke å bli "belært" av kunden, selv om han/hun egentlig kun ønsker å være behjelpelig. Ser jo at enkelte kunder kan være i overkant "på" rundt dette, men det forundrer meg litt likevel.

Ja dersom jeg tar på meg verkstedbrillene selv så hadde jeg nok kanskje ikke likt det jeg heller - og skal en kun gå en vei som kunden peker ut kan det fort bære avgårde i feil retning og bli fordyrende. Men i de tilfellene jeg nevnte gjorde jeg reparasjon selv. Har også opplevd å gi feilkodeinformasjon til Bavaria, som har svart med at generiske feilkoder ikke har noen verdi for de. Når jeg da svarer med at diagnose er foretatt med ISTA og at det og det er sjekket ut i test plan blir ofte tonen en annen, og blir tatt med i info inn til mekaniker, de har nok litt erfaring med at folk kommer med feilkoder fra Biltema-feilkodeleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det sjelden en god start at kunden slenger ut bastante påstander om bilens tilstand ut fra en enkel OBD-scanner, og mener ditt og datt om hva som må gjøres videre. Det var det jeg siktet til med å være litt vel "på".

Selv har jeg en slik enkel sak (carsoft), er bevisst på dens (og ikke minst mine) begrensninger, og er ydmyk når jeg leverer inn en bil med feil og koder jeg har klart å lese ut selv. "Bilen oppfører seg sånn og sånn, har fått ut feilkode sånn og sånn, som muligens kan ha noe med bilens oppførsel å gjøre, men det finner dere ut av når dere kobler dere på og kjører fulle tester osv". Som et tillegg/PS til den infoen man uansett gir i forhold til hvordan bilen fysisk oppfører seg). Merkeverksted (Jæger sentrum i mitt tilfelle) kommenterer sjelden slik input.

Scanneren har imidlertid pekt meg i riktig retning mer enn èn gang. 

Og når det gjelder merkeverksteder og pris/kvalitet, så opplever jeg stadig at de er edruelige på eldre biler, og er det snakk om arbeid jeg ikke kan/vil utføre selv, så er de absolutt aktuelle. de mangler muligens incentiv for å drive kreativ feilsøking, og bytter gjerne deler mer på default. Kanskje spesielt på nyere biler/garantiarbeid, men for mer "rett frem"-arbeid (og da spesielt på litt eldre biler) opplever jeg de som brukbart konkurransedyktige på både pris og kvalitet. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen hos merkeverksteder har blitt betydelig mer edruelige etter at myndighetene krevde at service utført av uavhengige verksteder skulle likebehandles. Konkurranse virker, i alle fall på pris.

Når det gjelder kvaliteten på arbeid utført av merkeverksteder, er det flere som har merket seg en reduksjon. Om det har sammenheng med lavere pris, vet jeg ikke, men noe har skjedd der.

En av mine biler nærmer seg 12 år, så jeg tenkte da at et merkeverksted skulle få gå gjennom den med tanke på rustgaranti. Alt ble funnet i skjønneste orden. Men jeg visste om et par steder med rustskader i lakken eller bobler, som jeg ikke sa noe om på forhånd. Vanlige områder for rust, som gjennomføring til bakrutevisker. Konfrontert med dette ble bilen tatt inn igjen. Ingen beklagelse, dog.

Etter en del slike opplevelser har jeg blitt mer kynisk. Gjør det jeg kan selv, og sjekker alltid arbeid utført av andre. Merkeverksteder har mistet sin appell, bruker heller folk som har spesialkompetanse. Et lakk- og karosseriverksted er for eksempel langt mer kompetent til å avdekke rust og svakheter i lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...