Gå til innhold

Vippe ut vindusviskere.

Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal vippe ut vindusviskere på min 740e for å bytte viskerblader. På 5'er-serier mener jeg at jeg gjorde det ved å fysisk ta tak i viskerne og flytte den opp i loddrett posisjon og så vippe viskerne ut fra frontruten.

Her ser det ut som jeg ikke skal gjøre det - er mye motstand og jeg tør ikke ta i for mye (vet faktisk ikke om det i det hele tatt er mulig). I manualen står det: "Slå på driftsbereskap. Hold vindusviskerarmen (altså hendelen til høyre for  rattet) nedtrykt til viskerbladet omtrent står i loddrett stilling."

Men når jeg gjør dette stopper ikke viskerne før de er helt i nedre posisjon igjen - det visste jeg forsåvidt på forhånd, men fikk det også bekreftet nå. Hvordan få de til å stoppe i loddrett posisjon?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da forstår jeg. Jeg må holde hendelen i nedre posisjon (ikke øvre som sagt i videoen..?) og la vindusviskerne gå til de stopper i loddrett posisjon. Jeg trodde jeg skulle slippe i det øyeblikket viskerne var i denne posisjonen. Dårlig forklart i manualen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forresten en råtten måte å feste vinduviskerne på. Tror jeg hadde noen tilsvarende på en bil for over 20 år siden (en Ford - tror ikke det var BMW). Må presse inn en fjærbelastet knott og så skyve viskeren med stor kraft for å få den løs. Skadet fingeren min litt når den skrapte borti metallet da viskeren endelig løsnet.

På min forrige bil, en F10, var det lekende lett å skifte: et hull på viskerfestet tres innpå en stang og så snu 90 °. Hvorfor gikk de bort fra dette systemet?

Endret av Ove67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min F31 slår jeg av tenning med et trykk på start/stopp knappen før jeg holder spaken oppover. Jeg holder spaken oppe helt til vindusviskerne beveger seg, da slipper jeg spaken og viskerne går en hel runde før de til slutt stopper i servicemode. Bruker dette hver dag siden det er lettere å koste snø av bilen slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...