Gå til innhold

M52B28 og kjøleproblemer…


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

Har en -98 528i som har tulla det litt til med kjølingen. Dette er jo ikke noe nytt med disse motorene.

For å eliminere dette, ble det byttet ekspansjonstank, radiator, termostat/termostathus, vannpumpe og samtidig multireim og div. løpehjul.

MEN, problemet består! Det som skjer - i følge temp. måler inne i bilen, når motor driftstemperatur, og stabiliserer seg der. Men det som skjer, er at det bygger seg opp trykk i ekspansjonstank, og den «koker». Dette samtidig med at kjølevannet ikke er spesielt varmt. Slangene inn til radiator blir heller ikke varme, samtidig som de er «slappe» og kan klemmes helt sammen.

Jeg var rimelig sikker på de utførte tiltak ville fjerne problemet, men nei.

Er det noe der ute som har noen tips for videre feilsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, E.C. skrev:

Hva er konkret problemet? Motor holder seg på driftstemp, men det koker i ekspansjonstank om du skrur av lokket? Det er vel ikke noe unormalt?

Det konkrete problemet er at når kjølevannet begynner å få temperatur, lekker det fra ekspansjonstank (er vel et overløp i bunn av tanken..?) Så nei, lokket er på.

Temperaturen på vannet da, er så vidt lunkent, men viseren inne i bilen viser normal driftstemp. Men for alt jeg vet er dette normalt, det med måleren..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Høres ut som at systemet ikke er tett, det er vel bare overtrykk som skal slippes via lokk. 

Er det brukte/nye deler? Jeg ville kanskje trykktestet systemet.

Alt av deler er nytt og kjente merkenavn. Skal høre om han som skrur har mulighet til å trykkteste.

Men kan også gåen toppakning være synderen? De er vel ikke spesielt kjent for det, disse motorene…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...