Gå til innhold

Defekt lysvidderegulering


525TDSA
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Lysken said:

Det betyr at motor i lampene fungerer, så da er den kilden eliminert. Det du ikke har testet, er om sensoren(e) virker. Få bilen på bukk, med nærlys påslått, så beveger du stagene som er festet til sensor, foran og bak. Da skal du se at lysene beveger seg.

Hvis du kunne fått lest ut feilkoder, så ville det fremgått der hvilken sensor som ikke virker eller har kabelbrudd, men du klarer vel å finne det ut ved å teste som foreslått.

Jeg vil tippe at du har kabelbrudd. Test om sensor får strøm. Ukjent med din bil, men generelt er svake punkter kabelføringer nær hjulbuen.

 

Ok, takk. Vet du også hvor sensorene er plassert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 525TDSA skrev:

Hei, er ISTA et bedre/mere avansert verktøy enn BimmerLink? Det er kanskje sannsynlig at de kan finne hvor feilen er på verksted som har ISTA?

Når jeg starter bilen går begge xenonlampene opp og ned, så kan ikke se at det er noe feil på dem.

ISTA er BMW sitt eget orginale program så ingen andre slår det sånn egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2022 at 12:57 PM, Lysken said:

Det betyr at motor i lampene fungerer, så da er den kilden eliminert. Det du ikke har testet, er om sensoren(e) virker. Få bilen på bukk, med nærlys påslått, så beveger du stagene som er festet til sensor, foran og bak. Da skal du se at lysene beveger seg.

Hvis du kunne fått lest ut feilkoder, så ville det fremgått der hvilken sensor som ikke virker eller har kabelbrudd, men du klarer vel å finne det ut ved å teste som foreslått.

Jeg vil tippe at du har kabelbrudd. Test om sensor får strøm. Ukjent med din bil, men generelt er svake punkter kabelføringer nær hjulbuen.

 

Kan det stemme at det bare er en sensor bak og ingen foran? Jeg har i tilfelle sjekket den bak og ingenting skjer i lyktene, så da er det nok kabelbrudd eller kaputt sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, 525TDSA skrev:

Kan det stemme at det bare er en sensor bak og ingen foran? Jeg har i tilfelle sjekket den bak og ingenting skjer i lyktene, så da er det nok kabelbrudd eller kaputt sensor.

Nei, det er sensorer både foran og bak.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet du om det er mulig å kode bort disse sensorene med BimmerCode?

Du får ikke godkjent PKK/EU-kontroll hvis automatisk høydejustering ikke er i orden.

Det er neppe begge sensorene som har sviktet, så konsentrer deg om å få den bakre til å fungere. Har du kontrollert at den får strøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Lysken said:

Du får ikke godkjent PKK/EU-kontroll hvis automatisk høydejustering ikke er i orden.

Det er neppe begge sensorene som har sviktet, så konsentrer deg om å få den bakre til å fungere. Har du kontrollert at den får strøm?

Nei, jeg får sjekke om den får strøm.

Er du sikker på at den ikke går gjennom PKK selv om automatisk høydejustering ikke virker? De som ikke har automatisk høydejustering blir jo godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er du sikker på at den ikke går gjennom PKK selv om automatisk høydejustering ikke virker? De som ikke har automatisk høydejustering blir jo godkjent.

Helt sikker. Dette har sammenheng med xenon-lys. Biler som har det, har krav om lyktespyler og automatisk høydejustering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2022 at 12:04 PM, Lysken said:

Helt sikker. Dette har sammenheng med xenon-lys. Biler som har det, har krav om lyktespyler og automatisk høydejustering.

OK, da må det være fordi de ser feilmeldingen. Jeg vil ikke tro at de tester det, når de ser at de vipper opp og ned ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Har fått samme meldingen på min x3 2016. Men jeg har ikke xenon men led. Jeg har adaptive lys. Det kan se ut som denne funksjonen er ute av drift. BMW har varslet at det koster kr 2500,- for en diagnose men det er vel ingen vei utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har glemt denne tråden, men da kan jeg opplyse om at det var sensoren som sitter foran. Kontakten var knekt, så det var mulig å kjøpe ny sensor med kit for å skifte kontakten. Man klipper ledningen og skjøter inn ny.

Så «Defekt lysvidderegulator» var egentlig defekt sensor for automatisk høydejustering av kjørelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...