freser1993 Skrevet Februar 5, 2022 Share Skrevet Februar 5, 2022 Hei, har en X1 e84 2010 modell jeg ønsker å installere led bar på, men batteriet er bak i denne bilen som på veldig mange andre bmw modeller. Så spørsmålet mitt er da hvor skal jeg koble til pluss å minus for å gi ledbaren strøm? disse festes normalt med ringkabelsko å på min bil ser jeg bare den rød tappen (som man bruker hvis man trenger starthjelp fek) som er oppe i venstre hjørnet på bildet å koble til plus men det lar seg ikke gjøre da det ikke sitter noe bolt på denne. å sikrings boksen sitter jo i hanskerommet så noe ide hvor jeg kan koble til? gjerne fra noen som har installert ledbar på e84😆 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 5, 2022 Share Skrevet Februar 5, 2022 Jeg ville tatt styresignal fra den ene hovedlykta, strøm fra pluss i motorrommet og jording i motorrommet. Det burde være helt kurant. Trenger ikke bryter inni bil. Har du LED hovedlys? Slik jeg har gjort det på min x5. Men jeg fokuserte på at det er enkelt å demontere da jeg plukker det av på våren. Men det fungerer jo helt fint. Så det vil virke for deg også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
freser1993 Skrevet Februar 5, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2022 Hei, ja jeg vet hvordan det skal kobles, spørsmålet var hvor pluss signalet hentes fra på min bil da jeg ikke så noe bolt å koble plussen på. hvilke av de 2 boltene du ser på bilde der mener du er riktig? går ut ifra at det er den som sitter nærmest tappen til kobling for starthjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 5, 2022 Share Skrevet Februar 5, 2022 Du velger deg jo bare en. Begge er nok riktig vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet Februar 5, 2022 Share Skrevet Februar 5, 2022 (endret) Er ikke disse kablene koblet på samme uttak? Da spiller det ingen rolle (forutsetter at du har sikring på kabelen til LED-baren). Med bryter i kupeen slipper du å dimme ned langlysene altfor tidlig og miste sikt. LED-baren er gjerne mye sterkere og må derfor dimmes ned tidligere enn vanlige langlys, så med bryter kan du dimme disse separat fra langlysene. Samtidig slås LED-baren av og på med langlysene (såfremt LED-bryteren er på). Dette er den optimale løsningen, men litt mer jobb. Endret Februar 6, 2022 av Lysken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
freser1993 Skrevet Februar 5, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2022 Får bare prøve meg fram da^^ men det du sier med å ha en bryter inni bilen til ekstralyset er ikke det unødvendig da når man har koblet til fjernlysene? bryr meg for øvrig katta om jeg blender noen litt for folk suger til å ta av fjernlys her jeg bor, fin regel å ha at man skrur av fjernlysene når det kommer bil men hvis den bilen ikke tar av sine så er det full gnu med fjernlys, ekstralys og grøftelys🤣 noen som er enig i den? 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 5, 2022 Share Skrevet Februar 5, 2022 Det er veldig stor forskjell på hva slags lys folk har på sine biler og at en bil med f.eks. halogenlys ikke tar av fjernlysa når det er 200m mellom deg og han betyr ikke at du bør ha på en LED-bar i retur bare på trass. Hvis det er helt krise og du ikke ser veien så stopper du bare og venter til bilen har kjørt forbi, ikke eskalerer "konflikten" og potensielt skaper en farlig situasjon. Flere LED-barer er veldig kraftige og leverer mye mer lys enn nærlyset på enkelte biler. Som følge av dette må du skru av LED-baren din relativt tidlig når du møter noen (ofte tidligere enn folk uten LED-bar) og da ser du plutselig veldig lite. Dette forsterkes ytterligere av at overgangen blir så brå. Dermed er det ingen dum idé å ha en bryter ekstra som gir deg 3 nivåer av lys, slik at du ikke opererer med kun flomlys og telys. TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
