Gå til innhold

M47 / Gløder ikke, verkstedet har "gitt opp"..


Kolstad Jr.
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, E.C. skrev:

Du må finne et verksted som kan måle bussen mellom DDE og gløderele for å se om det sendes et signal der. Dette gjøres med et oscilloskop. Ved tegn til kommunikasjon så vil det tyde på et problem på glødeplugg-siden, hvis det ikke sendes signal så tyder det på feil på DDE-siden, evt. at DDE får feil info inn på noen sensorer (temperatur for eksempel). 

Hva er det verkstedet har sjekket manuelt og hvordan har de sjekket for ledningsbrudd? Kontinuitetstest? Med last? På signalkabelen? 

Jeg håper at du finner ut av dette, men det er vondt å høre om det nærverkstedet ditt som bytter ting på måfå og ikke greier å gjennomføre en basis diagnose på moderne bilelektronikk.

Jeg anser verkstedet som kyndig, og har ikke måttet betale for en hel del deler som har blitt byttet, heldigvis..

Rent teknisk hva de har gjort, er jeg nok ikke helt kompetent nok til å si, men de har blant annet også brukt deres support team i feilsøkinga. 

De sier at de har målt alt mellom modul og DDE, sjekket og testet sensorer som kan ha innvirkning på gløding (temp sensorer osv.). Regner med de har gjort dette "riktig", med oscilloskop og kontinuitetstesting. kan jo nevne at det er mekanikere med 30-års erfaring med BMW, som til og med BMW forhandlere har kontaktet da de har stått fast..

DDE'en ble byttet med en fungerende enhet fra tilsvarende bil og funksjonstestet. Problemet kan ikke ligge i selve DDE'en

Det eneste alternativet som gjenstår og som ikke er feilsøkt grundig, er mellom glødemodul og plugger. Her er det bare tatt visuell sjekk da pluggene ble byttet (av noen andre enn verkstedet). Må også nevne at selve bytte av plugger ikke har noen sammenheng med problemet, da feilen var der før bytte av plugger.

Når dette er sagt, vil jeg selvfølgelig bruke din kunnskap og spørre verkstedet om de har gjort det slik du sier, for å få det bekreftet. Takk for det! 😊👍

 

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å avgjøre kompetansen til verkstedet du bruker når du har skrevet at "her byttes det deler til det funker". Det er godt mulig at dette var humoristisk ment, men det kan være vanskelig å fange opp over nett. Jeg sier dette fordi det faktisk finnes en god del som bare bytter deler til det fungerer. Flere på forumet her som har beskrevet det som kan betegnes som tvilsom feilsøking der de som kunder har betalt for svindyre deler uten å få noe løsning. Så, tilbake til saken igjen:

Hvis feilen framprovoseres av kontakten mellom plugg og glødemodul så bør den da forsvinne om du fjerner plugghettene fra alle pluggene. 

Basert på det jeg hadde skrevet på forrige side så kjører glødepluggene dine på 12V. Det betyr at hvis du flytter over ledningsnett til pluggene fra noe billig delebil så kan du ved litt klipping lage et opplegg for manuell gløding. Nå er kanskje den kalde vinteren borte, men ved å gløde manuelt i 3-4-5 sekunder så skal bilen starte når den ellers ikke startet. Dette vil i det minste bekrefte at dine startproblemer skyldes mangel på gløding. Det vil også bekrefte om glødepluggene fungerer.

En annen ting jeg kom på ved å lese mitt eget innlegg på forrige side er at glødemodulen kommuniserer via BSD. En annen ting som ofte kommuniserer via BSD er dynamo. Jeg går ikke inn i TIS for å sjekke nå, men et hint er å undersøke dette. For det man vet så kan det være et problem enten med dynamoen eller ledningsnettet frem dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, E.C. skrev:

Det er litt vanskelig å avgjøre kompetansen til verkstedet du bruker når du har skrevet at "her byttes det deler til det funker". Det er godt mulig at dette var humoristisk ment, men det kan være vanskelig å fange opp over nett. Jeg sier dette fordi det faktisk finnes en god del som bare bytter deler til det fungerer. Flere på forumet her som har beskrevet det som kan betegnes som tvilsom feilsøking der de som kunder har betalt for svindyre deler uten å få noe løsning. Så, tilbake til saken igjen:

Hvis feilen framprovoseres av kontakten mellom plugg og glødemodul så bør den da forsvinne om du fjerner plugghettene fra alle pluggene. 

Basert på det jeg hadde skrevet på forrige side så kjører glødepluggene dine på 12V. Det betyr at hvis du flytter over ledningsnett til pluggene fra noe billig delebil så kan du ved litt klipping lage et opplegg for manuell gløding. Nå er kanskje den kalde vinteren borte, men ved å gløde manuelt i 3-4-5 sekunder så skal bilen starte når den ellers ikke startet. Dette vil i det minste bekrefte at dine startproblemer skyldes mangel på gløding. Det vil også bekrefte om glødepluggene fungerer.

En annen ting jeg kom på ved å lese mitt eget innlegg på forrige side er at glødemodulen kommuniserer via BSD. En annen ting som ofte kommuniserer via BSD er dynamo. Jeg går ikke inn i TIS for å sjekke nå, men et hint er å undersøke dette. For det man vet så kan det være et problem enten med dynamoen eller ledningsnettet frem dit. 

