Gå til innhold

Defekt lysvidderegulering


525TDSA
 Share

Anbefalte innlegg

Denne meldingen dukker hver gang jeg slår av tenninga på en 2016 X3. Noen som har erfaring med den?
Har ikke merket feil på lysene.

Den dukker ikke opp som en feilmelding som ikke kan slettes.

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 525TDSA changed the title to Defekt lysvidderegulering

3EA63EBC-E69F-4EC1-8FFC-96DA51C39704.thumb.jpeg.3281f1ec358b6467441a8a547b6e5985.jpegIngen som har opplevd dette? Det er Xenon-lys og tror ikke de svinger (AHL).

En ny lampe koster 16.500, men litt kipt å kjøpe når jeg ikke vet om det blir bra.

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, 525TDSA said:

3EA63EBC-E69F-4EC1-8FFC-96DA51C39704.thumb.jpeg.3281f1ec358b6467441a8a547b6e5985.jpegIngen som har opplevd dette? Det er Xenon-lys og tror ikke de svinger (AHL).

En ny lampe koster 16.500, men litt kipt å kjøpe når jeg ikke vet om det blir bra.

Også litt rart at dette merket står på originallampa?90EA9934-553F-4476-8BA0-9F63626C3F22.thumb.jpeg.25dcc7587074362e76346995063916e6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmeldingen i seg selv sier jo egentlig hva som er galt.
Lyset justerer seg ikke til sidene.  Kan være defekt AHL modul (fukt), ikke kodet riktig/ i hele tatt. Blir litt gjetting over Internett, en må ta diagnose med ordentlig utstyr.

Har det blitt byttet lykter? til f. eks ikke AHL? Byttet lykter uten å kode AHL modulen?

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Reef89 said:

Feilmeldingen i seg selv sier jo egentlig hva som er galt.
Lyset justerer seg ikke til sidene.  Kan være defekt AHL modul (fukt), ikke kodet riktig/ i hele tatt. Blir litt gjetting over Internett, en må ta diagnose med ordentlig utstyr.

Har det blitt byttet lykter? til f. eks ikke AHL? Byttet lykter uten å kode AHL modulen?

Jeg kjøpte bilen brukt og har ikke info om at det er bytta lamper, men det er jo mulig. Jeg har både BimmerLink og BimmerCode, men får ikke opp feilmeldinga der.

I utstyrslista står det Xenon light, men ikke noe om AHL. Vet ikke om det er standard når det er Xenon?

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, laffe said:

Kan det være at lysvidde her betyr lyshøyde og at det er den automatiske høydejusteringen av lys (som alle biler med xenon vel skal ha) som ikke fungerer?

Det er jo mulig. Håper noen her har vært borti problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Lysken said:

This is the sticker, located just above the headlight, to notify that the car is equipped with Xenon headlights.

 

Ok thanks, I was afraid it was a limited aftermarket light.

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk litt fort her. Lysvidde er opp og ned ja som @laffe nevner.
Da må du sjekke om lysene justerer seg opp og ned ved start. Hvis ikke (mest sannsynlig siden du har feilmelding) så må du sjekke motoren i lykten/e, sjekk også stagene og motoren på akslingene.
Justeringsmotor i lykten:
image_347744_big.jpg.f4b26937cacdcbb36c30cb9b1233b6f9.jpg

På akslingene:
preview.jpg.27deb451f7d5ea5bd2ac9bab5a0fbde3.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Reef89 said:

Gikk litt fort her. Lysvidde er opp og ned ja som @laffe nevner.
Da må du sjekke om lysene justerer seg opp og ned ved start. Hvis ikke (mest sannsynlig siden du har feilmelding) så må du sjekke motoren i lykten/e, sjekk også stagene og motoren på akslingene.
Justeringsmotor i lykten:
image_347744_big.jpg.f4b26937cacdcbb36c30cb9b1233b6f9.jpg

På akslingene:
preview.jpg.27deb451f7d5ea5bd2ac9bab5a0fbde3.jpg

 

Takker, vet du om det er mulig å komme til motoren inni lykta? På Mekonomen verkstedet menter de at hele lykta må byttes når det er xenon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, 525TDSA skrev:

Takker, vet du om det er mulig å komme til motoren inni lykta? På Mekonomen verkstedet menter de at hele lykta må byttes når det er xenon.

Må aldri gå på veksted med slikt. Hadde du bare hatt en gåen pære så skulle det ikke forundre meg om de sa "nei her må lykten byttes"   
..motoren kommer du enkelt til når lykten er ute. Usikker på om den er skrudd bakfra i lyktehuset eller om den er inni bak deksel. Det må du se.
Men nå vet vi jo ikke om det er motor i lykta eller motor på aksling. Det må en jo først finne ut av. Med ISTA så er det nok mulig å pc seg frem til hvilken del enten via diagnose eller testplan.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Reef89 said:

Må aldri gå på veksted med slikt. Hadde du bare hatt en gåen pære så skulle det ikke forundre meg om de sa "nei her må lykten byttes"   
..motoren kommer du enkelt til når lykten er ute. Usikker på om den er skrudd bakfra i lyktehuset eller om den er inni bak deksel. Det må du se.
Men nå vet vi jo ikke om det er motor i lykta eller motor på aksling. Det må en jo først finne ut av. Med ISTA så er det nok mulig å pc seg frem til hvilken del enten via diagnose eller testplan.

Ja ikke sant. Jeg får finne en mørk vegg for å se om det er noe bevegelse ved oppstart. Det er vel sannsynlig at justeringen virker på et av lysene. Deretter ta ut lyktehuset for å se nærmere på det. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2022 at 8:22 PM, Reef89 said:

Må aldri gå på veksted med slikt. Hadde du bare hatt en gåen pære så skulle det ikke forundre meg om de sa "nei her må lykten byttes"   
..motoren kommer du enkelt til når lykten er ute. Usikker på om den er skrudd bakfra i lyktehuset eller om den er inni bak deksel. Det må du se.
Men nå vet vi jo ikke om det er motor i lykta eller motor på aksling. Det må en jo først finne ut av. Med ISTA så er det nok mulig å pc seg frem til hvilken del enten via diagnose eller testplan.

Hei, er ISTA et bedre/mere avansert verktøy enn BimmerLink? Det er kanskje sannsynlig at de kan finne hvor feilen er på verksted som har ISTA?

Når jeg starter bilen går begge xenonlampene opp og ned, så kan ikke se at det er noe feil på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når jeg starter bilen går begge xenonlampene opp og ned, så kan ikke se at det er noe feil på dem.

Det betyr at motor i lampene fungerer, så da er den kilden eliminert. Det du ikke har testet, er om sensoren(e) virker. Få bilen på bukk, med nærlys påslått, så beveger du stagene som er festet til sensor, foran og bak. Da skal du se at lysene beveger seg.

Hvis du kunne fått lest ut feilkoder, så ville det fremgått der hvilken sensor som ikke virker eller har kabelbrudd, men du klarer vel å finne det ut ved å teste som foreslått.

Jeg vil tippe at du har kabelbrudd. Test om sensor får strøm. Ukjent med din bil, men generelt er svake punkter kabelføringer nær hjulbuen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...