freser1993 Skrevet Februar 6, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2022 Hadde jeg bod en plass med gatelys så hadde jeg vært enig i påstanden om å stoppe hvis man blir helt blind å vente til bilen passerer, men her jeg bort er det bekmørkt på kveldene og ofte nysnødd å is under så om man blir blendet i en sving for eksempel å da skal være "lur" å bremse for å kunne se noe vill da fort resultere i at man selv ender opp rett i autovernet eller enda værre en elv eller et tre 🙈 har som regel ungene i bilen så det er for meg rimelig uaktuelt😜 Nja ser poenget, men vill tro det er en hellsikkes jobb å få dratt en kabel inn in i bilen å så føre den ut på en plass den er lett tilgjengelig nærme rattet. Ligger manko info/tråder av folk som har montert ekstralys i e84 som jeg har, har søkt ned hele youtube å google i tillegg for å prøve å få noe innblikk i hvordan man kan montere en knapp inni bilen på enklest mulig måte. Så hvis noen her finner noe slik info så tas det imot med stor takk 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet Februar 6, 2022 Share Skrevet Februar 6, 2022 (endret) Her har du en på forumet som monterte LED-bar på en X5 E70 rett før jul, inkludert bryter. Meget pent arbeid: Endret Februar 6, 2022 av Lysken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
freser1993 Skrevet Februar 6, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2022 Var pent arbeid det der ja👌 men som sagt ser etter noen som har montert led bar på X1 e84. beste er jo selvfølgelig om jeg finner en plass i motorrommet bak pedalene å føre inn en kabel å så til med drill å dremel for å lage et pent hull til en bryter 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Februar 6, 2022 Share Skrevet Februar 6, 2022 (endret) Stress å trekke kabel i biler mindre enn 5 serie 😉 Gjør det enkelt med noe slikt https://www.bilkomponenter.no/products/433mhz-tradlost-rele?gclid=EAIaIQobChMI2qiwj_np9QIVboODBx1uBAEfEAQYBCABEgLMP_D_BwE Eller denne https://www.ekstralys.no/lumen-tradlost-rele-med-fjernkontroll Endret Februar 6, 2022 av PIIIPower Ny link Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 6, 2022 Share Skrevet Februar 6, 2022 Jeg har som sagt ikke bryter og det går bra det. Noen man møter blender ned tidlig, og da har jeg på lysene litt lenger, så dimmer jeg ned når jeg vet det kan bli plagsomt. De fleste er flinke på dimming og gjør det når det er rett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
freser1993 Skrevet Februar 6, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2022 Tråløs rele virker jo litt stress igjen da hvis man vill ha ekstralyset til å virke samtidig med fjernlysene på bilen i tillegg, utifra det som står i beskrivelsen så så det ut til å måtte kobles rimelig rart om man vil både ha bryter og kunne bruke fjernlys som bryter i tillegg. vill jo ha det minst knotete som mulig tror jeg bare kobler strømtyv på fjernlysene å drøyer tanken med bryter til sommeren når jeg kan få kikket skikkelig inni motorrommet å mot torpedoveggen å dra en besluttning da om jeg vill ha bryter inni bilen 🙈 Joda noen er flinke på å skru av fjernlys det er klart, men her jeg bor som er en bygd som folk fra byen kjører forbi når de skal på hytta, å her er det som sagt ikke gatelys alle plasser, så blir man helt blind på fredag og søndag ettermiddag når alle skal opp eller ned fra hytta, siden folk får helt hetta når det ikke er gatelys å ganske mange som glemmer å skru de av da de er mest opptatt av å ikke kjøre av veien, så blir vell blenda av en 20-30 biler i gjennomsnitt i helgene om jeg skal ned til byen for eksempel å alle andre skal på hytta🙈 så da blir det deilig med en ledbar å kunne signalisere for alle disse skifolka at man tar av fjernlys i god tid å ikke bare kjører med de på😂 Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå