Gå til innhold

E60 M57 automatgir, hvor mange termostater?


bmwe60525d
 Share

Anbefalte innlegg

God kveld! (Vennligst gi beskjed om dette er feil plass å spørre på)
Jeg har til nå vært VW mann og er fersk på BMW og har nylig kjøpt meg en 525d LCI med M57 motoren (3 literen) og automatgir og fant idag ut gjennom secret menuen og sperra på turtelleren at motoren går for kaldt. Ligger på maks 50 grader på motorveien og stiger til 60 i gata hjemover. Noe sier meg at det er en termostat som er gåen. EGR termostaten ble skiftet et par dager før jeg kjøpte bilen men jeg er usikker på hvor mange termostater denne motoren faktisk har. Jeg mener å ha forstått den har 3 termostater, en "main" termostat på motoren, en på egr kjøleren og en på girkassa. Kan det stemme? Har hørt om noen som har gjordt en modifikasjon og satt inn en VW termostat en plass i systemet for å få tempen til å være stabil. Forbruket har vært overraskende bra til nå til tross for lav motortemp men tviler på det er temp sensor som kødder.

Har bare hatt bilen noen dager men er strålende fornøyd med krafta fra rekkesekseren og ikke minst comforten, har bestilt inn det meste av slitedeler og service deler utenom glødemodul da denne er utsolgt overalt :( Sikkert ikke bare meg som finner ut at INGEN av de 6 glødepluggene virker som de skal når det plutselig blir 5 kalde om morninga. Motoren starter forsatt fint til tross for dette hehe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da har jeg altså potensielt 2stk termostater som må skiftes. En annen ting jeg fader ikke blir klok på er om glødepluggene/releet har en sikring en plass? Har feilmelding på alle 6 glødepluggene, tenkte KANSKJE det kunne være så enkelt som en sikring men finner veldig lite om akkurat dette på dettet!

Om dere vet om en god service/repair manual til denne bilen det går an å kjøpe og ha i papirform må dere gjerne si ifra :D

 

edit; en annen ting. Når man skal ha nytt gløderele/glødemodul, MÅ part nummeret stemme med det som står på bilen originalt? 

Endret av bmwe60525d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk for svar! Synes det er veldig snodig at det ikke er vanlig temp måler på disse, for den vanlige mann i gata er det jo ikke "enkelt" å vite om motoren går ved rett temp sålenge kupeen blir varm (det gjør i allefall min) selv om motoren går steinkaldt. 

Fant forøvrig også ut at det bare var en modul i reservehjulsbrønnen på denne, trodde det var flere men det er gjerne basert på utstyrspakke og kanskje pre lci har flere plassert der.. Jeg hadde PDC modulen der. Den ble fort flyttet opp på høyre siden hvor batteriet sitter. Da er det bare å få bestilt inn nye termostater og gløderele så kommer det seg!

Har et siste spm for dagen og det er olje. Ja, det er et diskutert tema og jeg skal ikke begynne å diskutere olje merker og leverandører her, men lurer heller på hvilken "specc"

olja skal være. Denne skal vel ha 5w30 men er det BMW LL04 spec olje jeg skal ha? Og girkassa, MÅ jeg ha ZF lifeguard olje på denne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, viskositet er grei, evt 0-30 LL04 er vel viktigst.

Har forstått det slik at zf oljen er best. Den selges ganske så rimelig på geparden.no. om du skal skifte bunnpanne, så selger de kit der. Da kan du også ta med noen tetninger, men de kjøpes på feks koed.no eller gsbildeler.no eller din lokale BMW forhandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel E9x og E6x som manglet tempmåler, men den gjorde comeback etterpå på nye modeller, tydelig at folk ønsket å ha en.

Modulen kan fint ligge i brønnen så lenge det ikke lekker vann inn dit.

LL04 er anbefalt, men jeg vil tenke at godkjenninger for DPF for andre store merker går like fint. Castrol tok vekk sertifiseringen på enkelte sine oljer, men selve oljen har jo ikke blitt dårligere. Viskositetsmessig er det et par stykker mulige fornuftige kombinasjoner, men 5W-30 eller 5W-40 er kanskje mest vanlig. 0W er greit om det er kaldt der man bor. Jeg kjører nå 5W-40 ettersom det var vanskelig å få i 0W-40 ifjor, men skal bytte til 0W-40 før kulden setter inn igjen. Jeg kjøper Castrol hos https://www.billigbilpleie.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel egentlig lage ny post eller leite litt mer, men siden det var så mange kloke hoder som hadde svart her alikevel; Har 197 hesteren swirl flaps? Noen mener ja, noen mener nei og noen mener kun preface bilene har og fysj og fei.. Innsuget skal jo snart av uansett så er greit å være forberedt på å måtte ta den jobben HVIS det er swirlflaps der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var det gjordt. Glødeplugger skiftet, innsug renset, alle filtere skiftet, nye oringer rundtforbi og veivhusventilasjon skifta. Skiftet main termostat og monterte en VW in line termostat etter girkasse oljekjøleren. Motoren går på 91 grader nå, ikke fått sjekka girkasse temp ennå. Så bra ble det. Synes dog byggekvaliteten på termostathuset og termostaten i seg selv var latterlig dårlig. Anbefaler ikke denne fra eurodel:
Termostat ESEN SKV 20SKV064

Men VW inline termostaten var noe helt annet. Hvis noen skulle trenge det en gang heter den:

Termostat TOPRAN 112 949

On 12/21/2021 at 3:02 PM, 540is said:

Nei

Som du sa var det ikke swirl flaps på denne :)

 

Men nå har jeg et spørsmål til ekspertisen:

Hvis man har feil på EGR ventil, kan partikkelfilteret regenerere?

En kompis med tilsvarende bil har koplet fra vakumslangen til EGR ventilen sin og naturligvis fått motorlampe på dette. Men det fører vel til at DPF ikke vil regenerere når den skal? Hvis man da fjerner DPFen MENS egr ventilen er koblet fra, kan vel ikke bilen få panikk og prøve å regenere heller selv om den merker at noe er feil? MEN, får man kanskje limp mode av dette? Kun som en midlertidig løsning selvfølgelig. Hadde bare vært interessant og visst...g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, bmwe60525d said:

Synes dog byggekvaliteten på termostathuset og termostaten i seg selv var latterlig dårlig. Anbefaler ikke denne fra eurodel:
Termostat ESEN SKV 20SKV064

De fleste her som ønsker å ha bilen en stund kjøper originalt, eller fra merker som produserer akkurat den delen for BMW ;)
Jeg skjønner dog at det kan være fristende å slippe unna med 1/2-1/3 av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...