Gå til innhold

2009 E61: Feil på Webasto/Aux. vannpumpe. Trenger hjelp/råd.

Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Otis skrev:

Det er bare en pumpe. Delekatalogen viser det, om den leses rett.

Det er bare en pumpe, utenom den mekaniske på motoren din.

Mange meninger, men bare en ting er sikkert og det er at det er kun en elektrisk pumpe. Ja, du finner flere pumper, men det er delekatalogen for alle biler.

Bare en pumpe ja. Det er den som står i venstre hjulbue, ca 25cm fra webasto. Veldig kjent problem at de går i stykker. Får tak i originale og uoriginal på ebay. 

Ok, da har de kanskje bare satt på en ny lappe.

Jeg tror du trenger nye termostater, hoved og EGR. I verste fall for girkassen også. Og med ny pumpe så flyttes det nok kjølevann for å få mer varme i kupé. På rundt 1500 omdreininger så flytter motor mye vann rundt omkring. Da bør det bli varmt i kupé, om termostater er OK. Husk dog at det tar tid før det er følbart i dashbordet.

Da skal jeg slutte å gnåle om det er 1 eller 2 pumper, også bestiller jeg ny webasto aux pumpe 😊

Ny hovedtermostat, samt ny termostat som skal smettes inn på kjølelinjen til girkasse kjøleren. EGR termostat er snart historie da jeg har bestilt komplett EGR delete kit. Dette til sammen bør være en god fiks på temperaturproblemene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet denne pumpen i fjor pga defekt Webasto. Ei usaklig dyr pumpe sammenliknet med mange andre Webasto-pumper. Brukte derfor dette pumpehuset sammen med den billigste originale (Webasto) pumpen jeg kunne finne

https://hastadklev.no/product/spsd_pump-housing-193deg/?gclid=CjwKCAiA-P7xBRAvEiwAow-VaR01GHfcHXjmHLWy0HePFUTOSge1inq7ZlMK-OzfLxOkSs_I-uKeohoC9CMQAvD_BwE

Noen steder på internett fortalte meg at jeg kunne flytte over huset fra min gamle pumpe til den nye, det var ikke tilfelle for meg.

Kabelen var hos meg fast på den originale pumpa. Denne klippet jeg og satte på en kontakt som passet ny pumpe.

Min e61 er 2008 modell og har et formidabelt varmeapparat nå som alt virker.

Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, iittala skrev:

Jeg byttet denne pumpen i fjor pga defekt Webasto. Ei usaklig dyr pumpe sammenliknet med mange andre Webasto-pumper. Jeg brukte dette huset sammen med den billigste originale (Webasto) pumpen jeg kunne finne

https://hastadklev.no/product/spsd_pump-housing-193deg/?gclid=CjwKCAiA-P7xBRAvEiwAow-VaR01GHfcHXjmHLWy0HePFUTOSge1inq7ZlMK-OzfLxOkSs_I-uKeohoC9CMQAvD_BwE

Kabelen var hos meg fast på den originale pumpa. Denne klippet jeg og satte på en kontakt som passet ny pumpe.

Ja, man får tak i OEM Webasto pumpe til rundt 1600 kr inkl. moms på autodoc. 

https://m.autodoc.co.no/webasto/13650904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Otis said:

Man kan faktisk bruke den originale aux pumpen, og bare flytte over halsen på pumpa.

Det gikk ikke på min, og jeg er ganske sikker på at den gamle pumpen var den originale. Derfor nytt pumpehus som linket til over. 

Det er sikkert lurt å inspirere pumpen før bestilling, kanskje har noen byttet den før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iittala skrev:

Det gikk ikke på min, og jeg er ganske sikker på at den gamle pumpen var den originale. Derfor nytt pumpehus som linket til over. 

Det er sikkert lurt å inspirere pumpen før bestilling, kanskje har noen byttet den før?

Pussige greier. Jeg gjorde det på min. Hadde 08 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/6/2022 den 22.34, iittala skrev:

Det er bilde av to forskjellige pumper der, men hvis de sender riktig er det i hvert fall mye billigere enn når jeg sjekket, og det er bra. Mener ca 4000 var laveste pris jeg fant på rett pumpe.

Ser nå ut som samme pumpa på bildene, de ligger bare i forskjellige posisjoner?

Uansett så er det delenr på kitet som er viktig, har sjekket det opp og det er blant annet til Thermo Top C, som jeg har på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på bilde 4 og 5, der avviker pumpen fra de andre (vinkel på slangestuss). 

Det viktigste er vel at pumpen passer med slangene du har fra før i bilen? Den originale pumpen har slangeniplene 193 grader i forhold til hverandre, pumpen i settet har oppgitt vinkel på 130 grader. Da forutsetter jeg at bilde 4 og 5 er feil.

Edit. La til vinkel fra sett.

Originalt pumpehus

IMG_20200202_173848.thumb.jpg.9bd75fb7b6282bd717e73f3d25fdfcc2.jpg

Original pumpe

IMG_20200209_145723.thumb.jpg.2f3812f2a2cdf92e18d400adb34c75eb.jpg

Pumpehus fra link over

IMG_20200212_175150.thumb.jpg.1d751c626c5659b9232247317007b619.jpg

Endret av iittala
Bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/8/2022 den 10.07, iittala skrev:

Se på bilde 4 og 5, der avviker pumpen fra de andre (vinkel på slangestuss). 

Det viktigste er vel at pumpen passer med slangene du har fra før i bilen? Den originale pumpen har slangeniplene 193 grader i forhold til hverandre, pumpen i settet har oppgitt vinkel på 130 grader. Da forutsetter jeg at bilde 4 og 5 er feil.

Edit. La til vinkel fra sett.

Originalt pumpehus

IMG_20200202_173848.thumb.jpg.9bd75fb7b6282bd717e73f3d25fdfcc2.jpg

Original pumpe

IMG_20200209_145723.thumb.jpg.2f3812f2a2cdf92e18d400adb34c75eb.jpg

Pumpehus fra link over

IMG_20200212_175150.thumb.jpg.1d751c626c5659b9232247317007b619.jpg

Veldig god info! Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...