Gå til innhold

Belg eller kompressor/ventil?


F-11
 Share

Anbefalte innlegg

Da var det min tur...
80% av gangene har bilen seget ned over natta - likt på begge sidene.
Står parkert på plant underlag i garasje.
Ingen feilmelding.
 
Låser opp bil - kompressor går i nøyaktig 38 sekunder og løfter rumpa halvveis opp.
Starter motor - kompressor går i nøyaktig 38 sekunder og løfter rumpa opp til riktig nivå.
 
Overnevnte skjer i 8 av 10 tilfeller .
Resterende 2 så starter kompressoren, men stopper etter få sekunder. Må stoppe og låse bilen et par ganger før belgene fylles. Alltid på plant underlag.
 
Har jekket opp begge sider og rengjort og sprayet zalo-vann på begge belgene men hverken ser eller hører merkbar lekkasje. (vet ikke om det kan komme noe lekkasje når bilen er jekket opp på en side?)
Da jeg slapp ned jekken forsiktig på den ene siden, startet kompressoren og blåste belgen litt opp, men deretter høre jeg litt luft gå ut av kompressoren mens bilen sank litt ned igjen.
 
Hvor er det mest hensiktsmessig  å starte?
Endret av F-11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På x5en min, så var det kraftig slitt i det området som er brettet inn helt i bunnen, så det området ser man ikke.

Når det er sagt så kan luften som sivde ut fra kompressor være riktig for å justere høyden.

Har du lest av feilkoder?

Kompressor kan også lekke luft, men også ventilblokk. Siden du mister luft på begge sider, tror jeg det er ventilblokka som er problemet. Men ytterligere feilsøking påkreves på ventilblokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke utstyr for å lese av noe feilkoder.

Har aldri fått noe feilmeldinger.

Men ja, det kan jo være at det er noen områder man ikke kan se på belgen.

Lufta mistes på begge sider ja, hver gang helt likt så ikke noe forskjell der. Så da virker det som om det kan være ventilblokka som flere sier.

 

Er det denne vist på bildet?

ventilblokk.jpg

Endret av F-11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Otis skrev:

Det ser ut til å være rett del ja.

Då får jeg legge meg på rygg å demontere litt.

Er det forresten noen som kan vise en tegning om hvor det er bedt å sette støttebukker under F11? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 ventiler på kompressorbranketten, en såkalt "ventvalve" som ventilerer til friluft hvis den får beskjed om at bilen skal senkes eller om trykket overstiger 13.5 Bar. Denne skal ellers være stengt. Disse kan henge seg opp i åpen stilling når de er ødelagt. Den ser slik ut:

IMG_20211031_225801.thumb.jpg.93af9d5ec47cb37511cb8a8000e20c96.jpg

Den andre ventilblokka fordeler til høyre og venstre belg/fjærbein.  Den ser slik ut: 

IMG_20211031_225618.thumb.jpg.1ecccf06ce5f0954d96d426d45915d76.jpgIMG_20211031_225631.thumb.jpg.ec19e727af6728fcd5d88bf6b6345d1b.jpg

Husk å bytte det grønne releet til kompressoren.  Har kompressor jobba overtid en periode kan dette ryke når som helst. Ved ny kompressor er det krav om å bytte dette ellers bortfaller garantien.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hpi skrev:

Det er 2 ventiler på kompressorbranketten, en såkalt "ventvalve" som ventilerer til friluft hvis den får beskjed om at bilen skal senkes eller om trykket overstiger 13.5 Bar. Denne skal ellers være stengt. Disse kan henge seg opp i åpen stilling når de er ødelagt. Den ser slik ut:

IMG_20211031_225801.thumb.jpg.93af9d5ec47cb37511cb8a8000e20c96.jpg

Den andre ventilblokka fordeler til høyre og venstre belg/fjærbein.  Den ser slik ut: 

IMG_20211031_225618.thumb.jpg.1ecccf06ce5f0954d96d426d45915d76.jpgIMG_20211031_225631.thumb.jpg.ec19e727af6728fcd5d88bf6b6345d1b.jpg

Husk å bytte det grønne releet til kompressoren.  Har kompressor jobba overtid en periode kan dette ryke når som helst. Ved ny kompressor er det krav om å bytte dette ellers bortfaller garantien.

Takk for utfyllende svar og bilder.

Etter som bilen siger likt på begge sider, later det da til at jeg bør starte med ventvalve...

Er jo alltids en mulighet for en lik liten lekkasje på begge belger, men kanskje mindre sannsynlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte opprinnelig innlegg;

Låser opp bil - kompressor går i nøyaktig 38 sekunder og løfter rumpa halvveis opp.
Starter motor - kompressor går i nøyaktig 38 sekunder og løfter rumpa opp til riktig nivå.
 
Overnevnte skjer i 8 av 10 tilfeller .
Resterende 2 så starter kompressoren, men stopper etter få sekunder. Må stoppe og låse bilen et par ganger før belgene fylles. Alltid på plant underlag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, F-11 skrev:

Oppdaterte opprinnelig innlegg;

Låser opp bil - kompressor går i nøyaktig 38 sekunder og løfter rumpa halvveis opp.
Starter motor - kompressor går i nøyaktig 38 sekunder og løfter rumpa opp til riktig nivå.
 
Overnevnte skjer i 8 av 10 tilfeller .
Resterende 2 så starter kompressoren, men stopper etter få sekunder. Må stoppe og låse bilen et par ganger før belgene fylles. Alltid på plant underlag.

Det er muligens 38 sekund som er "time out" for kompressor for å unngå overoppheting e.l  Mener å ha lest at den kalkulerer sin egen temperatur utifra tid/strøm/spenning

Hvis du har mulighet til å måle trykk så skal du ha minst 10 bar ut på rød eller blå slange, hvis ventvalve lekker fordi den ikke stenger skikkelig så vil du kunne ha for lavt trykk. Ellers enig i at det høres mer sannsynlig ut med ventilfeil eller begge belgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hpi skrev:

Det er muligens 38 sekund som er "time out" for kompressor for å unngå overoppheting e.l  Mener å ha lest at den kalkulerer sin egen temperatur utifra tid/strøm/spenning

Hvis du har mulighet til å måle trykk så skal du ha minst 10 bar ut på rød eller blå slange, hvis ventvalve lekker fordi den ikke stenger skikkelig så vil du kunne ha for lavt trykk. Ellers enig i at det høres mer sannsynlig ut med ventilfeil eller begge belgene. 

Tenker du at dette er det mest hensiktsmessig stedet å starte? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hpi skrev:

Ja tror det var @Mons1 som hadde disse tørkekulene i micro fordi de var mettet av vann, husker ikke hvordan det gikk men det er jo verd å prøve 

Min står jo stort sett i garasjen så fukt er kanskje ikke like problematisk som hos dem som parkerer utendørs, dog jeg parkerer utendørs når jeg er på jobb.

Tenker ved å følge denne videoen så kan man jo både sjekke at ventilene går som de skal, samtidig som man kan sjekke for fukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otis skrev:

Man skal ikke kjøre med bilen uten luft i putene, ting kan gå I stykker. Uten at jeg vet nøyaktig hva.

Nei, ned er kun i nødstilfelle les for å komme meg på jobb jeg har gjort dette. Men går da ekstremt sakte.

Spørs om jeg ikke må gå i gang med å demontere kompressoren. Regner med ventilen vil henge hyppigere ved kaldere vær?

 

FYI. Nå var den stram og fin oppe på riktig nivå igjen... 🤔

Endret av F-11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...