Mye bra info her 😊👍 Skal ta meg en prat med mekanikeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2021 den 7.02, Kolstad Jr. skrev:

Fruens X3 nektet plent å starte i morges, -18 grader over natta.

Vurderer å montere motorvarmer, men lurer på om det vil hjelpe noe? Virker som dieselen har frøset, men fryser den i -18 grader?

Har ikke vært noe problem å starte bilen frem til nå, selv i -10 grader.

Tips, forslag mottas! 

 

Pkt.1: Bytt glødeplugg på sylinder 1.

Pkt.2: Bytt glødeplugg på sylinder 2.

Pkt.3: Bytt glødeplugg på sylinder 3.

Pkt.4: Bytt glødeplugg på sylinder 4.

Så er problemet ditt løst. Dette skulle vært gjort samtidig som gløde-modulen ble byttet. Defekte glødeplugger knekker gløde-modulen. Du risikerer nå at gløde-modulen igjen er knekt, hvis ikke pluggene ble byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mons1 skrev:

Pkt.1: Bytt glødeplugg på sylinder 1.

Pkt.2: Bytt glødeplugg på sylinder 2.

Pkt.3: Bytt glødeplugg på sylinder 3.

Pkt.4: Bytt glødeplugg på sylinder 4.

Så er problemet ditt løst. Dette skulle vært gjort samtidig som gløde-modulen ble byttet. Defekte glødeplugger knekker gløde-modulen. Du risikerer nå at gløde-modulen igjen er knekt, hvis ikke pluggene ble byttet.

Glødepluggene var det første som ble byttet 👍 Står vel lenger opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2022 den 22.38, E.C. skrev:

@Mons1kanskje greit å spare seg for bastante uttalelser som ikke har rot i virkeligheten? Hvis du faktisk tar deg bryet til å lese alle postene så ble det byttet til 4 nye Bosch-plugger og deretter en ny glødemodul igjen. 

Burde ikke den infoen vært inkludert helt i begynnelsen der det ble skrevet at gløde-modulen ble byttet? Blir litt som å gå til legen og fortelle at man har ondt i ei tå og etter at legen har undersøkt tåen i 2 timer så sier man; Forresten det står en kniv i ryggen på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mons1 skrev:

Burde ikke den infoen vært inkludert helt i begynnelsen der det ble skrevet at gløde-modulen ble byttet? Blir litt som å gå til legen og fortelle at man har ondt i ei tå og etter at legen har undersøkt tåen i 2 timer så sier man; Forresten det står en kniv i ryggen på meg!

Setter pris på engasjementet, men kan være greit å lese gjennom hele tråden, ihvertfall det som er av relevanse, før man kommenterer at at man "vet hva problemet er".

@E.C. Har fulgt tråden og hjulpet meg mye hele veien. (Sammen med flere selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, E.C. skrev:

Det er da ganske normalt på et forum å ikke oppdatere første post hele tiden, så jeg skjønner ikke hvor du vil hen.

Det jeg vil hen er at veldig mange innlegg driver å styre TS i alle mulige merkelige veier og det som jeg bet merke i er dette; Sitat "Hadde bilen på verksted for et par mnd. Siden og byttet glødemodul, uten noe forskjell".
Hvis et verksted hopper over glødepluggene som i 90% av tilfellene er den direkte årsaken til at en diesel ikke starter i minus 18 grader, så hadde jeg byttet verksted.
Det ble ikke før på side 2 bemerket at glødepluggene kan være årsaken ettersom det leses av feil på alle 4.

Og nå det hovedpoenget: Når man får feil med glødepluggene, så kan dette knekke gløde-modulen. Så hvis man bytter Gløde-modulen UTEN Å BYTTE glødepluggene, så risikerer man at den nye Gløde-modulen også knekkes. Det kan bety at når glødepluggene ble byttet, så var Gløde-modulen igjen gåen og de er like langt.

Derfor skulle pluggene vært byttet samtidig som med glødemodulen.

Men jeg ser ikke bort fra at når gløde-modulen ble byttet, så ble det brudd på en eller annen ledning. Det kan være slik at de måles i orden, men når man kjører på med strøm, så går det ikke nok strøm og spenningen faller til 0.
Man tar det som er 90% årsaken til et slikt problem først, så etterpå begynner man å måle rail-trykk osv.

Jeg skriver dette da jeg har erfaring med akkurat dette. Jeg hadde 2 plugger som hadde brudd og 2 plugger som hadde kortslutning. Pluggene koster 150kr stk, men modulen koster nærmere 1500kr.
Problemet med pluggene er at de har en uvane å knekke når man drar de av, så det er viktig av disse dras av forsiktig.

Så selv om pluggene nå er byttet, så kan faktisk modulen på nytt være knekt. Derfor er det viktig at man begynner i riktig ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, det er viktig å begynne i riktig ende. Dette innebærer å utføre litt enkle målinger, lese ut feilminnet og sammenfatte dette med symptomer. Det er klart at glødeplugger er meget relevant i en slik problemstilling, men måten du har presentert din "løsning" på er som om dette er noe som kommer til å fungere 100 % og at alle andre i tråden bare har drevet med nonsense. Det er dessuten stor forskjell på feilsøking og delebytting basert på antatt suksess-prosent.

Jeg mener også at det må være greit å få med seg hele diskusjonen før man kommer med forslag. Alternativet blir som kommentarfelt i tabloidaviser der folk kommenterer kun utifra overskrift og inngress, noe jeg regner med ingen her ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...