Gå til innhold

E61 Defekte varmetråder bakrute


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Fungert uproblematisk tidligere i vinter, sluttet brått å fungere i dag.

Ingen andre tegn til feil på bilen som kan tyde på kabelbrudd i bakluke. Tenkte sjekke sikringer just in case, noen som kan bekrefte at det er snakk om nr.54 i bagasjerommet?

Evt. andre forslag til hva det kan komme av? 
‘09 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å være 99 % brudd i kabel da, så det er nok raskere å dra av spoileren og måle enn å gjette hva annet det kan være, men sjekk gjerne sikringen først. Sikkert riktig nummer det du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er jordingskabel brudd i bakluke. Ligger i venstre hengsel på bakluka. Det finnes en quickfix på dette ved å klippe kabel å lage nytt jordingspunkt bak rett ved antenneforsterker hvor jordingskabel går ut. Ligger info/video av dette på nett. Sjekk sikring aller først :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var korrekt at det var sikring nr. 54 i bagasjerommet men denne var like hel. Med andre ord ligger feilen et annet sted. Ingen varsler om lav spenning på batteriet men bilen kan være tungstartet av og til ved temperaturer ned mot -10 og kun av og til den gløder. Kan dette da ha noe med dårlig batteri å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tungstartet? Går tregt på starter? Går lenge på starter uten å fyre? Går ujevnt når den først starter/hoster seg i gang? Hvordan vet du at den kun gløder av og til? Er dette basert på fravær av glødeikon i dash?

Batteri kan testes med batteritestere og da mener ikke jeg de som kun leser av hvilespenning. Eventuelt med oscilloskop, helst 2 kanal i kombo med tangamperemeter for oscilloskop.

Nå har vi dog sirklet tilbake igjen til å skru av spoileren. Ved å gjøre dette kan du i løpet av 5 min sjekke varmetrådene (måle motstand mellom + og -), sjekke jordledning (måle motstand/beep mellom jordkabel til varmetråd og batterijord) og måle plusskabel (måle motstand/beep mellom sikring og plusskabel som går inn på varmetrådene).

Denne framgangsmåten krever kun et multimeter og en pipenøkkel til å ta av spoiler, ergo et minimum av basisverktøy. Når det er veldig høy sannsynlighet for at problemet ligger i ett av de punktene så ser ikke jeg hvorfor du skal utforske andre mer komplekse problemstillinger FØR du har undersøkt dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men svært få plasser å stå å skru her jeg bor, trodde jobben med å ta av spoileren ville bli mer omfattende enn som så.

Bilen er tungstartet som at den kimer 3-4 sekunder før den kommer seg. Selv om gløde ikon i dashbord kun er tilstede noen få ganger påvirker ikke dette starten, den er helt lik om ikonet er fraværende.

Det du referer til over her er svært enkelt for en fagmann eller hobbyfagmann men viktig å huske på at vi alle er ikke like her inne.

Hadde det vært sannsynlighet for at det var batteri har jeg skiftet dette noen ganger tidligere nå så det er selvfølgelig en smal sak, samt vet jeg at e6X drar mye strøm ved oppstart, så at et dårlig batteri kunne forårsaket dette skal vi vel heller ikke se helt i bort fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt utelukket nei, men da må også det nye kodes inn. Jeg tror absolutt at du får til å måle de tingene jeg nevnte, men det er klart litt mer uheldig om man ikke har noe sted å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...